Praha - Vyprodáno! To magické slovo, které vždy nadchne pořadatele a ještě víc vyburcuje hráče, zaznělo na letošním play off zatím pouze dvakrát.
A to ještě v obou případech na stejném stadionu - v Brně. Kde ostatně bývá plný dům i v základní části.
V jiných městech o moc větší návštěvnost zkraje vyřazovacích bojů nezaznamenali, někde dokonce poklesla.
"Nic moc, čekali jsme, že to bude lepší," uvedl pro Aktuálně.cz například Milan Braun z obchodního oddělení Plzně. Rozčarování z návštěv vládne i v dalších celcích. Každá tisícovka dolů totiž pro kluby znamená zisk nižší o zhruba 200 tisíc korun.
Zápasy daného kola se přitom hrají v tentýž den, díky čemuž klesla četnost jejich vysílání v televizi. Zatím průměr na utkání činí 6543 diváků.
Největší nárůst na Slavii, nejmenší v Hradci
Na čtvrtfinálové domácí zápasy Plzně s Kometou přišlo 5483 a 6016 příznivců, což je průměrně zhruba o pětistovku víc než v základní části.
Podobný nárůst zaznamenali i jinde. Pouze Slavia se díky atraktivnímu předkolu s Pardubicemi dočkala ještě výraznějšího vylepšení (průměr v základní části - 4861, průměr v předkole - 6180). A kdyby nevypadla, mohla si užívat zaplněné arény bitvách se Spartou (více čtěte ZDE).
Na druhém pólu je pak Hradec Králové, kde play off přilákalo navíc průměrně pouze dvě stovky fanoušků (v základní části 4748/ v play off 4932). "První dva domácí zápasy se nám bohužel nepodařilo vyprodat, s čímž logicky nemůžeme být spokojeni," mrzí generálního manažera Východočechů Aleše Kmoníčka.
Série Mountfieldu se Zlínem se podle návštěv rovněž jeví i celkově jako nejméně atraktivní.
Táhnou hlavně Pardubice a Sparta
Jednoznačně nejvíce lidí chodí na Spartu a Pardubice, přičemž Východočeši se mohou pyšnit i absolutně nejvyšší návštěvou 10071 diváků.
Jenže ani vedení těchto klubů není úplně spokojeno. "Návštěvy nebyly špatné, fanoušci vytvořili dobrou atmosféru, ale pevně věříme, že už na páté domácí utkání série s Vítkovicemi se dostaneme k číslu deset tisíc," doufá tiskový mluvčí Sparty Tomáš Zetek.
Nižší návštěvy musely strávit i Pardubice, tradiční bašta, kde na předkolo dokonce chodil sezonní podprůměr pod osm tisíc diváků.
"Důležitými faktorem pro nás bylo, že na předprodej zbývalo velmi málo času, lidé jsou zde zvyklí kupovat vstupenky s výrazným časovým předstihem, své rezervace nevyužilo poměrně mnoho majitelů permanentek," vysvětlil média koordinátor Pardubic Jan Hrabal.
Aby ´pojišťováci´ vyšli svým příznivcům vstříc, nechali dokonce ceny vstupenek na úrovni základní části. A trpělivost se vyplatila. Na druhé čtvrtfinálové utkání bylo téměř plno.
Fotbalová konkurence
Zdá se, že až nyní, když jde opravdu do tuhého, fanoušky pohlcuje ta pravá hokejová horečka. Na většině stadionů totiž zájem o play off stoupá, což zatím nejpozitivněji pocítili právě v Pardubicích a Vítkovicích.
Také ostravský klub si musel vydobýt postup do čtvrtfinále s menší diváckou podporou. Ovšem poté v duelech se Spartou se už volné sedačky hledaly obtížně. I když podle ohlasů z vedení se čekalo, že by mohlo být i vyprodáno.
"Bohužel sobotní kolize s fotbalovým zápasem Baníku a přesun na dřívější čas zapříčinily, že někteří fandové museli volit mezi hokejem a fotbalem. Obecně však spokojeni jsme," uvedl manažer pro komunikaci Zdeněk Janiurek.
S konkurencí fotbalu se potýkají také v Plzni, i když zde se jedná o dlouhodobou záležitost. Viktoria hrála kromě špičky ligy také evropské poháry, což je pro fanoušky v součtu už dost nákladná investice.
"Lidé si pak kupovali více lístky na fotbal než na hokej," chápe Braun, že dá západočeské publikum spíš přednost fotbalovým svátkům v Lize mistrů a Evropské lize.
Hradec snižuje vstupné
Jednoznačně nejmenší návštěvnost mají v Třinci. Tamní publikum sice bývá bouřlivé, ovšem svou arénu vyprodávat nedokáže, přestože má kapacitu pouze 5200 míst. Oceláři jsou však se situací více méně smířeni.
"S návštěvností na první dva zápasy čtvrtfinále play off jsme spokojeni. Během prvního čtvrtfinálového zápasu byla místa pro naše fanoušky téměř zaplněna, v sektoru hostí bylo dost volných míst. Ve druhém zápase se nějaké volné místo našlo," uvedl tiskový mluvčí Ocelářů Tomáš Želazko.
Podle některých místních znalců se řada fanoušků dostane na stadion načerno, ti pak nejsou v oficiálním zápisu samozřejmě započítáni.
Pětitisícový průměr nepřekročili ani v Hradci Králové. Management Mountfieldu se proto rozhodl přistoupit ke snížení vstupného. "Představenstvo rozhodlo připravit si pro naše věrné fanoušky dárek v podobě snížení cen vstupenek na šesté čtvrtfinálové utkání," oznámil manažer Kmoníček.
Některé další kluby pak nabízejí například slevové akce pro permanentkáře.
Srovnání návštěvností jednotlivých klubů v play off:
Kapacita stadionu | Průměr sezona | Průměr play off | Na jednotlivých zápasech | |
Sparta | 13150 | 7117 | 7756 | 7191/8320 |
Třinec | 5200 | 3704 | 4478 | 4564/4391 |
Plzeň | 8236 | 5279 | 5750 | 5483/6016 |
Zlín | 7000 | 4284 | 5030 | 5520/4540 |
Hradec Králové | 7700 | 4748 | 4932 | 4816/5048 |
Brno | 7200 | 7034 | 7200 | 7200/7200 |
Pardubice | 10194 | 8037 | 8520 | 6984/7746/8745/9052/10071 |
Vítkovice | 10109 | 5367 | 6715 | 4654/4433/8452/9320 |
Liberec | 7500 | 4681 | 4936 | 4936 |
Slavia | 17360 | 4861 | 6180 | 6651/5708 |