formule-1-singapur-start__192x128_.jpgDvojnásobný mistr světa Fernando Alonso z týmu Renault vyhrál premiérový závod formule 1 pod umělým osvětlením.

Vítězný pocit si v Singapuru prožil po více než roce, a to startoval až z patnáctého místa, což na městském okruhu s minimem možností k předjíždění bývá beznadějná pozice.

Pořadím však zamíchala zpomalovací fáze po havárii jeho týmového kolegy Nelsona Piqueta a katastrofální pit stop týmu Ferrari.

Z dramatických událostí vytěžil životní druhé místo Nico Rosberg ve williamsu, na třetí pozici si Lewis Hamilton z McLarenu upevnil vedení v mistrovství světa. Nebodoval totiž žádný z jeho tří největších pronásledovatelů.

Čtěte také

Hamiltonův největší soupeř a suverénní vítěz sobotní kvalifikace Felipe Massa doplatil před polovinou závodu na fatální chybu Ferrari v boxech. Brazilský pilot se kvůli ní propadl z prvního místa na poslední a skončil třináctý.

Kolaps italské stáje završil mistr světa Kimi Räikkönen, který po havárii těsně před cílem odpadl z pátého místa. Ferrari tak přišlo o vedení v Poháru konstruktérů.

Historicky první noční závod měl poklidný průběh, dokud Piquet v 15. z 61 kol nerozbil svůj renault o zeď a na trať nevyrazil zpomalovací vůz. Brazilský pilot zůstal nezraněn, a aniž by to tušil, v podstatě tím naplnil osud krajana Massy.

Tým Ferrari totiž v době pozastaveného závodu naprosto nezvládl hromadnou zastávku prakticky všech jezdců v boxech.

Massa, bezprostředně za nímž už čekal na odbavení Räikkönen, dostal příliš brzy signál k opuštění stanoviště, a vytrhl hadici na doplnění paliva. Navíc s vlajícím torzem tankovacího zařízení takřka způsobil kolizi s jiným právě projíždějícím vozem.

VIDEO :

Z uličky v boxech sice mířil jako první, ale na jejím konci musel počkat, než přispěchají mechanici a s obtížemi vyprostí několikametrový zaklíněný kus hadice.

Na trať se Massa vrátil beznadějně poslední a ještě následně musel za trest kvůli nebezpečnému výjezdu z depa jednou projet boxy.

Zpomalovací fáze závodu celkově vyvolala na trati i v pořadí zmatek, protože k nehodě došlo v době, kdy se piloti chystali k prvním zastávkám v boxech.

S téměř prázdnou nádrží proto někteří z nich nečekali ani na povolení komisařů a za předčasný příjezd k mechanikům pak pykali penalizací Robert Kubica s BMW či Rosberg, kterého ale ani nucená zastávka v boxech nepřipravila o životní výsledek.

Třeba třetímu Brazilci v poli Rubensi Barrichellovi ale pro změnu podle všeho došlo palivo přímo na trati.

Alonsovi se veškeré trable vyhnuly a vynahradil si sobotní zklamání z kvalifikace, kterou kvůli poruše nedokončil, ačkoli v předchozích trénincích dominoval. Bezpečně si dojel pro 20. prvenství v kariéře, to dosud poslední slavil loni na začátku září v Monze ještě v mclarenu.

Jeho prvenství mohlo být mnohem výraznější než konečné zhruba tři sekundy, protože v závěru jej o bezmála půlminutový náskok připravil znovu safety car po nehodě Adriana Sutila z týmu Force India.

Příští závod se pojede 12. října ve Fudži jako Velká cena Japonska.

VC Singapuru:

1. Alonso (Šp./Renault) 1:57:16,304 (prům. rychlost: 158,068 km/h), 2. Rosberg (Něm./Williams) -2,957, 3. Hamilton (Brit./McLaren) -5,917, 4. Glock (Něm./Toyota) -8,155, 5. Vettel (Něm./Toro Rosso) -10,268, 6. Heidfeld (Něm./BMW) -11,101, 7. Coulthard (Brit./Red Bull) -16,387, 8. Nakadžima (Jap./Williams) -18,489, 9. Button (Brit./Honda) -19,885, 10. Kovalainen (Fin./McLaren) -26,902.

Pořadí MS (po 15 z 18 závodů): 1. Hamilton 84, 2. Massa (Braz./Ferrari) 77, 3. Kubica (Pol./BMW) 64, 4. Räikkönen (Fin./Ferrari) 57, 5. Heidfeld 56, 6. Kovalainen 51, 7. Alonso 38, 8. Vettel 27, 9. Trulli (It./Toyota) 26, 10. Glock 20.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren-Mercedes 135, 2. Ferrari 134, 3. BMW-Sauber 120, 4. Renault 51, 5. Toyota 46, 6. Toro Rosso 31, 7. Red Bull 28, 8. Williams 26, 9. Honda 14.