Číňan šampionem F1? Do pěti deseti let je to tady

Pavel Tomášek Pavel Tomášek
17. 3. 2011 10:30
Exkluzivní rozhovor s šéfem stáje F1 Renault Lotus Ericem Boullierem
Eric Boullier, šéf týmu F1 Lotus Renault
Eric Boullier, šéf týmu F1 Lotus Renault | Foto: Reuters

Praha - Eric Boullier šéfuje týmu Renault Lotus ve formuli jedna teprve rok, ví ale, co se sluší a patří udělat pro propagaci své stáje. Když mu na úvod poděkujete, že si na vás udělal čas, ujistí vás typicky francouzskou angličtinou, že taková věc je samozřejmost.

"Jan Charouz je členem naší rodiny, jsem rád, že tu mohu být s vámi," reaguje zdvořile na začátku exkluzivního rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Boullier v něm popisuje, jak vybírá piloty pro F1, jak se udravuje těžce zraněný Robert Kubica, ale také o budoucnosti F1. "Bude to možná trvat pět, možná deset let, ale jednou se dočkáme šampiona z Číny," říká například Boullier.

Čtěte také:

A.cz: Jaký je současný zdravotní stav Roberta Kubici, uzdravuje se? A je podle vás možné, že by začal znovu závodit ve formuli jedna ještě v letošní sezoně?

Ano, je možné, že se ještě letos Robert vrátí do kokpitu našeho monopostu. Jediná věc, které se nechci dopustit, je spekulace. Jeho fyzický zdravotní stav je velmi dobrý a jeho rekonvalescence a rehabilitace skutečně probíhají mimořádně rychle. Opravdu teď ještě stoprocentně nevíme, zda se do závodů formule jedna vrátí ještě před koncem tohoto roku.

A.cz: Navštívil jste ho osobně v nemocnici? V jaké byl náladě?

V nemocnici jsem ho navštívil dvakrát a našel jsem ho v dobrém rozpoložení. K nehodě došlo ve velmi nepříhodnou chvíli, v době, kdy jeho kariéra skutečně nabírala na tempu. Takže ta situace pro něj byla skutečně těžká, ale vyrovnává se s tím skvěle.

 

A.cz: Těžká zranění si způsobil při závodech v rallye v Itálii. Smlouva, kterou má s vaší stájí, mu účast v takových závodech povoluje. Není to chyba? Není to příliš nebezpečné pro něj, ale i pro vás jako jeho zaměstnavatele?

Odpověď na vaši otázku je jednoznačné ne. Nešlo o chybu. Je to nebezpečné? Ano. Ale až pojedeme autem z tohoto rozhovoru, tak to také bude nebezpečné. Když jsme s Robertem dojednávali podmínky smlouvy, řekl jednoznačně, že chce v rallye dál závodit, protože je to jeho život.

A.cz: Nesnažil jste se ho přemluvit?

Spolu jsme to mnohokrát diskutovali. Řekl mi jednoznačně: potřebuju jezdit rallye, abych byl lepší pilot formule jedna a abych vedl vyrovnaný a spokojený život. Udělali jsme takové rozhodnutí a neseme za něj odpovědnost. Je mi líto, co se stalo, neočekávali jsme to, ale musíte být na takovou věc připraveni.

A.cz: Neuvažujete tedy o tom, že byste jeho smlouvu pozměnili tak, aby v budoucnosti už nemohl v rallye startovat?

Robert dostal vážnou lekci, musí si dát pozor při každém dalším startu, aby udělal vše pro maximální bezpečnost. Ale nemyslím, že by se něco změnilo na jeho potřebě v rallye závodit.

Jak se vybírá pilot F1

A.cz: Jak jste přistoupili k výběru náhradníka, kterým se nakonec stal Nick Heidfeld. Co rozhodlo v jeho prospěch a bylo to osobně vaše rozhodnutí?

Ano, ale ještě před tím jsem věc konzultoval s našimi konstruktéry, kteří mi řekli, jaké požadavky by měl jezdec splňovat. Byl to od nich opravdu dlouhý seznam. Já jsem se pak podíval po trhu, jací jezdci jsou k dispozici, a Nick byl jedním z velmi mála, kdo naplnil veškeré požadavky.

