Brno čeká první motocyklový vrchol roku

Radek Vičík Radek Vičík
20. 7. 2006 0:00
Brno - O víkendu se na Masarykově okruhu v Brně koná světový šampionát superbiků. Tato motocyklová třída už není dávno druhou ligou.

Na start Velké ceny České republiky se postaví jména známá z elitní třídy MotoGP. V sedle Ducati bude její největší trumf, Australan Troy Bayliss, a také Ruben Xaus ze Španělska. Na Yamaze se bude prohánět Japonec Noriyuki Haga.

Infobox

EXKLUZIVNĚ Z BRNA
Aktuálně.cz pro vás z brněnského závodu připravuje rozhovor s mistrem světa superbike a účastníkem MotoGP Troyem Baylissem a unikátní pohled do depa stáje Ducati při závodě MS.

Honda má v týmu asi nejslavnější jméno, Brazilce Alexe Barrose, jenž si v královské kubatuře za 15 let připsal sedm vítězství v grand prix.

S Kawasaki pojede Regis Laconi a ani Suzuki nezůstává zahanbena, vždyť její barvy hájí obhájce superbikového titulu Troy Corser z Austrálie na Suzuki.

Zajímavou postavou je i doyen superbikového závodního pole Pierfrachsco Chili z Itálie, který si v roce 1985 ještě na starém přírodním brněnském okruhu zajistil titul mistra Evropy ve stopětadvacítkách.

Bayliss zvládá návrat na jedničku

Už dávno neplatí ani to, že superbiky jsou nudným "značkovým pohárem Ducati". Italská stáj si vydobyla elitní postavení, ale především japonští výrobci se snaží evropského krále svrhnout z trůnu.

A v posledních čtyřech letech se jim to podařilo hned dvakrát. V roce 2002 vyhrál podruhé v kariéře Američan Colin Edwards na Hondě (za stejnou značku nyní jezdí v továrním týmu MotoGP) a vloni Troy Corser.

Italové začali okamžitě zbrojit k odvetě. Kromě techniky se zaměřili i na jezdecké obsazení stáje a povolali svého věrného Troye Baylisse - více o něm čtěte ZDE.

Troy Bayliss, Ducati.
Troy Bayliss, Ducati. | Foto: Reuters

Šampion z roku 2001 pomáhal etablovat Ducati mezi elitu MotoGP, ale vloni na něj místo v týmu nezbylo. Tak po sedmi letech opustil "svoji" značku a přešel na Hondu týmu Sito Ponse, kde se potkal s Alexem Barrosem.

Tam se však trápil, a proto uvítal, když ho italský tým povolal zpět. "Připadám si, jako když se vracím domů," komentoval Australan návrat do superbiků na svých stránkách.

"I když se motocykl docela změnil, motor je ten samý a od mého odchodu se hodně vylepšil. Šampionát je kvalitní. Všechny velké značky se do něj vrátily a pro mě je požitkem bojovat s ostatními kluky o vítězství," dodal Bayliss.

A s útokem na titul to bývalý mistr Velké Británie v této třídě myslí vážně. Světový šampionát měl zatím na pořadu šest velkých cen s celkem 12 jízdami. Australan jich vyhrál plných osm a v čele průběžné klasifikace má astronomický náskok 94 bodů před druhým Hagou.

Jinými slovy: pokud by se Haga chtěl dostat na první místo, musel by vyhrát čtyři následující jízdy. A vedl by jen za předpokladu, že Bayliss by v nich nezískal víc než pět bodů. Na ně by mu stačilo jen jedinkrát dojet jedenáctý.

Kromě velkých motocyklových jmen budou v Brně k vidění i čeští jezdci. Divokou kartu od pořadatelů dostali Miloš Čihák, Jiří Dražďák, Marek Svoboda a bývalý stálý účastník šampionátu Jiří Mrkývka

Šampioni mluví anglicky

Historie světových šampionátů třídy superbike se začala psát v roce 1988, první dva ročníky patřily Fredu Merkelovi z USA.

Roku 1990 se stal mistrem světa Raymond Roche a toto vítězství je památné ze dvou důvodů. Poprvé na nejvyšším stupínku stála Ducati a vůbec jedinkrát v dosavadní historii triumfoval jezdec, jehož mateřštinou nebyla angličtina.

Roche pochází z Francie a po něm se z titulu radovali už jen Američané, Britové a Australané.

Carl Fogarty.
Carl Fogarty. | Foto: www.carlfogarty.net

Velkou legendou seriálu je Carl Fogarty, který se stal čtyřnásobným světovým šampionem. A asi jen vážné zranění ramene při závodě na trati v australském Phillip Islandu, po němž musel v roce 2000 ukončit kariéru, ho připravilo o další vavříny.

Fogarty se však svého milovaného sportu nevzdal a už za rok se stal majitelem vlastní stáje, kterou založil společně s malajským ropným gigantem Petronas.

Tato firma připravovala do loňského roku motory pro stáj formule jedna Sauber a chystala také vlastní motor pro MotoGP. Po navázání spolupráce s Fogartym však plány změnila a vrhla se do stavby vlastního superbiku.

Motocykly Petronas FP 1 však nedostihly zářné jméno svého hlavního patrona a zatím mají na svém kontě všeho všudy jen jedno druhé a jedno třetí místo.

I díky Fogartyho legendě jsou superbiky velmi oblíbené ve Velké Británii. Tamní národní šampionát je vedle amerického mistrovství AMA považován za nejprestižnější a závody mistrovství světa mají vyšší návštěvnost než klání "klasických" silničních motocyklů  s hvězdami typu Rossiho a Gibernaua.

Britové jsou v hodnocení národů se šesti tituly druzí, o dva šampionáty více vyhráli jezdci z USA, třikrát se zatím radovali Australané a statistiku uzavírá už výše zmíněný Francouz Roche.

Superbiky ujedou závodně přes 200 km

Světový šampionát je letos složen z dvanácti podniků, v jejichž rámci se jedou vždy dvě samostatně bodované jízdy. Brněnské závody jsou vypsány na 20 kol, tedy přibližně 108 km.

Brno hostilo nejvyšší elitu superbiků zatím třikrát. V roce 1993 vyhrál Fogarty a Scott Rusel z USA.O tři roky později dvakrát triumfoval Corser, který se tehdy jako tovární jezdec Ducati stal poprvé v kariéře šampionem.

Vloni opět jednou triumfoval Corser a druhá jízda patřila Hagovi. Australan Corser drží také traťový rekord v čase 2:02,694. Letošní závod však tento čas asi nepřežije, protože při testech jej Tory Bayliss několikrát výrazně vylepšil až na konečné rovné dvě minuty.

Motocykly závodící ve světovém šampionátu superbike mají omezení obsahu na 1000 ccm bez ohledu na počet válců s minimální hmotností 165 kg před závodem a 163,5 kg v cíli.

Vedle hlavního dvojzávodu MS superbiků pojedou v Brně svůj světový šampionát také jezdci v třídě SuperSport. Mezi nimi se představí také český závodník Václav Bittman.

Češi nebudou chybět ani v Poháru FIM třídy SuperStock 1000 a evropském šampionátu SuperStock 600.

 

Právě se děje

Další zprávy