reklama

České mladíky nastartovaly stejné peníze jako Vettela

Jakub Kornfeil. Jakub Kornfeil. autor: MPAfoto.com
Závodění na motorkách je jedním z nejdražších sportů, české hvězdy tak musí spoléhat na štěstí a štědré sponzory.

Analýza - Zatímco u většiny českých olympioniků nestojí jedna závodní sezona zdaleka milion korun, v motoristickém sportu jsou částky s šesti a více nulami úplně běžné. Takový jezdec, pokud se zrovna nejmenuje Valentino Rossi, si musí na svoji vášeň pořádně připlatit.

I pouhý pronájem špičkových závodních speciálů se pohybuje v milionech korun na rok, jejich pořízení pak spíš o řád výše. Pak tu máte ještě palivo, desítky sad pneumatik, náhradní díly, tým mechaniků a inženýrů či logistiku. Samotná přeprava sportovního „náčiní“ na místo závodů, ubytování celého týmu či catering jsou také drahé.

Rodina nebo štědrý sponzor

Zdroj peněz bývá různý: od rodinných fondů a peněz z vlastního podnikání přes spřátelené sponzory až po tu nejpříjemnější cestu – zisk velkého, nejlépe zahraničního mecenáše. Jakub Kornfeil i Karel Hanika, kteří včera zasáhli do Velké ceny Kataru třídy Moto3, měli to velké štěstí, že jim hvězdnou kariéru pomohl nastartovat především jejich talent.

I když Kornfeil a Hanika závodí na dvou kolech, hodně je spojuje s formulovým šampionem Sebastianem Vettelem. Všichni tři aspoň část kariéry absolvovali s podporou štědrého nápojového giganta Red Bull. Zatímco ve světě nižších formulí se o mládí dlouhá léta stará šedá eminence týmu F1 Helmut Marko, motocyklové nadějím „dal křídla“ bývalý výborný závodník Alberto Puig.

Naděje dostaly vlastní seriál

Právě z jeho iniciativy vznikl závod nováčků na stejných strojích, který se roku 2007 přetransformoval v globální Red Bull MotoGP Rookies Cup. Ten se jezdí na identických motocyklech KTM v rámci některých závodů MS silničních motocyklů včetně brněnské Grand Prix.

A tady se na scéně objevily mladé české hvězdy. Jakub Kornfeil vyhrál Rookies Cup v roce 2009 o pouhé dva body před Norem Sturlou Fagerhaugem. Karel Hanika mladým nadějím kraloval loni, když zvítězil s obřím náskokem 72 bodů. Tak si oba zajistili vstupenku do světa Grand Prix.

Bez výsledků sponzora nehledej

Jenže Kornfeil po prvních dvou letech, kdy se nedostal na stupně vítězů, ztratil pro „velké“ sponzory atraktivitu.  V té chvíli zaúřadoval „plán B“, tedy vlastní sponzor.  Český jezdec má stálou podporu společnosti Redox.

To je podle informací pilotovy domovské internetové stránky největší slovenský dodavatel komunální techniky. Jeho jméno se poprvé objevilo v názvu Kornfeilovy stáje v roce 2012 a stejně tak loni.

Špičková motorka není zadarmo

Ovšem průlom stále nepřicházel, proto padlo zásadní rozhodnutí. Letos si český jezdec zajistil místo v top stáji Calvo, která loni dala světu šampiona Moto3 Mavericka Viňalese. Samozřejmě „parking“ ve špičkových boxech není zadarmo, takže Kornfeil  nešetřil vděčností ke svému kmenovému sponzorovi.

„Kdyby mně někdo řekl, že pojedu u Calva, nevěřil bych tomu. Nikdy snad ani nebudu schopen slovy vyjádřit, jak hrozně moc děkuju firmě Redox, že mně umožnila tuhle možnost,“ uvedl motocyklový závodník po listopadovém podpisu ročního kontraktu, který mu zajistil tovární stroj KTM.

Hanika budoucností KTM?

Na obdobné motorce se letos v šampionátu Moto3 prohání také Karel Hanika. Ten je ve stejné situaci jako jeho domácí rival před čtyřmi lety. Coby úřadující šampion Red Bull MotoGP Rookies Cupu dostal smlouvu jako tovární jezdec KTM v dalším skvělém týmu. Vždyť v barvách stáje Ajo byl šampionem Moto3  kromě jiných úřadující šampion MotoGP Marc  Marquez.

Red Bull do Haniky vkládá velké naděje. „Karel je tím nejlepším ‘rookiem‘, kterého jsme za sedm let měli. Dokonce i v době, když už byl jasným vítězem poháru, jel pouze na vítězství,“ řekl August Auinger, vítěz pěti Velkých cen stopětadvacítek, který v Red Bull MotoGP Rookies Cupu působí jako závodnický kouč. Hanika se včera za důvěru odvděčil v premiéře 14. místem.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

reklama