Na Spartu chce Bříza lákat i turisty. V O2 areně by chtěl osm tisíc lidí na zápas

Michal Šenk Michal Šenk
21. 1. 2016 13:31
Generální manažer a člen představenstva hokejové Sparty Petr Bříza si pochvaluje stěhování svého klubu z holešovické Tipsport Areny do libeňské O2 areny.
Petr Bříza
Petr Bříza | Foto: Economia

Praha - Jak dopadlo stěhování hokejové Sparty z holešovické Tipsport Areny do pražské O2 areny? Je možné pořádat v Česku větší a lepší utkání pod otevřeným nebem než nedávno v Brně? Jaká je budoucnost hokejové Ligy mistrů?

Na tyto i další otázky odpovídal v obsáhlém rozhovoru pro Aktuálně.cz generální manažer hokejové Sparty a současně pražský politik Petr Bříza.

Winter Classic v Praze? Možná na Letné

Sparta má za sebou velký Open Air zápas v Brně. Jak celou akci hodnotíte, jak jste si to užili?

Byl to naprosto unikátní zážitek, většinou člověk zná baseballové a fotbalové stadiony ze zámoří. Tady byly kolmé tribuny, blízko ledu, byl to velmi bezprostřední pocit. Co se organizace týče, je na místě poznamenat, že Brno je unikátní region. Je tam z hokejových klubů jen Kometa, sepětí fanoušků a vůbec všech obyvatel okolí Brna s klubem je vzácné. Podpora hokeje v Brně je jednotná křížem krážem společenským i politickým spektrem a hokej má sympatie celého města. V politické rovině si nikdo na radnici nedovolí nepodporovat Kometu. Také je to poměrně bohatý region. Lidé i firmy jsou ochotni za zábavu vydat nějaké peníze. To, co se povedlo uspořádat Kometě, je v nejbližší době nepřekonatelná věc. Dík patří Liborovi Zábranskému. On přišel s vizí, rozjel to a organizaci dotáhl. Byla to skvělá propagace českého hokeje. Nejen ty dva ligové zápasy, ale celý týden měl úspěch.

Pro Spartu to byl z hlediska organizace a příprav utkání zápas jako každý jiný? Nebo to bylo v něčem jiné?

Potřebovali jsme si předem osahat plochu. Byli jsme tam tedy o den dřív. K tomu se muselo už ve výstroji jezdit z Ronda, hráči přejížděli autobusem. Pro všechny to byla nová a osvěžující zkušenost. Dnešní hráči začínali s hokejem v halách, já ještě pamatuju přírodní stadiony. Je na nich jiné světlo. Večerní zápas ani tak odlišný od běžného hokeje v hale není, ale ten, který se hrál přes den, to je něco úplně jiného, puk skoro nevidíte, je dobré si pod oči namalovat černé stíny...

Má Sparta ambici podobnou show v budoucnu uspořádat? V minulých letech tu takové plány byly.

Bavili jsme se o tom v minulých letech. Zkoušeli jsme propočítat Letnou. Přicházel by možná v úvahu Strahov, ale zničili bychom všechna založená hřiště, která tam Sparta má. To by byly miliony v nákladech. Pak snad ještě fotbalový Eden, který je ale striktně slávistický. Představa s Letnou byla taková, že by se zakryl trávník speciální plochou, na to by se položil led. Šlo by celkově zhruba o dvacet milionů korun, které by to celé stálo. Dělat ale ve finále akci pro 14 tisíc diváků na fotbalovém stadionu teď nedává smysl, protože takovou kapacitu nám v pohodě poskytuje O2 arena. A kdyby to měl být zápas pro dvojnásobek fanoušků, těžko najít místo, které bude splňovat všechny potřebné podmínky.

Mohlo by to mít smysl pro další kluby s menšími stadiony?

Pokusy tu byly. Jiří Šlégr nás za Litvínov oslovil dvakrát, ale nakonec z toho sešlo. Mimo Brno to nevidím uskutečnitelné. Má to spoustu souvislostí. Musíte najít dostatek ochotných lidí, kteří vše budou podporovat, a pak dostatek dalších, kteří si koupí vstupenky. A nebo najít někoho, kdo většinu nákladů akce zadotuje ze svého, což není reálné.