 

A.cz: Máte v týmu dalších pět rezervních a testovacích jezdců, přesto jste se nakonec rozhodl pro někoho zvenčí. Neuvažoval jste o tom, že dáte šanci někomu ze „svých"?

Museli jsme se rozhodnout mimořádně rychle, a co bylo klíčové, k Vitaliji Petrovovi jsme potřebovali do dvojice nějakého zkušeného pilota. Tuto podmínku naši testovací jezdci nesplňovali.

A.cz: Jedním z oněch dalších jezdců je také Čech Jan Charouz. Jak ho hodnotíte a má podle vás aspoň malou šanci, že si někdy zazávodí ve formuli jedna?

Já doufám, že se skutečně jednou na start závodu F1 postaví. Nemůžu vám to garantovat, ale věřím tomu, protože je to talentovaný jezdec. Ale stejně jako každý jiný nemůže přeskočit důležité stupně vývoje.

Minulý rok pracoval hlavně na simulátoru a seznámil se s týmem, nyní se dostane k řádnému testování formule jedna. Dáme mu čas a budeme ho sledovat a hodnotit, zda skutečně má potenciál na to být pilotem F1.

A.cz: Takže je nyní k tomu cíli blíže?

Ano, prošel prvním kolem, teď je ve druhém.

A.cz: Jak si vlastně vybíráte závodníky, s nimiž budete spolupracovat? Činíte tak sám, nebo na to máte skauty?

Platí obojí, mám skauty, ale podílím se na tom i sám. Mám desetiletou zkušenost s vybíráním mladých talentů.

F1 jede směrem do Číny

A.cz: Letošní sezona měla odstartovat závodem v Bahrajnu, který však musel být odložen kvůli nepokojům na Blízkém východě. Je to pro vás a váš tým nějaký problém?

Nikoli.

A.cz: Účastnili jste se rozhodování o této věci?

Ne, ale nemáme s ní žádný problém. Jsme z toho zklamáni, že nemůžeme závodit, ale také ze situace v zemi, kdy lidé jsou vystaveni násilnostem. Doufáme, že se věci uklidní a že budeme moct v Bahrajnu závodit, protože je to pro formuli jedna velmi důležité místo.

A.cz: Těžiště formule jedna se přesouvá z Evropy na Blízký východ a do Asie, očekáváte, že tento vývoj bude pokračovat dál?

Nevím. Formule jedna musí být globálním sportem a to je jeden z důvodů, proč se částečně přesouvá z Evropy. Formule jedna je ale světovým šampionátem, takže je potřeba, abychom pokrývali celý svět.

 

A.cz: Očekáváte, že tato změna se promítne i do toho, že v šampionátu se objeví více závodníků z Blízkého východu či ze zemí, jako je Čína?

Samozřejmě, doufám v to. Není důvod, aby vítězili jen Britové či Francouzi.

A.cz: Za kolik let podle vás můžeme čekat, že se šampionem stane právě Číňan či někdo z Blízkého východu?

Chvíli trvá, než se v zemi utvoří motoristická, závodnická kultura. Musíte vyhledat mladé lidi, kteří se stanou jejími nositeli, musí ale tvrdě trénovat, aby se dostali na vrchol. Bude to možná trvat pět, možná deset let, ale jednou se šampiona z těchto zemí dočkáme.

A.cz: Proč je stále důležité pro automobilku, jako je Renault, aby se účastnila závodů formule jedna?

V první řadě je to otázka image. Formule jedna je nejlepší prezentační platformou na světě. Nejsledovanější sportovní událostí je mistrovství světa ve fotbale, koná se však jednou za čtyři roky. Na druhém místě jsou olympijské hry, i ty však mají čtyřletý cyklus. Na třetím místě je formule jedna, ta se však jede každý rok, a to hned na 19 či 20 závodech. Pokud o sobě chcete dát vědět jako výrobce špičkových automobilů, nemáte lepší příležitost.

A.cz: Jakého výsledku potřebujete dosáhnout, ať už jako tým nebo vaši individuální jezdci, abyste si po sezoně byl schopen říct: byl to úspěch, jsem spokojen?

Tým by měl skončit do čtvrtého místa a několik závodů by měl vyhrát náš jezdec.

 

Právě se děje

Další zprávy