reklama

Jágr prezidentem? Spíš personou, která líný národ rozhýbe

Umíte si tvář Jaromíra Jágra představit zarámovanou ve školních třídách? Umíte si tvář Jaromíra Jágra představit zarámovanou ve školních třídách? autor: Lukáš Bíba
Šance na to, že by se stal Jaromír Jágr příštím českým prezidentem, nejsou velké. Jeho marketingový potenciál je ale obrovský

Praha -  Jágr na Hrad! volaly davy okouzlené výkonem 43letého hokejisty na světovém šampionátu, který v uplynulých dnech pořádaly Praha a Ostrava.

Je vskutku nepravděpodobné, že by Jaromír Jágr v budoucnu o prezidentskou roli stál. Nicméně, pojďme si v jisté nadsázce pohrát s variantou: Co kdyby?

Po návratu z olympijského Nagana v roce 1998 provázelo podobné skandování davů Dominika Haška. Nicméně o tom, že by se slavný hokejový brankář opravdu mohl stát prezidentem, tehdy ve skutečnosti nejspíš nikdo neuvažoval. A to i kvůli způsobu volby hlavy státu, kterou v té době měli v rukou zákonodárci.

Jenže časy se změnily a dnes Češi volí prezidenta v přímé volbě. Na Facebooku vznikla dokonce už i komunita "Chceme, aby Jaromír Jágr kandidoval na post prezidenta ČR", ke které už se přihlásily více než tři tisícovky osob.

Herzmann: Celebrity už tolik netáhnou

Sociolog Jan Herzmann, který je expertem na výzkum veřejného mínění, nicméně nepovažuje variantu, že by Jaromír Jágr mohl být jednoho dne zvolen prezidentem republiky, za reálnou. 

"Doba, kdy v tomto ohledu veřejnost slyšela na celebrity, je pryč. Aniž bych chtěl jakkoli zpochybňovat kredit Jaromíra Jágra, přeci jen by asi bylo vysledovatlené, že křivka jeho obliby ve společnosti je nestálá," říká Herzmann. "V případě zisku zlaté medaile na šampionátu by možná po jeho zvolení prezidentem volalo třeba i sedmkrát víc lidí než dnes. Kdyby ale na ledě pro změnu něco osobně pokazil, v mysli řady lidí by se vše otočilo."

Co je podstatné, v otázce obsazení pozice prezidenta preferují Češi, tedy alespoň podle Herzmanna, kandidáty s výrazně odlišnou charakteristikou. "Ve velké části populace je poptávka po jakémsi lidovém zástupci dolních deseti milionů, jak říkává Miloš Zeman, přičemž právě on je samozřejmě typickým reprezentantem této skupiny," vysvětluje Herzmann.

"Tu druhou hlavní skupinu, v níž Češi potenciálně hledají příští hlavu státu, pak tvoří méně konfliktní osobnosti, které bychom asi mohli zařadit například mezi příslušníky akademických elit," doplňuje Jan Herzmann, kterého jako příklad pro tuto skupinu napadá profesor Jan Švejnar.

"Jaromír Jágr tedy, podobně jako v podobných souvislostech někdy zmiňovaný Karel Gott, nepatří do žádné z těchto skupin, z nichž pravděpodobně příští hlava státu vzejde," doplňuje sociolog.

Marketingové kouzlo hokejové rodiny

Pokud se snad v budoucnu hokejista amerického klubu Florida Panthers neuchytí jako politik, či dokonce prezident, jako marketingová hvězda může zářit zcela určitě.

"Své jméno spojil zatím s několika značkami. A funguje to tak, že co Jágr vytěží ze spolupráce se Sazkou, Agrofertem či Huawei, to nasměruje formou sponzorských příspěvků do rozpočtu kladenského hokejového klubu, který právě Jaromíru Jágrovi patří," upozorňuje Tomáš Janča, expert společnosti 2Score.

"Je otázkou, jestli to ve chvíli, kdy se jednou vrátí z Ameriky do Česka, bude chtít nějak výrazněji rozšířit, záleží na něm. Potenciál má obrovský, podívejte se jen na to, jak pracuje se sociálními sítěmi. Vždyť jeho facebooková hokejová rodina čítá 613 000 osob, Jágr tam s lidmi komunikuje naprosto autenticky, to je ohromně cenná věc. Třeba stránku fotbalového brankáře Petra Čecha si "lajklo" už 4,4 milionu lidí, ale to je globální záležitost spojená s lidmi z celého světa, je tam třeba spousta Asiatů. To Jágrova komunita je přesně zacílená do Česka," upozorňuje Janča na ideální marketingový nástroj, který má Jaromír Jágr a lidé kolem něj k dispozici.

Marketingovou sílu osobnosti a tváře Jaromíra Jágra dokumentuje Marek Tesař, marketingový ředitel Českého olympijského výboru, na příběhu hokejistovy spolupráce se Sazkou. "To je čítankový příklad. Známe ságu Sazky, která se ocitla v insolvenci, bylo kolem ní řečeno spousta negativního a noví majitelé pak potřebovali vrátit té značce renomé. Kampaň postavená na tváři Jaromíra Jágra, který je jako sportovec pro ten obor relevantní a navíc je nezpochybnitelným symbolem úspěchu, už nemohla být úspěšnější. Sazka opět získala dominantní pozici na loterijním trhu."

Vstávat a cvičit!

Podle Tesaře má v tomto ohledu Jágrova osobnost mnohem větší potenciál než jakýkoli jiný český sportovec. "On má mnohem větší přesah do společnosti než jiní úspěšní olympionici. Jágra totiž zná v Česku i ten, kdo se jinak o sport absolutně nezajímá. A v tom leží obrovské možnosti," míní Tesař.

"My na olympijském výboru například hodně přemýšlíme o tom, že příklad Jaromíra Jágra, sportovce, který došel k velkému úspěchu proto, že vždycky dával tréninku víc než ti ostatní, by jednou mohl tenhle národ rozhýbat," říká Tesař. "Pokud by do toho Jaromír s námi šel, mohl by být právě on tím, jehož výzvu by děti mohly poslechnout a od počítačů se ve větší míře vrátit zpátky na hřiště či do tělocvičen a začít tam sportovat. Lepší vzor než Jaromíra Jágra už jim asi nabídnout nemůžeme."

reklama