reklama

Proč Liga mistrů fanoušky nebere? Smutní Sparta i Pardubice

Velká většina sedaček zůstala při zápasech Ligy mistrů prázdná v Pardubicích, Liberci i na Spartě Velká většina sedaček zůstala při zápasech Ligy mistrů prázdná v Pardubicích, Liberci i na Spartě autor: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Průměrná návštěvnost hokejové Ligy mistrů je po čtyřech kolech 3087 diváků. Na Spartu, Pardubice a Liberec přišlo ještě mnohem méně.

Praha - Je to možná poslední pokus o vytvoření velké evropské hokejové pohárové soutěže. Navíc má podle smělých plánů konkurovat rozpínající se Kontinentální lize.

Jenže i když se kluby snaží dělat Lize mistrů dobrou reklamu, fanoušci na ni zatím moc neslyší. Průměrná návštěvnost v úvodních čtyřech kolech jen lehce překročila tři tisíce. To není na ambiciózní projekt nic moc.

Výjimku tvoří pouze zástupci Německa Eisbären Berlín, Hamburk a Mannheim, slovenské Košice a některé severské a švýcarské celky. Průměr alespoň čtyři tisíce diváků na zápas má jen necelá čtvrtina účastníků.

Ti, co dorazili, chválí

To je bohužel případ i většiny českých účastníků. Návštěvy na Spartě, v Liberci a Pardubicích byly žalostné a alespoň již zmíněný průměr neatakují ani omylem. Pardubice a Sparta přitom v domácí extralize bývají na samé špici žebříčku. Liberec je s číslem 1571 diváků na zápas dokonce pátý nejhorší ze všech 44 celků.

"Jestli je to hrací dobou nebo neatraktivitou? Nevím. Přece přijel přední švédský tým," divil se po zápase s Växjö, na nějž dorazilo jen 1985 nejvěrnějších, zklamaný trenér Sparty Josef Jandač.

Ceny vstupenek jsou přitom nastaveny na stejnou úroveň jako v extralize, permanentkáři mají dokonce leckde vstup zdarma.

"Nevím proč lidi nepřišli. Já dorazil rád. Letní pauza je hodně dlouhá, už se mi po hokeji stýská. A ten soupeř, to je docela síla. Fandové co nepřišli by se měli zamyslet. Co chtějí víc?" říká jeden z fanoušků, který byl na Ligu mistrů zvědavý v Liberci.

"Je to výborná věc, protože přináší dobrý hokej. Aspoň je na co se koukat už během léta. A je to prestižnější než normální příprava," přidali se jeho kolegové na Spartě.

Propagace baštám nestačila

Právě Pražané se o propagaci snažili opravdu hodně. Generální manažer Petr Bříza přes média pravidelně informoval o zrodu a vývoji soutěže, pochvaloval si kvalitu mančaftů, lákal na cenovou dostupnost. Navíc si Sparta v dosavadním průběhu výsledkově vede velmi dobře.

O to víc ho prázdnotou zející Tipsport aréna mrzí. "Jsme z toho hodně zklamáni," přiznává. Sparta přitom původně počítala s tím, že její příznivci průměr výrazně překonají. "Podíváme-li se na facebook, máme sedmdesát tisíc fanoušků. Jenže víc se jich asi účastní diskuzí, než že by dorazili na zápas. Chci poděkovat aspoň těm věrným, kteří přišli," říká smutně Bříza.

Pár stovek zvědavců se ztrácelo také v útrobách pardubické ČEZ arény. Ani další tradiční bašta na Ligu mistrů příliš neslyší, což tamní vedení rovněž pořádně mrzí.

"Čekali jsme, že přijde víc fanoušků, ale i těm, co přišli, děkujeme za podporu," uvedl tiskový mluvčí Východočechů Jan Hrabal a dodal, že pro propagaci udělal klub hodně. "Soutěž jsme promovali na internetu i v rádiu, protože v tomto produktu vidíme budoucnost. Nízkou návštěvnost ovlivnilo více faktorů včetně úvodních porážek na ledě soupeřů, pěkného počasí a pohárového utkání nedalekých Živanic se Spartou."

Morava a Slezsko uspěly lépe

Zajímavé je, že zatímco na kluby v Čechách přišlo od 1500 do 2000 diváků, na Moravě a ve Slezsku to bylo zhruba jednou tolik. Zlín, Třinec i Vítkovice patří v návštěvnosti celé Ligy mistrů do horní poloviny tabulky.

