Nejchudší tým Premier League má větší příjmy než celá HET liga, i Rakušané získají dvojnásobek

yac yac
7. 6. 2018 0:01
Auditorská firma Deloitte vydala nejnovější zprávu o stavu financí ve fotbale. Vyplývá z ní, že česká HET liga zaostává nejen za elitou, ale i sousedy.
Česká liga možná nabízí lepší fotbal, výnosy má ale oproti rakouské Bundeslize poloviční.
Česká liga možná nabízí lepší fotbal, výnosy má ale oproti rakouské Bundeslize poloviční. | Foto: Milan Kammermayer

Praha - Objem peněz, které roztáčí fotbalový svět, opět narostl. Vyplývá to ze zprávy auditorské firmy Deloitte, která zmapovala stav financí v evropském fotbale za sezonu 2016-17.

Evropský trh dosáhl ve zmiňovaném ročníku výnosů 25,5 miliardy eur (přibližně 655 miliard korun), což je o čtyři procenta více než v tom předchozím. Valná většina z nich přitom pocházela z prodeje vysílacích práv.

Nejvíce peněz se přitom točí v anglické Premier League, na níž vychází více než pětina z této sumy, přesněji 5,3 miliardy eur (136 miliard korun). 

Druhou nejbohatší soutěží, alespoň co se týče výnosů, se stala španělská La Liga (73 miliard), která oproti předchozímu ročníku přeskočila německou Bundesligu (71,5 miliardy). Podle Deloitte stojí za vzestupem Primera Division zejména změna modelu prodeje vysílacích práv, která se nyní prodávají v jednom balíčku. 

O osm procent si zejména díky nárůstu výnosů Interu Milán polepšila Serie A, elitní pětici pak uzavírá francouzská Ligue 1. I zde se ale růst výnosů díky novým vysílacím smlouvám zrychlil. 

Za velkou pětkou se pak jako finančně nejzajímavější soutěže vyprofilovaly turecká Süper Lig a ruská Premier League, které obě překonaly hranici 700 milionů eur (tedy přes 18 miliard korun). 

Češi zaostávají za Rakouskem i Hullem

V Česku je finanční situace o řád skromnější.Tuzemská HET liga podle kvalifikovaného odhadu auditorů vydělá kolem 2,75 miliardy korun. I nejchudší tým anglické Premier League Hull přitom získá 3,4 miliardy korun. A lépe je na tom i srovnatelná rakouská liga, která podle auditorů vydělá dvakrát tolik co česká. 

Další zajímavá fakta

  • Čím bohatší liga, tím méně vydává peněz za platy hráčů, v Anglii to činí jen cca 55 % výnosů. Nejvíce v poměru k výnosům utrácí za fotbalisty v Rusku, v průměru 72 % výnosů.
  • Anglické týmy jsou třikrát ziskovější než týmy německé.
  • Příjmy největších pěti evropských lig porostou v dalších letech přibližně o 10 %.
  • Nejzadluženějším klubem Premier League je Chelsea v přepočtu s 30 miliardami korun dluhu vůči Romanu Abramovičovi, Manchester United pak dluží finančním institucím 15 miliard
  • Kluby Premier League utratily za přestupy v sezoně 2016/17 téměř 50 miliard korun.
  • Kluby v Anglii, Německu a Španělsku dokáží svým majitelům vydělávat, zatímco v Itálii a Francii přináší vlastnictví klubu ztráty

Dramatický rozdíl ukazuje také srovnání ceny vysílacích práv. Zatímco všechny české kluby dohromady za celou sezonu udrží 110 milionů korun, jediný zápas Premier League vydělá na vysílacích právech více než dvojnásobek, přesněji 235 milionů.

Česká liga, kterou čeká od příští sezony změna hracího formátu i navýšení počtu odehraných utkání, se proto snaží příjmy z vysílacích práv navýšit. Aktuálně vlastní vysílací práva až do roku 2020 společnost Pragosport, která Ligové fotbalové asociaci podle webu Seznam zprávy nabízí za prodloužení smlouvy o další tři roky navýšení na 150 milionů korun.

O práva se podle šéfa Slavie Jaroslava Tvrdíka ale měla zajímat také TV Barrandov, která se měla vyšplhat dokonce na 180 milionů. Konkrétní nabídka ale zatím na LFA nedorazila. 

V Česku každopádně hrají vedle vysílacích práv, která tvoří asi polovinu ligových příjmů, důležitou roli další klubové příjmy, zejména ty od UEFA za účast v evropských pohárech. Jen Viktoria Plzeň si díky postupu do základní skupiny Ligy mistrů vydělá minimálně 380 milionů korun. 

HET liga před Serií A

Analýza také sledovala návštěvnost jednotlivých soutěží. Vůbec nejnavštěvovanější ligou zůstává německá Bundesliga s průměrnou návštěvností více než 44 tisíc fanoušků na zápas. Na HET ligu v uplynulém ročníku přišlo průměrně zhruba 45 tisíc fanoušků za celé kolo. 

Průměrná domácí návštěvnost v Česku se přitom vyšplhala jen na pět a půl tisíce diváků na zápas, což je podle Deloitte srovnatelné třeba se čtvrtou nejvyšší anglickou ligou, kde chodí na domácí zápasy průměrně 4,9 tisíce fanoušků.  

Alespoň v jednom ohledu ale česká liga patří mezi špičku, průměrné využití stadionů se v ní vyšplhalo na 54 procent, což je více než třeba v Serii A (52 procent). Nejvyšší návštěvnost přitom opět hlásí Anglie, konkrétně 96 procent. 

 

Právě se děje

Další zprávy