Odcházející Vítězslav Lavička a přicházející Jozef ChovanecJeho rezignace je dalším důsledkem dlouhodobého trendu vyklízení pozic letenským klubem.

Na místo kouče nastoupil dosavadní sportovní ředitel Jozef Chovanec, jenž ve své funkci nedokázal tomuto trendu zabránit.

V minulém týdnu vypadla Sparta z Poháru UEFA, v lize se potácí. Lavička vzal zodpovědnost na sebe a někteří - ano jen někteří a většinou mladší - hráči ji veřejně přijali také.

Vedení klubu včera kouče požádalo o návrh dalšího postupu, ale neshledalo ho dostatečně životaschopným, a tak přijalo koučovu vynucenou rezignaci.

Čtěte také:

Křetinský si hned po svém nástupu proti sobě poštval diváky

Dvakrát za sebou bez Ligy mistrů, to měl být kritický bod Sparty, jak ho při koupi majoritního podílu viděl Daniel Křetínský. Prestižní soutěž nehraje potřetí za sebou a šéf tvrdí, že je navzdory tomu v černých číslech.

Jenže jeho vlastní fanoušci se srocují před stadionem a žádají "svoji" Spartu. Říkají tím asi toto: kvůli vlastnímu zisku jste nám ukradli kus života.

Po pondělní porážce 1:4 se Slavií ještě výrazněji vyniká disharmonie mezi proklamovaným finančním zdravím a dalším náhlým atakem choroby zvané fotbalová mizérie. Letnou zachvátila v éře J&T už počtvrté za čtyři roky a čtyři měsíce.

V současné situaci se to může zdát jako podružné, ale proč nepřipomenout nesporné sparťanské úspěchy poslední doby. Klub zněkolikanásobil podíl merchandisingu na ročním příjmu.

Tři prodeje klubu z nutnosti

Drží rekordní rozpočet mezi českými kluby (odhaduje se na 300 milionů korun na sezonu).

Pokročil daleko před ostatní v diváckém marketingu (například na rodinnou tribunu získal pětimilionový sponzorský příspěvek). Nejdráž ze všech prodal klíčové hráče. Dvakrát získal titul a třikrát Pohár ČMFS.

Předešlí majitelé měli opačnou bilanci. Petr Mach se vůči klubu choval macešsky a spíš mu bral, než dával. Alexander Rezeš megalomansky začal a katastroficky skončil.

Axel Dieckmann usoudil, že věčný výprodej hráčů nikam nevede a možná ani věčný nebude.

Ačkoli byla fotbalová ekonomika nakonec důvodem, proč prodávali. Všichni tři jako prezidenti zažili víc radosti z výsledků, výkonů a trofejí než Křetínský jakožto partner a zástupce J&T.

Jediný z trenérů, který nebyl vyhozen, byl Hašek

Všichni majitelé Sparty vyhazovali trenéry. Dokonce úspěšné. Příkladně Mach německého odborníka Jürgena Sundermanna, Rezeš krajana Jozefa Jarabinského, Diekmann osobnostně silného Ivana Haška.

Žádná změna nebyla tak kontroverzní, jako když Křetínský nahradil Františka Straku Jaroslavem Hřebíkem, a trvale tím narušil důvěru fanoušků, jimž jsou všechny křivdy minulosti dobré k tomu, aby se vnitřně posílili ve svém hněvu, jako je tomu teď po Slavii.

Žádný ze Strakových nástupců nebyl navíc tak úspěšný, jak se od něj očekávalo. Jaroslav Hřebík skončil v křečovitých emocionálních výlevech před televizní kamerou.

Čtvrtá neúčast v LM by měla na ekonomiku Sparty zásadní vliv

Představy Stanislava Grigy se po usilovných pokusech o porozumění ze strany ostatních nevyhnutelně minuly účinkem.

Michal Bílek selhal v kritické chvíli, o důvěru přišel z minuty na minutu. Lavička vydržel 123 dní a v jiných kulisách se za jeho éry dostavilo totéž - neshody v kabině, emoce na vedení, a hlavně špatné výsledky.

Chovancovým úkolem bude zvládnout zbývajících sedm ligových kol tak, aby si tým zachoval šanci na zisk titulu. Neboť vítěz ligy získá právo hrát třetí předkolo Champions League.

Jestli se do ní tým nedostane počtvrté, může to mít na sparťanskou ekonomiku už zásadnější vliv.

Stoj na jedné noze

Nový barcelonský manažer Josep Guardiola nedávno řekl, že v dnešním fotbale nejde o nic jiného než o obchod. "Výsledky jsou druhořadé, vše je podřízeno zisku," vyjevil své zkušenosti.

V žebříčku nejlépe prosperujících klubů pravidelně vedou ty z Anglie, kde už dlouho fungují jako obchodní společnosti, většinou prosperují a přitahují investory, sponzory a zájemce o koupi.

Zdálo by se, že Sparta jde správnou cestou, když modifikuje úspěšné zahraniční modely. Jenže v Barceloně, Manchesteru, Arsenalu, Chelsea i jinde má model dvě nohy. Komerční úspěch je vždy spojen s líbivým fotbalem a hrou lákající fanoušky.

Sparta i ve svých dobrých obdobích takový fotbal většinou nehrála a vyhrávala i proto, že v prostředí nízké konkurence byli ostatní většinou horší. Teď je najednou jeden soupeř (Slavia) lepší výrazně a jedna noha je rázem ochrnutá.