Návštěvnost vzrostla skoro o pětinu

Odkazujete na nový zápasový domov Sparty, vysočanskou O2 arenu. Stěhování do O2 areny přišlo Spartě zdá se k duhu...

Máme radost z toho, že se nám daří do O2 areny lákat vyšší návštěvnost než v minulosti do Tipsport Areny. Od září, od prvního zápasu jsme na tom byli s návštěvností lépe než v minulé sezoně. Předpokládali jsme, že to tak bude. Už tu není Lev, Slavia hraje druhou nejvyšší soutěž, nabídka hokeje v Praze se zúžila. A O2 Arena nabízí komfort jedné z nejmodernějších hal v Evropě. Odhadovali jsme, že by nám průměrná návštěvnost domácích utkání mohla vzrůst o 10 procent, dnes jsme na tom lépe o 19 procent. Ke Spartě se hlásí mnoho Pražanů, naším společným cílem by mělo být stálé vyprodání spodního patra a průměrná sezonní návštěva kolem osmi tisíc diváků.

Nečelili jste konfrontacím s fanoušky, kterým se opuštění tradičních Holešovic nemuselo líbit?

Říká se, že sto lidí rovná se sto názorů. Stěhování klubů probíhalo a bude probíhat v mnoha městech po světě a je vždy hodně citlivou otázkou. Stejně tak tomu bylo v Ottawě, Kolíně nad Rýnem nebo Düsseldorfu. Překonali jsme společně s našimi fanoušky první těžké období, za což jim moc děkujeme. Čísla návštěvnosti či současné dnešní hodnocení a zpětná vazba našich příznivců, kterou dostáváme, staví přesun do veskrze pozitivního světla. Mnoho z nich, kteří měli v první fázi i vyhraněnější názory, vidí dnešek úplně jinak. Vnímá zásadní rozdíl v dostupnosti, kvalitě arény, zázemí i zábavy a vnímá možnost rozvoje klubu.

Kdybyste měl krátce shrnout - v čem je O2 arena lepší než Tipsport Arena?

Poznal jsem O2 Arenu důkladně při domácím MS v hokeji, kdy jsem řídil pražskou část organizace turnaje. Všechny zahraniční výpravy byly nadšené z jejích možností a servisu. Tipsport Arena je stejně tak jako pro mnoho dalších i pro mě místo nejsilnějších hokejových zážitků. Tvrdým faktem ale prostě je, že už má bohužel mnoho fatálních nepřekonatelných a neřešitelných limitů pro dnešní a budoucí požadavky hokejové arény.

Neměla tam tedy Sparta chtít být už mnohem dřív?

Byli jsme v minulosti osloveni Sazkou s variantou, že by tam hrály oba kluby, Sparta i Slavia. Vždy jsme to odmítali. Nevycházelo nám to finančně a hlavně jsme odmítali se o halu dělit. V červnu 2015 ale uzrála mimořádná situace. Oba subjekty, Sparta i Bestsport, byly konfrontovány s realitou. Bestsport tím, že mu vypadla už dlouho skomírající Slavia, my tím, že máme stárnoucí halu, která je ve vlastnictví města a její rekonstrukce pro kapacitu cca deset tisíc diváků se ukazuje býti pouhým idealistickým snem. Pět let jsme bojovali o územní rozhodnutí na přestavbu a rekonstrukci. Tento proces je zablokovaný kvůli parkovišti na území Pražské teplárenské a odhadované náklady přes miliardu korun vyvolávaly okamžitě absolutně negativní reakce politiků.

Na jak dlouho bude Sparta spojena s O2 arenou?

Pokud si obě dvě strany budou plnit závazky a budou spokojeny, půjde o dlouhodobou věc.

V Holešovicích bude hokej i curling

Jaký pak bude další vývoj okolo Tipsport areny?

Celý klub zůstává dál v Holešovicích, sídlí tu, trénuje a hraje tu i naše mládež. Potřebujeme zázemí hodné slavného českého klubu založeného v roce 1903, významného pro Prahu a s předpokladem kvalitního fungování v 21. století. S hlavním městem Prahou momentálně rozpracováváme záměr na nízkonákladové multifunkční tréninkové středisko mládeže hl. m. Prahy, které by se netýkalo jen Sparty. Vzniklo by zázemí jak pro hokej, tak krasobruslaře, či možná short track a curling. V dolní části by mohlo být osm, devět sportovišť - hřišť pro míčové sporty. Vše je součástí konceptu celého Výstaviště. Pevně věřím, že se v příštích měsících shodneme a hlavně pohneme z místa.

