Může za to zrušení původního letošního 30. ročníku, který měl mít cíl klasicky v senegalském hlavním městě. Vůbec první zrušený závod od roku 1979, kdy měla Rallye Dakar premiéru, způsobila obava pořadatelů o bezpečnost závodníků během průjezdu Mauretánií.
Organizátoři tak našli náhradní řešení v Andách, na území Argentiny a Chile. Závodníci musí zdolat kamenité úseky v Patagonii, nejsušší poušť na světě Atacama či přejezd přes vysoko položené průsmyky v horách.
Jezdce tak čeká cesta do neznáma, a možná proto bude lednová rallye vůbec nejsledovanější v historii. Na trati Buenos Aires-Valparaiso-Buenos Aires budou muset zdolat za patnáct dní 9574 kilometrů.
Navíc je to čeká v období, kdy bývají na jihu Ameriky nejvyšší teploty. Přes den tak budou muset jezdit v až padesátistupňových vedrech, v noci bude klesat teplota pod bod mrazu.
Nejnepříjemnější bude závod pro motocyklisty, které místo vystlaných ploch plných jemného písku čeká projížďka mezi kaktusy s deset centimetrů dlouhými ostny. Ty prý mohou propíchnout kromě pneumatik i nádrž.
Závodu se zúčastní 523 posádek ze 49 zemí a hned 14 strojů bude mít české zastoupení. V českých barvách pojede šest kamionů, čtyři motocykly a po dvou automobilech a čtyřkolkách.
Kamiony | Ladislav Fajtl, Aleš Loprais, Martin Macík, Robert Randýsek, Marek Spáčil, Tomáš Tomeček |
Motocykly | Jan Froněk, Ivo Kaštan, Martin Macek, David Pabiška, Dušan Randýsek |
Čtyřkolky | Josef Macháček, Oldřich Bražina |
Automobily | Jiří Janeček, Miroslav Zapletal |
Největší zkušenosti mezi řidiči kamionů mají Tomáš Tomeček na Tatře a Martin Macík na Liazu.
Loprais: Nic jiného, než stupně vítězů si za cíl stanovit nemůžeme
Nejvyšší ambice má však Aleš Loprais, synovec šestinásobného vítěze Karla, který pojede v doprovodném vozu. V posledním dokončeném závodě totiž Loprais mladší obsadil třetí místo.
"Sice už to ze zeměpisného pohledu nebude Dakar, ale rallye to bude stále prestižní. Dakar je zavedená značka.
Ještě dnes se například často uvádí, že je to Rallye Paříž - Dakar, a přitom ve francouzské metropoli už dávno nestartuje. V minulosti několikrát ani nekončila v Dakaru a taky se nic nestalo," uvedl Loprais na tiskové konferenci v Praze.
Osmadvacetiletý pilot věří, že o stupně vítězů bude bojovat i v nadcházejícím ročníku. "Nic jiného si také jako cíl stanovit ani nemůžeme.
Bude to dlouhá rallye, ve které se může stát cokoliv. Můžu ale slíbit, že budeme bojovat až do konce," podotkl Loprais, s nímž do kamionu usednou Vojtěch Štajf a Milan Holáň.
Kvůli cestě za oceán proběhne přejímka strojů o měsíc dříve
Mezi motocyklisty má největší šanci na umístění v první dvacítce Martin Macek, který pojede za tovární tým Yamaha. Největší šance mezi automobilisty má Miroslav Zapletal.
Na čtyřkolce i tentokrát pojede Josef Macháček, který svou kategorii už čtyřikrát ovládl. Všichni jezdci se letos museli spokojit s kratší přípravou, protože technické přejímky u jejich strojů začínají o měsíc dříve než obvykle.
Kvůli plavbě přes oceán vyrazí z Le Havru už 29. listopadu, závodníci by měli do Buenos Aires dorazit 30. prosince.
1.etapa | 3.ledna | Buenos Aires-Santa Rosa | 733 km - 371 km měřeného úseku |
2.etapa | 4.ledna | Santa Rosa-Puerto Madryn | 837 km - 237 km |
3.etapa | 5.ledna | Puerto Madryn-Jacobacci | 694 km - 616 km |
4.etapa | 6.ledna | Jacobacci-Neuquén | 488 km - 459 km |
5.etapa | 7.ledna | Neuquén-San Rafael | 763 km - 506 km |
6.etapa | 8.ledna | San Rafael-Mendoza | 625 km - 395 km |
7.etapa | 9.ledna | Mendoza-Valparaiso/Chile | 816 km - 419 km |
8.etapa | 11.ledna | Valparaiso-La Serena | 652 km - 294 km |
9.etapa | 12.ledna | La Serena-Copiapo | 537 km - 449 km |
10.etapa | 13.ledna | Copiapo-Copiapo | 690 km - 670 km |
11.etapa | 14.ledna | Copiapo-Fiambala/Arg. | 680 km - 215 km |
12.etapa | 15.ledna | Fiambala-La Rioja | 518 km - 253 km |
13.etapa | 16.ledna | La Rioja-Córdoba | 753 km - 545 km |
14.etapa | 17.ledna | Córdoba-Buenos Aires | 792 km - 227 km |