jarolim__192x128_.jpg

Televize Prima po dobu mistrovství vyřadila z programu oblíbené seriály a nahradila je fotbalem. Ten musí vysílat dál i přesto, že část diváků teď o fotbal ztratí zájem. Těžko se zopakuje situace, kdy zápas s Tureckem sledovalo na Primě rekordních 1,9 milionu fanoušků, tedy asi polovina lidí u obrazovek.

"Zrušení seriálů je velmi riskantní krok. Sledovanost Primy se teď každopádně sníží. Bez fotbalu i seriálů televize ztrácí miliony diváků," potvrdil Eda Kauba z reklamní agentury Euro RSCG.

S nižší sledovaností jdou i finanční ztráty. Inzerenti za 30 sekund reklamy v hlavním vysílacím čase na Primě platí až 450 tisíc korun. Při účasti Čechů ve finále by se cena zvýšila až na 600 tisíc. Na to ale klienti teď nebudou ochotni přistoupit. "Koupili jsme reklamu jen pro základní skupinu Eura, v kampani bychom pokračovali, jen kdyby Češi postoupili. Takto počítáme s reklamou na Primě jen při finále," řekl Lubomír Ježek ze sázkové kanceláře Tipsport.

Ne všechny firmy ale své reklamy při fotbalu z Primy stáhnou. "Ve většině případů se smlouvy neruší a koupená reklama se vysílá dál," uvedl Štěpán Wolde z Media One. Svou kampaň neomezí ani T-Mobile. "Nejviditelnější změnou bude změna spotu Míříme na Vídeň! za jiný. Po celou dobu šampionátu budeme na Primě zastoupeni stejně jako dosud," řekla Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu. Ani další Unicredit Bank nebude spoty redukovat.

Čtěte také:

Prima své ztráty způsobené českou prohrou nevyčíslila. "I když jsme věřili v postup, museli jsme nastavit obchodní politiku tak, aby případné černé scénáře neohrozily ekonomiku tohoto projektu," řekl Martin Konrád, obchodní ředitel Primy.

Ztráty ovšem nemá jen televize. Na nižší prodej piva se musí připravit například pivovary. "Pokud by se Čechům podařilo postoupit, stoupl by prodej našeho piva Gambrinus o jeden milion piv," řekl Jiří Mařeček, mluvčí Plzeňského Prazdroje.

Předpokládané tržby budou muset oželet i nejrůznější sportbary a hospody, kde fanoušci sledovali dosavadní zápasy. "Na sto procent teď půjde návštěva i tržby dolů," potvrzuje spolumajitel plzeňského In Cafe Petr Pánek. Hospodským nesplnil očekávání často ani nedělní zápas Čechů s Turky. "Sudí zapískal, prohra byla jasná a většina hostů okamžitě zaplatila a odešla," říká Pavel Veverka z plzeňského Sport baru Astra.

Návštěvnost, a tedy i tržby rostou přitom hospodám s podobnými zápasy skoro až na dvojnásobek. Sázkové kanceláře v neděli naopak na neúspěchu českého týmu vydělaly. Jen v Tipsportu zinkasovaly 10 milionů korun, protože 90 procent sázejících si tady vsadilo na domácí vítězství. U Fortuny tipovalo vítězství Čechů 85 procent sázkařů. "Do konce Eura však budeme tratit. Počet sázek klesne o 20 až 30 procent," řekl mluvčí Tipsportu Ježek.