Sparta by byla provozovatelem tohoto střediska?

To je předčasná otázka a hlavně není zásadní. Důležitá je dlouhodobá garance využívání centra. Přitom budeme věřit, že se změní celková situace kolem podpory mládežnického sportu. V Evropě běžně funguje model, který mládežnickým spolkům zajišťuje bezplatné, nebo z velké části dotované využití sportovní infrastruktury.

V některých městech Česka toto funguje, v Praze bohužel ne. My platíme například za hodiny ledu mládežnických mužstev v Malé sportovní hale standardní komerční částku kolem tří milionů korun. A je logické, že se pak tento nájem a tyto náklady přenášejí na bedra celého klubu. Za poslední tři roky se výrazně zvýšila pražská podpora v rozvojových programech, které zajišťují finanční plnění pro pražské kluby v oblasti trenérů, materiálního vybavení a zajištění nákladů při utkáních. Jedná se každý rok o částku zhruba 150 milionů korun. Dalším krokem by měla být diskuse o podpoře využívání infrastruktury a také o tématu profesionálního sportu, jakožto reprezentace města.

Aktuálně vznikají také takzvaná Národní sportovní centra, vybrané areály, do nichž se má investovat a které budou sloužit k přípravě sportovců a rozvoji sportu v konkrétních disciplínách. Nebylo by na místě, až by se zrekonstruovala Tipsport Arena, se pokusit ji do tohoto systému národních center začlenit?

Ano, varianta to je. Po definitivním schválení záměru bude z naší strany snaha o oficiální udělení tohoto statusu. Máme ale už za sebou jednání s oběma šéfy České unie sportu a Českého olympijského výboru a máme plnou podporu, že multifunkční mládežnické tréninkové centrum Prahy je chtěným a očekávaným dítětem.

Když by vše dobře klapalo, do kdy by mohlo být centrum hotové?

Chceme, aby to bylo co nejdřív. Mimochodem volební období končí v roce 2018. Jakákoliv pražská koalice by měla také něco předvést, zrealizovat konečně veřejně prospěšné projekty. Pokud ve shodě půjde vše standardním procesem, který inženýring a výběrová řízení okolo stavby takového rozsahu potřebuje, bavíme se nejdříve o termínu začátku stavby kolem konce roku 2018. Ale to je pouze ideální varianta.

Sparta chce lákat turisty

Čistě technický dotaz: Můžete se se Spartou do Holešovic vrátit na ligové zápasy, zápasy Ligy mistrů?

Pouze na základě dohody Sparty a Bestsportu v případě, že by mělo dojít k nějaké kolizi s jiným programem, kterou nebudeme společně umět vyřešit.

Před sezonou bylo asi hlavní agendou na Spartě stěhování. Co je to dnes?

Aktuálně nás nejvíc zaměstnává příprava akce Sparta vzdává hold. Je to náš největší marketingový event v průběhu sezony. Akcí je víc. Ale Sparta vzdává hold je největší. Okopírovali jsme praxi z NHL, od nás to kopírují v Česku. V posledních letech vždy zaujaly dresy, maskáče, loni dresy ve stylizaci uniforem dopravní policie, teď to budou hasičské dresy. Opět chystáme velkou předzápasovou show. V únoru nás pak čeká zápas věnovaný středním školám a zápas ve spolupráci s pražskými městskými částmi. Základním cílem samozřejmě zůstává lákat nové fanoušky na naše zápasy, zábavu, posouvání možností zážitku například díky animacím na multimediální kostce, zajímavé přestávkové programy, doprovodné programy ve spolupráci s blízkým obchodním centrem Harfa. Cílem je dlouhodobý růst permanentkářů.

Jak jste na tom s permanentkáři dnes?

Dnes máme asi 2500 lidí. Jedna z věcí, s níž se potýkají všechny kluby v Praze, je někdy nižší atraktivita některých soupeřů pro fanoušky a vybírání si nejlepších eventů kvůli daleko větším možnostem různých druhů zábavy v metropoli. Rozhodují se, že půjdou na hokej, na poslední chvíli, i když je to daleko dražší a komplikovanější než permanentka.

