reklama

Peníze z Ligy mistrů: Hokej se musí naučit, jak je vydělat

Plné tribuny. To je základ úspěchu. Český hokej musí naučit fanoušky mít rád Ligu mistrů. Pak na ní začne i vydělávat peníze. Plné tribuny. To je základ úspěchu. Český hokej musí naučit fanoušky mít rád Ligu mistrů. Pak na ní začne i vydělávat peníze. autor: Jakub Šafránek
Petr Bříza Aktuálně.cz přibližuje, jak bude financována hokejová Liga mistrů. Netočí se v ní miliony jako ve fotbale, ale zahraniční kluby na ní vydělat umí. Co Češi?

Praha - Ten přístup byl dost zvláštní. Zlín vyhrál hokejovou extraligu a kvalifikoval se do Ligy mistrů. Místo aby se radoval, však nejen své fanoušky dost šokoval: Nechceme tu soutěž hrát. Z ekonomického i sportovního hlediska.

"Takový výrok českého mistra považuji za úlet způsobený neznalostí a  bujarými oslavami. Zlín tím uškodil produktu, do kterého sám ještě předtím vlastní peníze investoval," řekl Aktuálně.cz Petr Bříza. Slova, která ze Zlína bezprostředně po konci sezony přilétla, byla zvolena dost nešťastně. Soutěž ještě ani nezačala a už se pro mnohé zdála kontroverzní. Jasně. Kluby z Čech nejspíš budou rády, když jejich účast v soutěži ekonomicky skončí alespoň na nule, jenže i taková účast jim může pomoct vpřed.

Tak třeba zrovna již zmíněný Zlín: Ligu mistrů nakonec hrát bude, protože mu zástupci CHL vysvětlili, že by neúčastí porušil akcionářskou smlouvu a vystavil by se velkým sankcím a soudům na náhradu škody, kterou by po APK a následně po Zlínu soutěž vyžadovala.. A teď se ve Zlíně mohou těšit na superatraktivní skupinu: V srpnu přijede Eisbären Berlín, v září pak Fribourg a Djurgarden Stockholm. Klubu se otevírají dosud nepoznané možnosti. Mohou zviditelnit vlastní klub i partnery v zahraničí.

"Je stupidní říkat, že je to jen příprava na extraligu"

"Proto je stupidní, když některý z hráčů nebo trenérů řekne, že je pro něj důležitá česká extraliga a tohle je jen příprava. Poškodí to image soutěže, přitom třeba Eisbären umí na tyhle zápasy prodávat lístky za průměr dvacet euro a slušně zaplnit halu. Produkuje díky tomu další peníze ze vstupného i následně od partnerů, " říká Bříza. Rozhodně se to totiž netýká jen Zlína, pochopit to musí všechny české kluby a hlavně a zásadně jejich diváci. Ti se tak svým zájmem sami budou porovnávat s fandy v celé Evropě..

"V Německu i dalších předních klubech v Evropě ví, že je Liga mistrů produkt, se kterým musí chtít pracovat. Velmi se vyhýbají vyjádřením, že to může být i příprava," říká Bříza.

Liga mistrů začíná prvními zápasy 21. srpna, začít hrát později v sezoně nedovolil hokejový kalendář IIHF (více čtěte ZDE). Hned dvanáct zápasů českých klubů odvysílá v přímém přenosu placená televize Slovak Sport, v přímých přenosech zápasy poběží i na zahraničních kanálech - další možnost, jak se dobře zviditelnit.

Hrát hokejovou Ligu mistrů, nevyděláte si takový balík jako ve fotbalové. Zatímco fotbalová Sparta, pakliže úspěšně projde ještě dvěma koly kvalifikace a postoupí do hlavní fáze soutěže, bude v pokladně počítat příjmy v řádech stovek milionů korun, hokejisté budou podstatně chudší.

Účast ve skupině? Necelý milion. Další peníze musí vydělat sami

"Každý klub dostane za účast v základní skupině 28 tisíc eur (cca 770 tisíc korun) a další si bude muset z prodeje vstupenek, VIP  a reklamních ploch vygenerovat sám," říká Bříza s tím, že kluby samozřejmě dostanou i odměny za postupy do dalších fází. Ty se budou pohybovat v řádech desetitisíců eur. Proti stojí náklady, které se v evropské soutěži pojí hlavně s cestováním a produkcí domácích zápasů. Zlín, který se proti LM jako jediný z Čech hlasitě ohradil, měl přitom při losování docela štěstí. Do Berlína a možná i Fribourgu bude moct vyrazit levně autobusem, letecky musí jen na konci září do Švédska. Příjmy by mu mohly výdaje pokrýt. Záleží však na tom, kolik diváků na zápasy ve Zlíně Eisbären a spol. přilákají.

