formule-monako-plavky__192x128_.jpgJe to závod, který naplňuje snad všechna klišé kolem formule 1. Velká cena Monaka, která se v neděli pojede v Monte Carlu, ale zdaleka není jen kulisou pro bujaré večírky celebrit. Mnozí piloti a šéfové týmů ji stále považují za největší výzvu v celém šampionátu.

"Svým způsobem je neuvěřitelné, jak na tomto místě vůbec může vzniknout závodní dráha," tvrdí sportovní šéf Mercedesu Norbert Haug.

Podívejte se na VIDEO, které s vámi projede trať

Monacký závod je podle kritiků v současném kalendáři F1 stále větším archaismem. Navzdory své podmanivé atmosféře už dávno neodpovídá přísným bezpečnostním předpisům a vyhrát kvalifikaci bývá vzhledem k omezeným možnostem předjíždění na úzkém okruhu považováno za polovinu úspěchu.

"Říkám to už dlouho, tenhle závod do současné doby už nepatří," řekl nedávno serveru motorsport-total.com bývalý pilot Ralf Schumacher. Trojnásobný mistr světa Nelson Piquet zase o Velké ceně Monaka mluví jako o "letu vrtulníkem v obývacím pokoji".

 

Čtěte také

 

Neustálý tlak

Zastánci závodu ale mají své argumenty. "V Monaku leží peníze na ulici, nikde jinde nemá formule takovou publicistu jako tady," řekl serveru motorsport-total.com Frank Williams, šéf stejnojmenného týmu.

Okruh v monackých ulicích měří 3,34 kilometru a každé kolo obsahuje třináct zatáček. To je při celkových 260 kilometrech asi 1000 zatáček a 3000 řazení.

"Piloti jsou pod extrémním tlakem a dělají snadno chyby, protože trať v Monaku jim ani na okamžik neumožňuje si odpočinout," říká hlavní inženýr Renaultu Pat Symonds.

Hledání receptu na Monako je podle něj velmi obtížné i proto, že se podmínky mohou velmi rychle změnit.

"Simulovat Monako pro tréninkové účely prakticky nelze, asfaltové podmínky ani vedení kursu se nepodobají žádnému jinému okruhu," dodává šéf týmu Toro Rosso Gerhard Berger.

Alonso proti McLarenu

V roli obhájce vítězství znovu nastupuje dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso, jehož tým Renault ale nemá tak konkurenceschopný monopost jako před dvěma lety.

"Na tomto okruhu jsou možná překvapení, některé vozy tady jezdí lépe než na jiných tratích," řekl Alonso agentuře Reuters. "Děláme si naděje, že Monako nám bude vyhovovat a že bychom eventuálně mohli bojovat s nejlepšími týmy."

Kdyby se Alonsovi podařilo vyhrát i letos, stal by se prvním pilotem od dob Brazilce Ayrtona Senny, který vyhrál v Monaku třikrát za sebou.

Většina expertů tomuto scénáři tak úplně nevěří a takés samotný Alonso přiznává, že favoritem je McLaren Mercedes. Tedy tým, z něhož Alonso loni po řadě konfliktů odešel a jemuž se v Monaku pravidelně daří.

"Jestli vyhraje Lewis Hamilton? Nevím a ani se o to nestarám, mám svých starostí dost," citovala Alonsa agentura Reuters.

 

<a href="http://media.ihned.cz/high/video_sport/06cp_eng.wmv" target="_blank">Otevřít video ve vlastním přehrávači.</a>

Pokud máte problémy s přehráváním - klikněte zde pro přehrání v přehrávači.