Kdo nový by ještě mohl nebo měl chodit na hokej?

Pražské firmy nevyužívají tolik jako v jiných městech možnosti vstupenek jako zaměstnaneckých benefitů. Centrály pak většinou odvádějí zisky takzvaným matkám do zahraničí. Cílem bude také více lákat turisty, kteří jsou krátkodobě v Praze. Spojili jsme se se společností KPMG a budeme se pro příští sezony snažit realizovat další kroky na podporu návštěvnosti.

Odrazil se komfort O2 areny i v tom, že se ozývají noví sponzoři. Právě kvůli nové hale, jejím VIP možnostem?

Hledáme pro další sezony nového generálního partnera. Pokud se rozhlédnete po extralize, jsou v těchto pozicích jen firmy historicky nebo silně propojené s regionem, nebo majitelé klubů, kteří je dotují. Náš majitel se rozhodl, že namísto loga ČKD, které také ke Spartě historicky patří, chce mít čisté dresy s velkým S na hrudi. Věříme, že i nová hala může lákání nových sponzorů pomoci.

Platí, že stále jsou sponzoři klíčovým přispěvatelem rozpočtů hokejových klubů?

V západní Evropě bývá 3040 procent rozpočtu z ticketingu a merchandisingu, tedy od fanoušků. U nás je to tak 10–15 procent. Na rozdíl od nás mají i větší příjmy za marketingová a televizní práva, peníze centrálních partnerů ligy. Švédské kluby dostávají za tento balík v přepočtu 60 milionů korun. A pokud od roku 2008 - od krize - padá vůle spolufinancovat profesionální sport ze sponzorských peněz obecně, je největší zátěž na majitelích.

Jaký má Sparta aktuálně rozpočet?

Sportovní část klubu okolo 110 milionů korun. To zahrnuje kompletní náklady na mládež, zajištění fungování A týmu a platy hráčů a všech realizačních týmů.

Titul vyhrává obrana

Jak zatím vnímáte sportovní kondici Sparty v této sezoně?

Jsme spokojení s druhým místem, které je v našem základním cíli být do 4. místa pro play off. Náš projev ve velké většině zápasů baví, a to je samozřejmě hodně důležité i pro návštěvy. Na druhou stranu vnímám nedostatky, které musíme do vyřazovací části odstranit, abychom mohli opravdu uspět. Máme katastrofální úspěšnost v oslabení a v obraně musíme být daleko důraznější v jednotlivých soubojích. Každý jeden může rozhodovat o zlomové brance v play off. V útoku máme tendenci hrát proti destrukci až moc komplikovaně. Hodně volně řečeno, je potřeba mít v hlavě dvě pravidla – "Není ranky, není branky“ a "útok vyhrává zápas, obrana titul“.

Daří se vám hráčský nábor nejmenších hokejistů? Roste vám hodně nových Sparťanů?

Zmínil jsem rozvojové programy města. Ty sebou přináší i fixaci měsíčních příspěvků malých dětí v Praze. Na 500 korun pro prvňáky. Druháci platí 700, třeťáci 1000 korun a ve 4. třídě 1400. To bourá představy, že je hokej drahý sport. Dáváme startovací sety, hokejky, helmy. Tři měsíce nevybíráme peníze od rodičů malých dětí, aby si to zkusili. I to pomáhá. Na konci roku 2012 bylo v mládežnických týmech v ročnících 19922007 252 hokejistů a na konci roku 2015, kdy jde o ročníky 1995–2010, už 304. Nárůst je daný příchodem malých hokejistů a odchodem nejstarších ročníků, kterých bylo méně. Letos jsme měli na náboru skoro 40 dětí.

Kromě řízení Sparty jste také vysoce postaveným funkcionářem celého hokejového svazu. Míříte na post prezidenta?