"Jsme hrozně rádi, že fanoušci chodí, zvlášť v tomto nehokejovém období, protože nám vytvářejí skvělou atmosféru," těší zlínského šéfa Karla Adamíka.

Přestože žádnou speciální propagaci ´ševci´ nepřipravili, přišlo je v obou duelech povzbudit okolo čtyř tisícovek příznivců. "Řekl bych, že k tomu přispívá naše minulá mistrovská sezona, díky čemuž jsou fanoušci u nás trochu víc hladoví," myslí si Adamík.

Nižší návštěvnosti ostatních tuzemských klubů v Lize mistrů však hodnotit nechce. "Vůbec totiž netuším, co pro to v oblasti marketingu udělali. Ale nebral bych to jako ostudu," má pochopení a vypočítává možné příčiny malého zájmu. "Je to nezvyklá doba, kdy hokej je spíš rarita a zpestření léta, řada lidí to bere jako přípravu. A taky pokud zápasy začínají v osm večer, to nemusí být pro všechny příznivce komfortní doba."

Bude to na podzim lepší?

Souhrn různých faktorů, kvůli nimž fanoušci Ligu mistrů, a to i v zahraničí, často přecházejí bez výraznějšího zájmu, je velmi pestrý. Od nehokejového počasí po slabší renomé soutěže (- výčet nabízíme níže).

Kluby tak věří, že alespoň zbytek duelů základních skupin zkraje podzimu a vyřazovací boje proběhnou za důstojnějšího diváckého zájmu, který by Champions League jistě pomohl etablovat se na hokejové mapě.

"Čeká nás ještě jedno domácí utkání s Bolzanem. Přestože už nám v něm o postup nepůjde, chceme zvýšit jeho propagaci, aby návštěva byla lepší," plánují v Pardubicích.

Nalákat lidi na snížené vstupné však nehodlají. "Liga mistrů má svou úroveň a cena vstupenek musí odpovídat kvalitě produktu. Kdybychom vstupné snížili, degradovali bychom Ligu mistrů na úroveň přípravných zápasů," říká rozhodně Hrabal.

Hokejové Lize mistrů na rozdíl od sesterských soutěží v jiných sportech  zatím chybí stamilionové dotace od štědrých mecenášů, proto i fanoušci hrají za její přežití. "Není to moc dobré, když sponzoři vidí takováto nízká čísla," zdvihá varovný prst Bříza.

Průměrné domácí návštěvnosti klubů v Lize mistrů za úvodní čtyři kola (průměr celé soutěže je 3087 diváků):

1. Eisbären Berlín          5930
2. Hamburk Freezers     5508
3. Adler Mannheim         5249
........................................
12. Zlín                           3965
19. Třinec                       3299
20. Vítkovice                   3292
33. Sparta                       2011
39. Pardubice                 1573
40. Liberec                      1571
........................................
44. Briancon D. Rouges   915

Důvody, proč na chodit na Ligu mistrů:

- Ve většině zápasů je k vidění kvalitní hokej, kde není o nasazení a pěkné akce nouze. Klasická přípravná utkání se s tím nedají srovnávat.

- Je to soutěž, v níž chce většina klubů uspět. A fanoušci by mu k tomu měli pomoct.

- Dobré renomé může v blízkém horizontu pomoct vybudovat silnou soutěž, která bude mít zvuk a prestiž.

Důvody, proč fanoušci na Ligu mistrů moc nechodí:

- Léto zkrátka moc na zimní stadiony nevábí, zvlášť když je pěkné počasí a lidé radši chodí ven, jezdí na chalupy, dovolené... Do toho se rozjíždí fotbalová liga.

- Co je před startem extraligy, bere se spíš jako příprava. Ať už je to pohár, European Trophy nebo Liga mistrů. Ostrá sezona začíná až v půlce září, pro řadu fanoušků dokonce teprve okolo Vánoc s blížícím se bojem o play off.

- Hokejová Liga mistrů zatím nemá takové jméno jako její fotbalová jmenovkyně či basketbalová Euroliga, netočí se v ní desítky a stovky milionů.

- Soutěž hraje příliš velký počet účastníků, kteří zrovna nemusí mít za sebou skvělou sezonu a nabitý kádr.

- Ve většině týmů hrají hráči, které jinde téměř neznají. Ruku na srdce, kdo z vás ví něco o týmech jako Växjö, KalPa, Bolzano, Ingolstadt, Stavanger a mnoha dalších? Ani ve slavnějších klubech často nepůsobí žádní mezinárodně známí hráči, a tak je těžké diváky na ně nalákat.

reklama