reklama

Trucker Vršecký: Boj o titul F1 bude čekáním na chybu

Mechanici Ferrari se chystají na zastávku v boxech Fernanda Alonsa. Španěl bude přezouvat na tvrdou směs. Mechanici Ferrari se chystají na zastávku v boxech Fernanda Alonsa. Španěl bude přezouvat na tvrdou směs. autor: Pirelli Motorsport
Evropský šampion a konstruktér závodních kamionů v jedné osobě analyzuje finále dramatické sezony formule 1.

Praha - Jen málo lidí z českého motorsportu dokáže zasvěceně hovořit jako o závodění, tak i o technické stránce věci. David Vršecký mezi ně určitě patří. Dvojnásobný mistr Evropy kamionů se totiž sám na vývoji úspěšné Buggyry podílí jako jeden z konstruktérů.

Klíčové je podle něj chování jezdců k pneumatikám Pirelli: „Pneumatiky rozhodně ukazují kvality jezdce. Podle mě to je nejvíc vidět na Alonsovi,“ prozrazuje 36letý závodník mimoděk jméno svého favorita v exkluzivním rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Jak se jako pilot a zároveň konstruktér závodního stroje díváte na to, že jsou pneumatiky Pirelli pro F1 konstruovány tak, aby se výrazně opotřebovávaly.

„Z pohledu diváka je tu určitě zajímavá situace. Pro jezdce je to naopak trochu oříšek. Hlavně se tím ukáže, kdo a jak se umí gumám přizpůsobit. Rozhodně to vyzdvihuje kvality jezdce.“

V Indii byly k vidění dva masivní defekty, kdy piloti dojížděli do boxů na ráfku. Byla to jen souhra náhod, nebo je degradace pneumatik v F1 z nějakých důvodů masivnější?

„Těžko soudit asi obojí. Všichni jezdí na hranici a pak každá maličkost hraje roli a stane se to co v Indii.“

Pro udržení kvality pneumatik je důležitý i jezdecký styl. Kteří piloti si s touto výzvou vypořádávají nejlépe? Tedy jsou rychlí, ale přitom gumy příliš "nehuntují".

„Pneumatiky rozhodně ukazují kvality jezdce. Podle mě to je nejvíc vidět na Fernando Alonsovi. Vím, že se to těžko srovnává, ale Ferrari letos určitě není na takové úrovní jako Red Bull. Fernando i přes to vítězí a vytěží ze svého vozu auta maximum.“

Okruh v Abú Zabí je kombinací ostrých zatáček a dlouhých rychlých rovinek, na jejichž konci se musí prudce brzdit. Je pro pneumatiky horší prudká brzděni nebo fakt, že v Emirátech bude i v 17:00 hodin místního času teplota vyšší než 30 stupňů Celsia?

„Nejhorší pro pneumatiky bude hlavně špatné nastavení vozu a špatný styl jízdy. Podmínky jsou pro všechny stejné. Inženýři týmů formule 1 jsou schopni data analyzovat tak, aby správně posoudili, kde je ta hranice. Pak už je to jen na jezdci.“

Předposledním dějstvím šampionátu je nový americký okruh v Austinu. Jak se můžete připravit na trať, kde jste v životě nejeli ani netestovali?

„Dnes tomu hodně napomáhají simulátory, které jsou postaveny na stále více reálnějších základech. Vím, že nejsou absolutně srovnatelné s realitou, ale už hodně závodníkům minulosti pomohlo. Vettel se také pyšnil, kolik toho natestoval na simulátoru, než vlezl do formule. A u mě nebýt simulátorů, tak bůh ví, co dnes dělám (smích).“

Finále sezony bude znovu v Brazílii. Kde vidíte největší technickou výzvu trati v Sao Paulu?

„Tady je určitě nejzajímavější poslední šikana.“

Do konce sezony chybějí poslední tři podniky. Kdo je vaším favoritem na titul a co rozhodne o držiteli letošního titulu mistra světa F1?

„Mým favoritem je jednoznačně Alonso, ale určitě to nebude mít proti Sebastianu Vettelovi jednoduché. Bude to takové čekání na chybu.“

S pohledem  Davida Vršeckého na Velkou cenu Abú Zabí se na stránkách Aktuálně.cz seznámíte už v neděli krátce po dojetí osmnáctého dílu letošní sezony formule 1.

reklama