Pět let příprav a pak kolaps. Sazka je pod palbou kritiky

Podívejte se, jak se v pondělí prodávaly lístky na hokejové MS
Takhle to vypadá, když se všechno podaří. Cesta k šťastné póze s plnou náručí lístků ale byla v úterý docela trnitá.
Třeba tenhle muž před pražskou O2 arenou čekal už od půlnoci, aby si ráno mohl koupit lístky na vysněný duel Česko - Kanada.
Jenže ouha, už ve chvíli, kdy říkal svůj požadavek do výdejního okénka, lístky levnější kategorii nebyly. Takže nakonec musel nakoupit dráž a k tomu ještě přibrat lístky na Švédsko.
Počet lístků na osobu nebyl nijak omezen, a tak se nakupovalo ve velkém. Zdali se se vstupenkami bude "šmelit" se ještě uvidí.
Foto: Zlata Vostrá
Adam Sušovský Adam Sušovský
5. 11. 2014 7:30
"Měli na přípravu pět let, ale dodělali to minulý týden. Co na to říct?" řekl o průšvihu Sazky s prodejem lístků šéf O2 areny Richard Benýšek. Fanoušci však za kolaps kritizují i hokejový svaz.

Praha - Všechny zápasy českých hokejistů na mistrovství světa v Praze jsou beznadějně vyprodány. Vykoupit všechny balíčky se vstupenkami na domácí tým trvalo dychtivým fanouškům pět hodin. Tak dlouho proto, že už po několika minutách zkolaboval systém terminálů Sazky, která měla distribuci lístků na starost.

Reakce? Kritika se valí na samotného prodejce, ale také na hokejový svaz, který distribuci svěřil společnosti, jejíž internetový portál Sazka Ticket měl problémy i v minulosti při jiných sportovních zápasech.

"Mrzí nás to, zájem předčil naše očekávání, " říká tiskový mluvčí Sazky Václav Friedmann o včerejším průšvihu.

V roce 2004 se domácí zápasy Čechů v Praze podařilo v klidu vyprodat za půl hodiny. Deset let poté stejný prodejce navzdory možnosti využít mnohem modernější techniku nápor nezvládl. Ještě minulý týden přitom samotný šéf Sazky Robert Chvátal na tiskové konferenci veřejně sliboval, že se žádných problémů nemusíme bát. Že úplně nový systém funguje a je na nápor připravený, protože ho důkladně testovali.

"Místo sebejistých prohlášení, jak je systém nachystaný, to na něm chtělo více zapracovat a vyzkoušet jej v zátěžových testech. Představenstvu Sazky jsem doporučoval na odpovědné vedoucí pracovníky za ticketing metodu malého dvora a velkého biče. Měli na přípravu pět let, ale dodělali to minulý týden. Co na to říct?" řekl Aktuálně.cz Richard Benýšek - šéf O2 areny, kde se bude šampionát hrát.

K němu se s tvrdou kritikou přidali i lidé, kteří si vstupenky kupovali ve frontách přímo před halou nebo na internetu. Ti však mířili směrem k nejvyššímu vedení českého hokeje.

"Mohli byste mi prosím vysvětlit, proč svěřujete prodej lístků na MS 2015 firmě, která není opakovaně schopna zajistit prodej v odpovídající kvalitě? Proč to nezajišťuje firma, které s tím má větší zkušenosti?" napsal na facebookovou stránku hokejového svazu naštvaný fanoušek Kamil Chmelík.

"Gratuluju všem zainteresovaným funkcionářům ČSLH, lepšího partnera k rozběhnutí černého trhu se vstupenkami než osvědčenou Sazku jste opravdu vybrat nemohli... Zlatej Lukašenko...," dodal Václav Tybor v narážce na to, že i kritizovaný běloruský režim letos zvládl nejdůležitější organizační záležitost šampionátu lépe.

Šéfa svazu problémy mrzí, naštvané fanoušky chápe

Kolaps Sazky se dotkl úplně všech fanoušků. Těch, kteří si chtěli vstupenky koupit přes internet, na všech terminálech Sazky po celé republice nebo přímo ve frontě před pokladnami obou arén.

