Může za to zrušení původního letošního 30. ročníku, který měl mít cíl klasicky v senegalském hlavním městě. Vůbec první zrušený závod od roku 1979, kdy měla Rallye Dakar premiéru, způsobila obava pořadatelů o bezpečnost závodníků během průjezdu Mauretánií.

Automobil přeskakuje dunu na Rallye Dakar. Organizátoři tak našli náhradní řešení v Andách, na území Argentiny a Chile. Závodníci musí zdolat kamenité úseky v Patagonii, nejsušší poušť na světě Atacama či přejezd přes vysoko položené průsmyky v horách.

Jezdce tak čeká cesta do neznáma, a možná proto bude lednová rallye vůbec nejsledovanější v historii. Na trati Buenos Aires-Valparaiso-Buenos Aires budou muset zdolat za patnáct dní 9574 kilometrů.

Navíc je to čeká v období, kdy bývají na jihu Ameriky nejvyšší teploty. Přes den tak budou muset jezdit v až padesátistupňových vedrech, v noci bude klesat teplota pod bod mrazu.

Nejnepříjemnější bude závod pro motocyklisty, které místo vystlaných ploch plných jemného písku čeká projížďka mezi kaktusy s deset centimetrů dlouhými ostny. Ty prý mohou propíchnout kromě pneumatik i nádrž.

Čtěte také:

Závodu se zúčastní 523 posádek ze 49 zemí a hned 14 strojů bude mít české zastoupení. V českých barvách pojede šest kamionů, čtyři motocykly a po dvou automobilech a čtyřkolkách.

KamionyLadislav Fajtl, Aleš Loprais, Martin Macík, Robert Randýsek, Marek Spáčil, Tomáš Tomeček 
MotocyklyJan Froněk, Ivo Kaštan, Martin Macek, David Pabiška, Dušan Randýsek 
Čtyřkolky Josef Macháček, Oldřich Bražina 
AutomobilyJiří Janeček, Miroslav Zapletal 
Představí se na něm největší český tým v historii KM Racing, který tak je oficiální reprezentací ČR. Jeho součástí je patnáct českých a dva slovenští jezdci.

Největší zkušenosti mezi řidiči kamionů mají Tomáš Tomeček na Tatře a Martin Macík na Liazu.

Loprais: Nic jiného, než stupně vítězů si za cíl stanovit nemůžeme 

Nejvyšší ambice má však Aleš Loprais, synovec šestinásobného vítěze Karla, který pojede v doprovodném vozu. V posledním dokončeném závodě totiž Loprais mladší obsadil třetí místo.

Karel Loprais před Tatrou."Sice už to ze zeměpisného pohledu nebude Dakar, ale rallye to bude stále prestižní. Dakar je zavedená značka.

Ještě dnes se například často uvádí, že je to Rallye Paříž - Dakar, a přitom ve francouzské metropoli už dávno nestartuje. V minulosti několikrát ani nekončila v Dakaru a taky se nic nestalo," uvedl Loprais na tiskové konferenci v Praze.

Osmadvacetiletý pilot věří, že o stupně vítězů bude bojovat i v nadcházejícím ročníku. "Nic jiného si také jako cíl stanovit ani nemůžeme.

Bude to dlouhá rallye, ve které se může stát cokoliv. Můžu ale slíbit, že budeme bojovat až do konce," podotkl Loprais, s nímž do kamionu usednou Vojtěch Štajf a Milan Holáň.

Kvůli cestě za oceán proběhne přejímka strojů o měsíc dříve 

Kamiony Tatry před Rallye Dakar.Mezi motocyklisty má největší šanci na umístění v první dvacítce Martin Macek, který pojede za tovární tým Yamaha. Největší šance mezi automobilisty má Miroslav Zapletal.

Na čtyřkolce i tentokrát pojede Josef Macháček, který svou kategorii už čtyřikrát ovládl. Všichni jezdci se letos museli spokojit s kratší přípravou, protože technické přejímky u jejich strojů začínají o měsíc dříve než obvykle.

Kvůli plavbě přes oceán vyrazí z Le Havru už 29. listopadu, závodníci by měli do Buenos Aires dorazit 30. prosince.

1.etapa3.lednaBuenos Aires-Santa Rosa 733 km - 371 km měřeného úseku
2.etapa4.lednaSanta Rosa-Puerto Madryn 837 km - 237 km
3.etapa5.lednaPuerto Madryn-Jacobacci 694 km - 616 km
4.etapa6.lednaJacobacci-Neuquén 488 km - 459 km
5.etapa7.lednaNeuquén-San Rafael 763 km - 506 km
6.etapa8.lednaSan Rafael-Mendoza 625 km - 395 km
7.etapa9.lednaMendoza-Valparaiso/Chile 816 km - 419 km
8.etapa11.lednaValparaiso-La Serena 652 km - 294 km
9.etapa12.lednaLa Serena-Copiapo 537 km - 449 km
10.etapa13.lednaCopiapo-Copiapo 690 km - 670 km
11.etapa14.lednaCopiapo-Fiambala/Arg. 680 km - 215 km
12.etapa15.lednaFiambala-La Rioja 518 km - 253 km
13.etapa16.lednaLa Rioja-Córdoba 753 km - 545 km
14.etapa17.lednaCórdoba-Buenos Aires 792 km - 227 km