Ne. Plně podporuji znovuzvolení Tomáše Krále. Po dvou volebních obdobích s ním chci říct, že byla radost s ním spolupracovat. V roce 2008 byl svaz ve ztrátě a s aktuálními dluhy přes 45 milionů korun. Byly nedořešené některé letité právní spory. První období do roku 2012 bylo po všech stránkách přetěžce stabilizační, druhé investiční do různých projektů a mládežnických programů, zakončené skvělým MS s rekordním ziskem. Nicméně teď bude muset nové vedení svazu hodně tvrdě začít šlapat na všechny kraje, akademie, kluby a jejich trenéry, aby vrátili podmínky dlouhodobé podpory, které mají z tohoto období vytvořené. Co se mě týče, pokusím se po již schválené podpoře našeho svazu v květnu o úspěšnou kandidaturu a zvolení do rady Mezinárodní hokejové federace, což by znamenalo první českou účast od roku 2003, kdy končil pan Miroslav Šubrt.

KHL míří místo LM na východ

V mezinárodním hokejovém prostředí máte jisté renomé. Dá se říct, že stojíte za projektem stávající Ligy mistrů. Co je na tomto poli nového?

Stojím si za nutností evropské mezinárodní konfrontace. Nejsme a nebudeme ani na dohled fotbalové Ligy mistrů, to je realita, ale musíme napříč Evropou cítit povinnost tuhle soutěž budovat. Hledáme srovnání s basketbalovou Euroligou. Začali s pár zaměstnanci postupně budovat značku a dnes je to velmi solidní soutěž. Aktuálních témat k diskusi a takových, která řešíme směrem k budoucnosti a větší stabilitě projektu, je řada. Každopádně bude brzy valná hromada všech klubů schvalovat návrh nové vize od sezony 2017/2018 s novým modelem, snížením počtu týmů a principem sportovní kvalifikace. Jsme také v jednání s marketingovým partnerem Ligy mistrů, agenturou Infront o podmínkách využití opce na dalších šest let. Věděli jsme, že tenhle projekt je náročným během na dlouhou trať, což se potvrzuje. Oproti loňskému roku máme ale velký posun o 50 procent v návštěvnosti zápasů Sparty. V Čechách celkově se také změnil přístup hráčů, trenérů i médií.

Mluvilo se také o tom, že by se k Lize mistrů mohly přidat i týmy ruské KHL. Jak toto vypadá?

Mám pocit, že KHL trošku oslabuje. Dřív měla velké stěhovavé ambice v Německu, Švédsku, Švýcarsku, dnes to tak silně cítit není, což je i důsledkem finanční situace v celém Rusku. Orientace KHL jde aktuálně spíše na východ, mluví se o vzniku týmu v Číně. Nicméně absolvovali jsme v srpnu poslední jednání s KHL - pracovní skupina Ligy mistrů ve složení sekretář Mezinárodní hokejové federace Horst Lichtner, šéf Infrontu Bruno Marty a já za představenstvo Ligy mistrů. KHL zatím nějaké užší spojení s námi odmítá, protože chce s námi soutěžit o stejný segment evropského globálního trhu.

Co vaše další osobní politické ambice? Jsou nějaké?

Vydržet a nezbláznit se. V roce 2010 jsem byl osloven, zda bych nešel do politiky a do zastupitelstva se svoji vizí pro sport v Praze. Nejsem homo politicus. Když mám ale možnost, jdu do věcí, které jsou o výzvách a odpovědnostech. Nemůžeme přece jen sedět u piva v hospodě a po pátém kousku na všechno nadávat. Koukám ale jen na horizont tohoto volebního období. Do roku 2018 a pak se uvidí.

Co se vám na radnici už podařilo?

Politik by asi vyjmenoval celou řadu činů, aby to sdělil voličům. Já jsem rád, že v pražském komunálu můžeme v určité skupině zastupitelů najít rozumnou shodu a soulad. Díky tomu se podařilo zajistit oněch zmíněných 150 milionů na rozvojové projekty, fixovat povinnost využití 50 procent loterijních peněz na městských částech do oblasti organizovaného mládežnického sportu. V roce 2011 dávala Praha na podporu sportu 152 milionů korun, dlouhými debatami a medializací podfinancování podpory jsme podnítili soutěživost před volbami a dnes je to přes 400 milionů korun. Tak teď pracujeme na třech věcech. Abychom tenhle objem udrželi, dobře a rozumně ho využili a donutili sportovní prostředí ho správně použít. Nesmí se to brát jako dotace, ale jako investice.

 

Právě se děje

Další zprávy