Například na pokladnách O2 areny trvalo obsluze odbavit jednoho fanouška i více než deset minut. Ve frontě se jich přitom v chladném listopadovém dopoledni těsnalo na dvě stovky. Než přišli na řadu poslední, lístky na mnoho z českých zápasů byly dávno pryč.

"Mrzí nás, že systém zkolaboval a dotklo se to i fanoušků před O2 arenou. Byli naštvaní, ale my taky, protože nebylo v našich silách s tím něco dělat. A fanouškům se špatně vysvětluje, že s prodejem vstupenek nemáme nic společného. Že je to záležitost hokejového svazu a Sazka Ticket," dodává Benýšek, jehož O2 arena přestala se Sazka Ticket spolupracovat před rokem. Kvůli "lepšímu komfortu" zastřešuje vstupenky na její akce Ticket portal.

Sazka není distributorem vstupenek ani pro akce konané v ČEZ Aréně v Ostravě. Proč tedy prodávala vstupenky na tak velkou akci, jako je mistrovství světa?

Bylo to na základě dlouholeté smlouvy uzavřené s hokejovým svazem, který šampionát pořádá. Organizační výbor šampionátu problémy včera v emocích nechtěl komentovat, šéf svazu Tomáš Král v rozhovoru pro iSport.cz zase řekl, že ho komplikace mrzí, ale napadat za to teď nikoho nebude. Chápal, že jsou lidé naštvaní, ale tvrdil, že nyní už prodej běží, jak má.

Jenže to je teď v podstatě jasné. S vyprodáním všech českých zápasů totiž pochopitelně klesl nápor na síť. Od chvíle, kdy byly rozebrány také poslední lístky na nejméně zajímavý zápas Česko - Rakousko, budou Češi k terminálům chodit zase hlavně sázet sportku. Vstupenky na šampionát teď budou zajímat především fanoušky ze zahraničí a jejich nápor na internetu určitě nebude takový, aby je Sazka nedokázala tak jako Čechy obsloužit.

Sazka: On-line systém fungoval celý den

Přetížený systém Sazky měl, jak deník Aktuálně.cz jako první informoval, problémy už v noci před začátkem prodeje lístků a jen pár vteřin poté, co se brány předprodeje otevřely, zkolaboval úplně. Internetové stránky fungovaly v době největšího zájmu velmi, velmi pomalu a často zákazníkům padaly ještě před tím, než se proklikali k platební bráně. Provoz terminálů Sazky v trafikách, na benzinových pumpách či na poštách byl během dopoledne dokonce zastaven úplně.

"Problém jsme zaznamenali v terminálové síti na kamenných pobočkách. Došlo k chybě v komunikaci mezi poskytovateli systému a poskytovateli ticketingového systému," řekl tiskový mluvčí Sazky Friedmann. V překladu do běžné mluvy to znamená, že vstupenky nešly zakoupit jen na terminálech: tedy v trafikách, na čerpacích stanicích či v obchodech - a internet fungoval.

To se ale těžko dá vysvětlit těm, kterým se zakoupit vstupenku přes internet nepodařilo celé dopoledne a na něž nakonec žádná nezbyla. "Internetový prodej fungoval bez problémů. Problém byl pro zákazníky jen v tom, že museli čekat. Systém byl navržen tak, aby nespadl a fanoušci čekali v pořadí. Někdo pak čekal déle, někdo kratší dobu," říká mluvčí Sazky, která pro prodej vstupenek pro mistrovství světa vyvinula úplně nový systém.

Jenže ten prošel pouze zátěžovými testy, v ostrém provozu před začátkem prodeje na nejsledovanější sportovní a kulturní událost v Česku za posledních deset let ještě pořádně nebyl. "My ho ale testovali několik týdnů po nocích i o víkendech, byli jsme přesvědčeni, že nápor vydrží," řekl Friedmann.

Přesto: Nebyl to s novým systémem risk? A ublížilo by šampionátu, kdyby se lístky začaly vzhledem k ladění prodejního systému prodávat třeba o měsíc později?

"Kdyby se lístky začaly prodávat později, třeba bychom se opravdu podobným problémům vyhnuli. Ale je to filozofická otázka a taky by mohly nastat úplně jiné komplikace. Navíc datum začátku prodeje určoval hokejový svaz," uzavírá Friedmann.

Facebooková stránka autora článku - Adam Sušovský - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy