"Vynechat mistrovství světa cyklokrosařů, když ho mám za barákem? To bych musel být blázen," směje se Zdeněk Štybar a soupeřům vzkazuje, že si v neděli hodlá dojet pro medaili. Na mistrovství světa cyklokrosařů v nizozemském Hoogerheide bude hlavní hvězdou českého týmu. Přestože už je po všech stránkách silničním profesionálem, může směle pomýšlet na dotažení zlatého hattricku po triumfech v letech 2010 v Táboře a 2011 v Sankt Wendelu.

Štybar se sice naplno věnuje svým povinnostem v silničním týmu Omega Pharma-Quick Step, cyklokros ale dál jezdí v rámci přípravy a pravidelně dokazuje, že v něm pořád patří k nejlepším na světě. Rád by to dokázal i v Hoogerheide, kde cítí velkou šanci na úspěch. "Podmínky jsou dobré, okruh mi sedí. Byl bych hloupej, kdybych nejel," řekl novinářům v belgickém Essenu, kde žije. Na trať to má jen pár kilometrů.

MS v cyklokrosu 2014

SOBOTA 1. 2.
11:00 junioři (Kunt, Lehký, Matějček, Ťoupalík, Šírek),
15:00 ženy (Havlíková, Kukulová, Mikulášková).

NEDĚLE 2. 2.
11:00 jezdci do 23 let (Boroš, Lasák, Nipl, Paprstka, Skála),
15:00 muži elite (Bambula, Bína, Kyzivát, Petruš, Šimůnek, Štybar).

Všechny závody kromě žen vysílá v přímém přenosu ČT Sport.

I to byl jeden z důvodů, proč se rozhodl po roční odmlce na MS vrátit. Loni v Louisville v USA scházel, předtím byl na specifické písečné trati v Koksijde třináctý. "Je to kousek, a když jsem v Belgii, tak i v Hoogerheide trénuju. Navíc cítím šanci být do třech, takže to byly nějaké body, které mě přesvědčily k tomu, abych startoval," vypočítal Štybar.

Konkrétní výsledek, který by chtěl v neděli zajet, ale jako obvykle neohlašoval. "Samozřejmě, kdybych byl desátý, tak bych byl zklamaný, protože mě to stojí nějaký čas - asi týden - v přípravě na silniční sezonu. Než být desátý, to by bylo lepší teď trénovat na Mallorce. Jdu do závodu s osobními ambicemi a uvidím, co z toho bude. Závod bude tak jako tak hodně taktický, může tam být sto scénářů," prohlásil Štybar.

Trať se liší oproti té, na níž dojel na MS 2009 v Hoogerheide o 22 vteřin druhý za Belgičanem Nielsem Albertem. "Je celkem dost změněná. Být to stejné, tak by mi to vyhovovalo asi ještě víc, protože tam byla hrozně dlouhá silnice a trať vedla až nahoru do města a projíždělo se i komplet městem," porovnával Štybar. "Ale tak jak je teď, jsem si doopravdy nemohl přát lepší," pochvaloval si osmadvacetiletý závodník.

Současná trať prý neklade žádné velké nároky na techniku, což ho těší. "Ne snad, že bych byl tak špatný v technice, ale nemám za zatáčkami takové zrychlení jako ostatní a trvá mi jedno, dvě šlápnutí než se dostanu do té maximální síly. To je trochu moje nevýhoda, ale ne na téhle trati," řekl Štybar.

Zatím mu přeje i počasí, i když počítá, že na trati se podepíše sobotní déšť. "Původně mělo dost mrznout, ale ten vývoj mi hraje do karet. Zítra má spadnout nějakých deset litrů na metr čtvereční. Takže trať se určitě změní, ale stoprocentně to nebudou bahenní lázně, protože ten povrch je dost tvrdý. Určitě to bude obtížnější, ale nebude to, že by se půlka louky běhala," uvedl Štybar, jemuž by takový scénář vůbec ne yhovoval. Svůj start však už nezruší, ani kdyby zapršelo více.

Start ze čtvrté řady? Musím to napálit na silnici

Jediným zásadnějším handicepem pro něj bude nejspíš start až ze ze čtvrté řady. "Je tam ale hodně dlouhá silnice, tak myslím, že by měla být solidní šance dostat se někam dopředu. Snad bude někde na stranách vlevo nebo vpravo, aby mi to nevyšlo tak, že se musím zařadit na prostředek. Pokud se mi povede start a budu do terénu najíždět v první desítce, budu spokojený," nastínil Štybar.

Stáj ho rozhodnutí podporuje a kolegové z týmu mu přejí. "Tom Boonen mi říkal na druhém soustředění v Calpe, ať určitě jedu. Prý ať je sranda," uvedl Štybar. "Pro tým bylo nejdůležitější, abych neobětoval nic s ohledem na silniční sezonu. Což však není ten případ. A protože Omega i Quick Step jsou belgičtí sponzoři, tak ta případná cyklokrosová medaile má pořád velkou váhu," prohlásil Štybar.