24 hodin v Le Mans: Triumf Audi, Češi v první desítce

Radek Vičík Radek Vičík
17. 6. 2007 15:05
Slavný automobilový závod přinesl úspěch české stáji i jezdcům
Hořící Lola-Judd české stáje Škoda Charouz Racing Systém v boxech závodu na 24 hodin v Le Mans.
Hořící Lola-Judd české stáje Škoda Charouz Racing Systém v boxech závodu na 24 hodin v Le Mans. | Foto: BPA

Le Mans - Vítězem automobilového závodu na 24 hodin v Le Mans se stalo podruhé za sebou dieselové Audi R10 posádky Frank Biela/Emanuel Pirro/Marco Werner.

Druhý skončil tovární Peugeot a třetí byli také Francouzi - tým Pescarolo.

Česká stáj Škoda Charouz Racing System s triem Jan Charouz/ Stefan Mücke/Alex Yoong a vozem Lola-Judd obsadila osmé místo. V elitní třídě LMP1 byla pátá.

Tomáš Enge s Astonem Martin a ve spolupráci s Herbertem a Koxem byl devátý. Na kýžený úspěch však nedosáhl a mezi vozy LMGT1 skončil čtvrtý.

Rusko-česká stáj Converse Menx s jezdci  Robertem Perglem a Tomášem Kostkou za volantem Ferrari 550 Maranello dojela čtrnáctá a mezi stroji LMGT1 osmá.

Smutnil pouze Jaroslav Janiš, jehož Spyker C8 třídy LMGT2 odpadl ještě v sobotu v noci.

Foto: Aktuálně.cz
24 hodin v Le Mans on-line
Průběh slavného závodu jsme
sledovali živě s fotografiemi
a hlasy českých jezdců

Foto: Aktuálně.cz
Vše o 24 hodin v Le Mans
Speciál Aktuálně.cz se všemi
infomacemi a zajímavostmi


Ke smutku domácích fanoušků se hned po startu 75. ročínu závodu do vedení dostaly vozy Audi R 10, které tak překonaly vítěze kvalifikace - Peugeot 908.

Německý pilot Mike Rockenfeller o vyřazení svého Audi #3 krátce po startu: "V úseku Tertre Rouge jsem najel na mokrou část trati, předem mi ustřelil a zadní částí jsme trefil svodidla. Znažil jsem se auto dostat do boxů,ale bylo tak rozbité, že to nešlo,"  řekl smutný Rockenfeller.

Potíže měl při nájedzu do boxů ve třetí hodině závodu i Alex Yoong z české stáje Škoda Charouz Racing System, když svoji Lolu-Judd poslal mimo trať. Vůz museli vytáhnout zpět pořadatelé.

"Alex byl naštvaný, ale jinak byl bez chyby, i když pomalejší. Mrzela ho ta ztráta. Naštěstí se jelo pod žlutými vlajkami, takže je to je OK," uvedl sportovní ředitel stáje Škoda Charouz Racing System Tom Šedivý .

Při střídání Stefana Mückeho za Jana Charouze na sklonku čtvrté hodiny začal vůz hořet. Mechanici jej rychle uhasili a stroj se po krátkém zdržení  opět vydal na trať.

"Při tankování ukáplo trochu benzínu na výfuk a byl z toho požár. Ten jsme během čtyř vteřin uhasili a všechno je v pořádku.  Ztratili jsme asi minutu a půl a ze sedmého klesli na 10. místo," uvedl Šedivý s tím, že všichni mechanici i německý jezdec jsou v pořádku.

Kouzelná atmosféra nočního Le Mans.
Kouzelná atmosféra nočního Le Mans. | Foto: Audi

Českým účastníkům se během sedmé hodiny závodu dařilo. Lola-Judd postoupila na páté místo celkově a Aston Martin Tomáše Engeho se vrátil do boje o vítězství ve třídě LMGT1.

Jeho stáji nevyšla změna taktiky, když nasadila morké gumy. "Bohužel v té chvíli vyjel safety car  a trať vcelku oschla. Takže jsem mohl znova do depa pro suché gumy," posteskl si Tomáš Enge v přímém přenosu Galaxie Sport.

Jan Charouz by se svým prvním "stintem" ve slavném Le Mans spokojený. "Jel jen o vteřinu pomali než Stefan Mücke, auto jezdí super," pochválil nejmladšího jezdce letošního Le Mans sportovní ředitel Šedivý.

Po šesti a půl hodinách se do kokpitu vozu vrátil Stefan Mücke. "Už jsme ho neohřáli," připomněl se smíchem předchozí ohnivou spoušť.

V osmé hodině už na Le Mans padla tma, Charouzův tým se držel na pátém místě, Engeho Aston Martin byl v čele své třídy. Naopak půlnoci se nedočkal Jaroslav Janiš, jehož Spyker nevydržel nároky závodu.

