reklama

Motorky po česku: Dotační kejkle ohrožují závody v Brně

Bude se příští rok Valentino Rossi děsit, že v Brně závodí naposledy? Bude se příští rok Valentino Rossi děsit, že v Brně závodí naposledy? autor: Reuters
Budoucnost závodu mistrovství světa silničních motocyklů v Brně je jistá jen pro příští sezonu.

Praha, Brno - Ten, kdo by chtěl popsat aktuální v českém motocyklovém sportu, může podat dvě různá svědectví.

V tom prvním se ve světle reflektorů všechno rozhoduje před kulisami monackého kasina.

V tom druhém, našinci bližším, v kanceláři dvou navzájem znepřátelených místních svazů, případně v pracovně či temných chodbách nejmenovaného ministerstva.

V komplikovaném propletenci přitom nejde o nic menšího, než o desítky milionů korun státních dotací na pořádání závodů nejvyšší světové úrovně a místo Grand Prix České republiky v kalendáři obou nejprestižnějších světových šampionátů silničních motocyklů.

Autoritativní mantra

Klíčem ke státní pokladně je tak zvaná národní autorita, tedy právo zastupovat zemi v Mezinárodní motocyklové federaci. Pouze takový „shora posvěcený“ subjekt má ze zákona právo čerpat státní dotace.

„Ministerstvo školství nemůže jen tak poslat peníze na účet Automotodromu, i kdybychom je obratem poslali promotérovi seriálu. To by bylo zneužití státních dotací,“ vysvětluje nuance rozpočtové politiky Karel Abraham, který je kromě funkce předsedy dozorčí rady Automotodromu Brno také prezidentem mladého Českého svazu motocyklového sportu (ČSMS).

Právě tato organizace založená na začátku letošního roku se v sobotu v Monte Carlu ucházela o to být členskou organizací zastupující Česko ve FIM.  Jenže monacké knížectví překvapivě nebylo svědkem hlasování o vyloučení Autoklubu České republiky (AČR) a přijetí ČSMS. Tento bod byl jednoduše stažen z programu a vůbec se o něm nejednalo.

Peníze pouze pro jednoho

Co to znamená pro fungování motocyklového sportu u nás? Po letošním provizoriu, kdy podmíněnou autoritu získal i ČSMS, může dotace inkasovat už zase jen AČR. A vzhledem k vyostřeným vztahům mezi oběma organizacemi, jejichž představitelé na sobě nenechají nit suchou, je jejich spolupráce pravděpodobná asi jako přestup Fernanda Alonsa do Red Bullu.

Na výsledek sobotního jednání FIM už zareagoval brněnský okruh, který zrušil plánovaný závod MS superbiků. Tedy fakticky jen svoje finanční garance. Protože pokud by se během velmi krátkého období „vzchopil“ AČR, může závod v Brně ještě zachránit svojí záštitou.

„Autoklub slíbil, že se o mistrovství světa postará. Kalendář je volný, my na okruhu pro závod uděláme všechno,“ uvedla Ivana Ulmanová, předsedkyně představenstva Automotodromu Brno.

Volným termínem myslí 23. červen, které měl v předběžném kalendáři „zabukována“ právě tuzemská trať.

Jasná situace je naopak ohledně nejvýznamnějšího závodu Masarykova okruhu, Velké ceny České republiky silničních motocyklů. Hvězdy MotoGP určitě do Brna zavítají 25. srpna. Ale možná také naposledy.

Problémem je zalistovací poplatek. Tedy fakticky nákupní cena závodu pro ten který okruh. V případě Brna činí asi 70 milionů korun. Bez této částky by byla organizace akce pro přibližně 200 000 návštěvníků na nule.

Dotační kejkle

Jenže bez státní dotace, která loni činila přibližně polovinu zalistovacího poplatku, se jedná o velmi nejistý podnik. Už proto, že na příští rok může ministerstvo školství kvůli „osekanému“ rozpočtu slíbit částku nižší. Pokles dotace přitom může dosahovat až desítky milionů korun.

Jenže tím ryze česká story nekončí. Pokud by se už podařilo ze státní kasy dostat patřičný obnos, na účet promotérské organizace vůbec nemusí doputovat. Dokonce ji ani nemusí nikdo zinkasovat a nakonec najde úplně jiné použití mimo svět motorsportu.

„Autoklub není povinen dotaci převzít. Takto ji odmítl už letos,“ vysvětlil Abraham.

V té chvíli by se letošní ztráta závodu ve výši 40,6 milionů prohloubila někam k 70 milionům. A to by mělo na další pořádání prestižního podniku fatální důsledky.

Tvrdí konkurenti od Mexika po Indii

„Proč bych měl každý rok vysvětlovat akcionářům ztráty okruhu v celkové výši desítek milionů? Pokud se celá situace ohledně dotací nevyjasní, tak se příští rok světový šampionát jede v Brně naposledy. My jsme v celém kalendáři jedním ze tří soukromých pořadatelů Grand Prix bez státních garancí. Těmi dalšími jsou japonské Motegi, které patří Hondě, a italské Mugello ve vlastnictví Ferrari. A s těmito giganty se opravdu nemůžeme srovnávat,“ dodal Abraham.

Uvolněné místo v kalendáři by určitě nezůstalo dlouho prázdné. Ve frontě na pořádání prestižního souboje tříd MotoGP, Moto2 a Moto3 stojí Indie, Mexiko, Rusko a další prudce se rozvíjející země.

Brnu by ke snížení poplatku nepomohlo ani to, že se jedná o jeden z nejlépe organizovaných závodů a jezdci zajímavou kopcovitou trať vybudovanou v lesích západně od Brna vesměs milují.

„FIM zajímá jen dráha a zajištění bezpečnosti. Na ostatní věci se nebere zřetel,“ vysvětlil Abraham.

Tuzemskému motocyklovému fandovi nezbývá nic jiného, než doufat v absolutně „nečeský“ konec motocyklového thrilleru: všichni zainteresovaní se sejdou a neopustí místnost do té doby, než najdou společně přijatelné řešení ku prospěchu nejen závodů světového šampionátu, ale i domácích podniků.

Je to moc divoký sen?

reklama