V cizině jdou dresy na dračku. Česko pokulhává, vede Horváth

Miroslav Harnoch Miroslav Harnoch
26. 4. 2013 6:00
Česká fotbalová liga počítá prodej dresů hráčů na desítky. Vede plzeňský Pavel Horváth.
Za čtvrt roku v Plzni prodali 170 dresů Pavla Horvátha
Za čtvrt roku v Plzni prodali 170 dresů Pavla Horvátha | Foto: CPA - Eduard Erben

Praha - Zatímco v zahraničí prodávají kluby dresy hráčů po statisících, v Gambrinus lize jsou rádi za každý kus. Mít na zádech Lafatu, Skácela nebo Štajnera tolik českých fanoušků nechce. Mezi českými fotbalisty vede v prodejnosti dresů plzeňský Pavel Horváth.

Ať už jde o španělskou, italskou, německou či anglickou ligu, všude je prodej hráčských dresů jednou z významných položek v rozpočtu klubů. Mezi absolutní špičku patří v tomto ohledu logicky ty nejlepší týmy.

Barcelona, Real Madrid nebo Manchester United prodají každý průměrně 1 - 1,5 milionu dresů ročně. Fanoušci těchto klubů pak sahají po dresech těch největších hvězd. Například v Premier League je v současné době nejprodávanějším číslem rudá dvacítka Robina van Persieho. Jeho jmenovku nesla čtvrtina prodaných dresů v anglické nejvyšší soutěži.

Skácela si nechávají tisknout Skotové

A jak je to v Gambrinus lize? Tady se koupě hráčských trik počítá po desítkách. "Mohu bez nadsázky říct, že od začátku letošního roku se dresy Jiřího Štajnera a Radoslava Kováče prodaly v řádu několika desítek kusů," řekla deníku Aktuálně.cz ředitelka pro komunikaci a obchod Slovanu Liberec Eva Lenertová.

"Přesná čísla neznáme, nicméně to bude podobné jako s prodejem dresů Davida Lafaty. Obecně platí, že si fanoušci nekupují trika se jmény hráčů, ale jen čísla, nejčastěji dvanáctku, a nechávají si tam našít vlastní jména," říká tiskový mluvčí Sparty Ondřej Kasík.

Rival Letenských pražská Slavie eviduje podobnou statistiku. "V devadesáti procentech jde o potisky vlastních jmen zákazníků. Zbývajících deset procent jsou dresy s potisky hráčů. V současné době je největší zájem o dres s Rudolfem Skácelem, kterého stále sleduje velké množství fanoušků ze Skotska, a právě odtud evidujeme řadu objednávek." uvedla tisková mluvčí Slavie Soňa Nouzáková.

V Plzni prodali 170 Horváthů

Nejlepší statistiky eviduje Plzeň, která zřejmě ještě těží z fotbalového boomu, který zde v posledních letech probíhá. Za první čtvrtletí letošního roku fanshop Viktoriánů prodal 283 dresů a z toho 60 procent bylo číslo se jménem kapitána Pavla Horvátha.

Tedy rychlou matematikou něco kolem 170 kusů. Až za ním jsou další hvězdy Západočechů jako Limberský (8 %) a Darida (7 %). Vlastní potisk měla zhruba pětina z celkového počtu.

Francouzský klub Paris St. Germain nedávno přišel s tím, že předpokládá, že do konce sezony prodá nejméně 150 tisíc dresů Davida Beckhama, který do Parku princů přišel v zimě na pětiměsíční angažmá.

Není divu, že pak někteří novináři začali klub podezřívat z toho, že někdejšího reprezentačního kapitána Anglie koupili jen proto, aby zbohatli na ziscích ve fanshopu. Je tedy zřejmé, že v českých luzích a hájích asi podobné strategie nehrozí.

 

Právě se děje

Další zprávy