Třináctimilionovou pokutu hodlá vymáhat na Asociaci profesionálních klubů ledního hokeje společnost BPA, která je marketingovým partnerem hokejové extraligy. Představitelé extraligových klubů ji jako neopodstatněnou odmítli zaplatit.

BPA na pokutě trvá

"Dopis včetně faktury s pokutou jsme vrátili APK zpět," řekla předsedkyně představenstva BPA Jana Obermajerová. BPA chce tuto částku vzhledem k tomu, že APK nedokázala zajistit dodržení práv marketingového partnera, které mu podstoupila. Plzeňský hokejový klub totiž propagoval loterijní společnost Bet-at-home, která není v republice registrována, což odporuje zákonu, který vstoupil v platnost 1. ledna.

"APK nedokázala zajistit, aby tam reklama nebyla," vysvětlila Obermajerová. "Asociace nám nepředložila žádný argument. Myslíme si, že k porušení smlouvy mezi APK a BPA došlo," tvrdí předsedkyně představenstva společnosti.

Asistent ředitele APK LH Antonín Vansa potvrdil, že BPA pokutu opět řeší. "Opět vše předáme našim právním zástupcům," uvedl Vansa.

"Pokuta nemusí být konečná, každým dalším porušením se může zvyšovat," podotkla Obermajerová.

Má rozhodnout živnostenský úřad

Náměstek ministra financí Tomáš Zídek řekl, že Plzeň reklamou zahraniční sázkové kanceláře pravděpodobně porušila zákon. "O postihu by v tomto případě podle zákona o reklamě měl rozhodovat krajský živnostenský úřad," řekl Zídek.

Například na Slovensku už za propagaci hazardních her, které v zemi nemají příslušné povolení, výrazně zvýšili pokuty. Od září mohou slovenské úřady potrestat občany i firmy pokutou až 500 000 eur (12,5 milionu korun), přičemž nejnižší sankce je stanovena na 20 000 eur (půl milionu Kč).

Plzeň do středečního zápasu s Třincem nastoupila s pozměněným logem sponzora, v němž název firmy nahradil její slogan "Život je hra". Stejně upraveny byly i nápisy na mantinelech. "Hraje se o život a to je naše odpověď. Až do vyřešení problému budeme tímhle vycházet vstříc představenstvu APK," uvedl po utkání ředitel klubu Václav Jáchim.

Tvrdí, že Plzeň postupuje správně. "Bohužel se nebojuje jen na ledě. Byl jsem dnes překvapen, že na některých serverech se píše, že budeme platit pokutu za porušení zákona. Ale za porušení čeho a za co? Na svém postoji si stojíme. Nejsme blázni, máme všechno podložené. Do boje jsme samozřejmě připraveni," prohlásil Jáchim.

Náměstek ministra financí Tomáš Zídek řekl ČTK, že Plzeň reklamou zahraniční sázkové kanceláře pravděpodobně porušila zákon. "O postihu by v tomto případě podle zákona o reklamě měl rozhodovat krajský živnostenský úřad," uvedl Zídek.

"Náš úřad čeká na metodiku od ministerstva financí, které ji připravuje pro živnostenské úřady jednotlivých krajů. Ta určí, jak mají při udělení pokuty postupovat a které firmy mají v Česku zakázanou reklamu," řekla mluvčí Plzeňského kraje Petra Jarošová.

Spor je i o výši pokuty

Názory obou stran se liší nejen na to, zda je třeba pokutu vůbec uhradit, ale také na její výši. Podle smlouvy totiž marketingový partner může asociaci udělit pokutu milion korun za jednotlivé porušení smlouvy. A APK i Plzeň si myslí, že pokud chybovali, tak jen jednou. BPA však tvrdí, že prohřešků bylo třináct - tolik zápasů Plzeň odehrála s logem Bet-at-home na dresu od začátku účinnosti zákona.

"Nevím, kde se vzalo, že máme za každý jeden ze třinácti zápasů platit milion korun. Já jsem to četl a nikde jsem to tam neviděl, takže tu částku nechápu," řekl Jáchim.

"Mimo to, že odmítáme oprávněnost pokuty, bylo jedním z důvodů, proč jsme ji vrátili, i její vyčíslení. Podle našich právníků nemá oporu ve smlouvě," řekl Vansa. I Obermajerová si je vědoma, že výklad smlouvy může skončit u právníků. "Je to věc výkladu. Náš názor je ale jasný," dodala Obermajerová.

Sparta reklamu odstranila

Plzeň není jediným klubem, který na přelomu roku možné problémy se změnou loterijního zákona řešil. Například pražská Sparta spolupracovala se společností Interwetten. K 31. prosinci ale smlouvu ukončila.

"Právníci nám doporučili, abychom reklamy odstranili," řekl marketingový ředitel klubu Tomáš Klimíček. Sparta se navíc souběžně dohodla na spolupráci s Tipsportem, který se stal partnerem jejich haly. "Stal se našim významným partnerem, i proto jsme omezovali prezentaci jeho konkurentů," uvedl Klimíček.