Po půlnoci přišla Lola-Judd o páté místo, když se před ni prohnal druhý dieselový Peugeot 908. "To se dalo čekat, nafťáci si jedou vlastní závod. Nám nezbývá nic jiného, než čekat na nějaký jejich výpadek," uvedl Tom Šedivý pro Aktuálně.cz.

Le Mans je také velkou prověrkou strojů. V první polovině závodu odpadla téměř čtvrtina účastníků. Z klasifikace bylo vyřazenou celkem 12 vozů: tři z LMP1, tři z LMP2, dva z LMGT1 a čtyři z LMGT2.

Společná zastávka obou protoypů Peugeot 908 v Le Mans.
Společná zastávka obou protoypů Peugeot 908 v Le Mans. | Foto: Peugeot

Po necelých třinácti hodinách závodu si svoji dávku smůly vybrala i česká stáj. Jan Charouz narazil s Lolou do svodidel a vážně poškodil zadní část vozu. Pomalu dorazil do depa, kde mechanici hodinu pracovali na opravě vozu.

"To se v motorsportu stává. Ztratili jsme jen jedno místo ve třídě a ještě je 10 hodin před námi," konstatoval kolem páté hodiny ranní sportovní ředitel stáje Škoda Charouz Racing System Tom Šedivý.

Do vozu po opravě a výměně převodovky usedl Peter Mücke s jediným cílem - stáhnout co nejvíce z nabrané ztráty. Po 245 kolech činil rozdíl mezi jeho vozem a vedoucím Audi Allana McNishe 29 kol. 

Vůz se startovním číslem dvě se ale krátce před osmou hodinou ranní ze závodu poroučel. Rinaldo Capello totiž přišel o zadní kolo a neovladatelný stroj natolik poničil, že už byl dále nepoužitelný. Dánský jezdec Tom Kristensen tak přišel o šanci vybojovat už osmý triumf v Le Mans.

"Bylo to příšerné, kolo jsem ztratil v rychlosti asi 260 km/h a připadal jsme si jen jako pasažer. Nárazu jsem nemohl nijak zabránit. Jen jsem doufal, že to dobře dopadne. Ale naštěstí jsem byl v autě, kde bylo mllšeno v první řadě na bezpečnost. I přes takovou ráno jsem zůstal clý," řekl frustrovaný Capello, který shodou okolností v neděli slavil 43. narozeniny.

Vítězný tým Audi slaví po skončení 75. ročníku 24hodinovky v Le Mans. Zleva Emanuelle Pirro z Itálie, Němec Frank Biela, sporotvní Wolfgang Ullrich a Marco Werner.
Vítězný tým Audi slaví po skončení 75. ročníku 24hodinovky v Le Mans. Zleva Emanuelle Pirro z Itálie, Němec Frank Biela, sporotvní Wolfgang Ullrich a Marco Werner. | Foto: Reuters

Potíže měl také vůz Aston Martin, v němž se střídal Tomáš Enge. Krátce před rozbřeskem zamířil Johny Herbert po kolizi se svodidly do boxů a mechanici se pečlivě věnovali přední části vozu.

Ráno si prožil druhou velkou "ránu" Jan Charouz. opět ve stejném místě, v šikaně Michelin, mu tentokrát praskla pneumatika. Ale tentokrát se mu podařilo vyvarovat kontaktu se svodily, takže vůz nepotřeboval tak výrazné opravy.

"Naším cílem je dostat se do první desítky. není to snadné," shrnul v neděli dopoledne cíle týmu jeho majitel Antonín Charouz.

Tomáš Enge se mezi tím pustil do boje o osmé místo s dalším Aston Martinem pilotovaným Francouzem Bouchutem. Na svého soupeře se dotáhl, ale kvůli unikající pneumatice se dostal do smyku a kontakt opět ztratil.

Čas kolem desáté hodiny ranní je podle Toma Šedivého kritický.  "Právě v této době jezdí piloti, kteří v noci nespali. Jak jsou unavení, zvyšuje se počet kontaktů mezi nimi. Po jedenácté hodině to bude zase dobré, až se vymění," řekl pro Aktuálně.cz.

Dvě hodiny před koncem zamířil momentálně druhý Peugeot čílso 7 do boxů, na čemž vydělal jeho stájový kolega s číslem 8, který se dostal na druhé místo. Krátce poté začalo pršet a většina týmů zamířila do boxů.

Jacques Villeneuve s Peugeotem 908 (vpravo) předjíždí Boba Berridge za volantem Loly Aer.
Jacques Villeneuve s Peugeotem 908 (vpravo) předjíždí Boba Berridge za volantem Loly Aer. | Foto: Reuters

Šedesát minut před koncem závodu byl oficiálně odhlášen porouchaný Peugeot, takže se všichni za ním posunuli o místo dopředu. Pro Jana Charouze, který v té chvíli vodil prototyp svého otce, to znamenalo posun na osmé místo celkově a páté ve třídě. Tomáš Enge byl hend za ním.

"Naším úkolem je dojet do cíle. Nemá smysl se honit, v LMP1 si nepolepšíme a mohli bychom ztratit místo v absolutním pořadí, kde jsou za námi Astony," přiblížil pro Aktuálně.cz sportovní ředitel týmu Škoda Charouz Racing System po 23 hodinách závodu strategii svých barev.

Čtyřicet pět minut před koncem zamířil do boxů i na druhém místě jedoucí Peugeot 908. To však byla jen taktická hra a Francouzi si druhé mísot v cíli pohlídali. Závěr závodu zdramatizovala vodní smršť, pořadatelé proto na chvíli vyslali před jezdce zaváděcí auto.

Jan Charouz klidnou jízdou pohlídal pozici svého týmu a mohl se v cíli radovat z velkého úspěchu. Pět kol absolvoval v  obrovském lijáku. "V kokpitu seděl jako ve vaně plné vody. Kombinézu měl celou promoklou, vážila snad deset kilo," přiblížil náročné podmínky tecnický ředitel Tom Šedivý.

"Bylo to výborné. Nebýt problémů v noci mohli jsme být čtvrtí ve třídě. Ale kdyby Honza nedovezl auto do cíle po noční havárii, mohli jsme klidně skončit. Všichni z týmu jsme nadšení. a teď tu pijeme studené pivo," řekl krátce po závodě pro Aktuálně.cz spokojený Šedivý.

Několik vteřin po nedělní 15. hodině vjelo vítězné Audi do cíle a tím udělalo tečku za 75. ročníkem slavného závodu. Cíl vidělo 29 vozů z 54 na startu. "

Konečné výsledky:
1. 1 Audi Sport North America LMP1 WERNER 369
2. 8 Team Peugeot Total LMP1 BOURDAIS 359
3. 16 Pescarolo Sport LMP1 COLLARD 357
4. 18 Rollcentre Racing LMP1 BARBOSA 347
5. 009 Aston Martin Racing LMGT1 D. BRABHAM 342
6. 63 Corvette Racing LMGT1 FELLOWS 342
7. 008 AMR Larbre Comp. LMGT1 GOLLIN 340
8. 15 Charouz Racing LMP1 J. CHAROUZ 337
9. 007 Aston Martin Racing LMGT1 HERBERT (ENGE) 337 
10. 54 Team Oreca LMGT1 BELLOC 336
11. 100 AMR BMS LMGT1 DAVIES 336
12. 72 Alphand Aventures LMGT1 ALPHAND 326
13. 17 Pescarolo Sport LMP1 PRIMAT 324
14. 67 Convers Menx Team LMGT1 VASILJEV (PERGL a KOSTKA) 321
15. 76 Imsa Performance LMGT2 LONG 319
16. 55 Team Oreca LMGT1 AYARI 318
17. 59 Team Modena LMGT1 C. FITTIPALDI 318
18. 31 Binnie Motorsports LMP2 BUNCOMBE 317
19. 99 Risi Competizione LMGT2 JONSSON 313
20. 19 Chamberlain Synergy LMP1 EVANS 309
21. 93 Autorlando Sport LMGT2 SIMONSEN 309
22. 78 AF Corse LMGT2 AUCOTT 307
23. 82 Team LNT LMGT2 R. BELL 307
24. 73 Alphand Aventures LMGT1 BLANCHEMAIN 305
25. 14 Racing For Holland LMP1 LAMMERS 305
26. 12 Courage Competition LMP1 FREI 304
27. 33 Barazi Epsilon LMP2 KUROZAWA 301
28. 70 PSI Experience LMGT1 SMET 288
29. 006 AMR Larbre Comp. LMGT1 BORNHAUSER 271
Pozn. Za pořadím je číslo vozu, stáj, třída, jméno finišujícího jezdce a počet odjetých kol.

Do cíle nedojeli:
2 Audi Sport North America LMP1
3 Audi Sport Team Joest LMP1
5 Swiss Spirit LMP1
7 Team Peugeot Total LMP1
9 Creation Autosportif Ltd LMP1
12 Courage Competition LMP1
20 Pierre Bruneau LMP2
21 Bruichladdich Radical LMP2
24 Noel Del Bello LMP2
25 RML LMP2
29 T2M Motorsport LMP2
32 Barazi Epsilon LMP2
35 Saulnier Racing LMP2
40 Quifel ASM Team LMP2
44 Kruse Motorsport LMP2
53 JLOC Isao Noritake LMGT1
64 Corvette Racing LMGT1
71 Seikel Motorsport LMGT2
80 Flying Lizard Motorsport LMGT2
81 Team LNT LMGT2
83 GPC Sport LMGT2
85 Spyker Squadron LMGT2
86 Spyker Squadron (JANIŠ) LMGT2
87 Scuderia Ecosse LMGT2
97 Risi Competizione LMGT2
Pozn. Za číslem vozu je stáj a třída.

 

Právě se děje

Další zprávy