"Nemůžeme hned s českým pesimismem říct, že je to špatně. Když v ostatních zemích na Lize mistrů dokáží být na nule, nebo peníze vydělat a tady ne, je zřejmě špatně něco u nás," zdůrazňuje Bříza.

"Všichni akcionáři navíc na začátku byli detailně informováni  o tom, že si na peníze nesáhnou hned. Je to start-up a zisky nepřijdou hned," míní Bříza. "Budeme rádi, když budeme na nule, ale můžeme vytvářet produkt, který jen společně můžeme postupně úspěšněji prodávat. Může to být produkt, který lidem prodáme postupně," tvrdí Bříza, který je v představenstvu Ligy mistrů a zastává i roli šéfa hokejové Sparty.

Liga mistrů začíná na skromných základech. Akcionáři (kluby a jednotlivé svazy) daly dohromady základní kapitál ve výši tří milionů eur, jenže na ten sahat nechtějí. Slouží jako rezerva, Liga mistrů bude pracovat jen s penězi, které si sama vydělá. To je úkol renomované marketingové agentury Infront, která byla v tendru vybrána a bude se o propagaci a prodej marketingových práv evropské soutěže starat.

Na prosperující Lize mistrů vydělají všechny české kluby

Ale je tady ještě jedna věc, proč by se měly české kluby snažit soutěž vyvíjet. Pokud bude Liga mistrů prosperovat, přitečou sem další peníze i v budoucnu. "Kluby na jednání APK totiž v poměru 11:3 odsouhlasily, že se stanou akcionáři soutěže a každý z nich investoval necelých deset tisíc eur. Pokud Liga mistrů bude vydělávat, bude i APK jako akcionář mezi kluby moct rozdělovat zisky," vysvětluje Bříza. Platí to samozřejmě i naopak, o důvod více se o svojí investici starat.

"Proto mám velkou radost například z Třince. Už se tam nemohou dočkat, až budou hrát v srpnu s Bernem. Vybrali jsme ho jako nejdůležitější zahajovací zápas CHL v Česku, protože bude mít velkou prezentaci i v rámci celé Ligy mistrů. Fanoušci z Třince z takového soupeře musí být nadšení a já doufám, že si na soutěž najdou cestu i jinde v Česku. Přece nezůstaneme navždy u modelu, že budeme každý rok hrát hokej jenom mezi námi čtrnácti kluby v Česku," přeje si Bříza.

"Jestliže chceme zajistit úspěšný evropský hokejový byznys, neměli bychom kritizovat snahu o vytvoření modelu soutěže, která fotbal a další sporty jako je házená, nebo basketbal dostala na úplně jinou úroveň. Třinec se na hokejovou Ligu mistrů těší a já budu rád sledovat, jestli se marketingový potenciál hokeje podaří zvednout. Pojímáme to jako prestižní soutěž a budeme se snažit dělat maximum pro to, abychom jí tady udělali skvělou reklamu," řekl v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf Ocelářů Jan Czudek.

"I my budeme rádi, když budeme na nule. Podle mého je to ale dobrá cesta a my to bereme jako investiční vklad do toho, aby se hokej dostal výš," dodal Czudek. Celý rozhovor s ním si můžete přečíst ZDE.

"Buď se u nás Liga mistrů uchytí, nebo o ní fanoušci nebudou mít zájem, což je také legitimní a dají přednost raději lokálním derby v extralize. V takovém případě ale bude v budoucnu český hokej z Evropy ustupovat, protože o něj nebude zájem. A stát se pak může i to, že nejsilnější kluby budou chtít odejít do jiných soutěží, protože je bude bude tahle omezená regionalita, nebo nezájem českého trhu a diváků dusit, " uzavírá Bříza.

Celý rozhovor s Petrem Břízou o hokejové Lize mistrů si můžete přečíst ZDE. Bříza v něm mimo jiné vysvětluje také to, proč se soutěž musí začít hrát už v srpnu.

Facebooková stránka autora článku - Adam Sušovský - Aktuálně.cz.

reklama