reklama

Francouzský jezdec je po pádu na Dakaru v kómatu, Prokop skončil v etapě devátý

Pierre Cherpin (111) na Rallye Dakar 2021 Pierre Cherpin (111) na Rallye Dakar 2021 autor: ASO
Po těžké nehodě v nedělním dějství Rallye Dakar je francouzský motorkář Pierre Cherpin v umělém spánku. Martin Prokop zajel v pondělní osmé etapě devátý čas a v průběžném pořadí se posunul na osmou pozici. Aleš Loprais byl mezi kamiony šestý, motocyklista Martin Michek skončil v pondělí na sedmnácté pozici..

Dvaapadesátiletý Cherpin upadl ve vysoké rychlosti a musel být s vážným poraněním hlavy vrtulníkem přepraven do nemocnice v Sakace.

Podle informací francouzské televize France TV podstoupil závodník před uvedením do umělého spánku operaci, která měla zmenšit epidurální hematom. Má také zlomená žebra a poraněné plíce.

"Uprchlík" ze čtyřkolek se zamiloval do Tatry. Příští rok už chce prohánět Kamazy "Uprchlík" ze čtyřkolek se zamiloval do Tatry. Příští rok už chce prohánět Kamazy Čtěte zde

Cherpin startuje na Dakaru počtvrté v kariéře, opět v kategorii bez asistence. Po šesté etapě mu patřilo 77. místo v absolutním pořadí, v Original by Motul byl dvaadvacátý.

Francouzský závodník je druhým vážně zraněným účastníkem Rallye Dakar v letošním roce. Po pádu ve čtvrté etapě je v umělém spánku v nemocnici v Rijádu indický motocyklista ČŠ Santoš. Podle webu corsedimoto.com byl však do kómatu uveden z důvodu lepší léčby.

Účastníci Dakaru v pondělí absolvovali druhou část maratonské etapy, před níž neměli k dispozici pomoc týmových mechaniků. Čekalo je navíc přes 700 kilometrů, z nichž bylo 375 km součástí měřené rychlostní zkoušky.

Prokopa zpomalila navigační chyba

Prokop vyrazil ze Sakaky jako devátý muž průběžného pořadí, dlouho se držel na 6. místě v hodnocení etapy, ale nakonec zajel devátý čas. Na nejrychlejšího Násira Attíju z Kataru ztratil 21:37 minuty.

"Dnes to bylo fajn, chytili jsme docela dobré tempo. Jeli jsme tak, abychom neudělali gumu, protože trať byla plná kamení. Snažili jsme se jim vyhýbat a jet slalom mezi kamenama. Dojeli jsme bez defektu, takže super," řekl Prokop.

O lepší výsledek jej připravila chyba v navigaci. "Bohužel kousek před cílem jsme vzali špatné údolí a ztratili jsme tam docela dost času. Jeli jsme jinam, než jsme měli jet. Škoda, trochu jsme pokazili výsledek," uvedl pilot týmu Benzina Orlen. Pochvaloval si ale, že bez větších problémů zvládl dvě etapy bez servisu. "Jedeme dál a to těžké teď přijde," poukázal Prokop na náročný závěr rallye.

Rallye Dakar zasáhla smrt legendy. Zemřel trojnásobný vítěz i šéf soutěže Auriol Rallye Dakar zasáhla smrt legendy. Zemřel trojnásobný vítěz i šéf soutěže Auriol Čtěte zde

V kategorii automobilů stále vede Stéphane Peterhansel z Francie v Mini. Nássir Attíja za volantem Toyoty ale v pondělí jeho náskok stáhl téměř na polovinu, když etapu vyhrál a na třináctinásobného dakarského vítěze nyní ztrácí 4:50 minuty.

Konečná pro šampiona

V soutěži skončil devítinásobný mistr světa v automobilových soutěžích Sébastien Loeb. Francouz měl dva defekty a k dispozici jen jedno náhradní kolo. Při souběžných technických potížích asistenčního vozu vzdal od 83. kilometru po opravě snahu o pokračování po předepsané trase rychlostní zkoušky. Po pozdním příjezdu do bivaku v Naúmu podle webu soutěže oznámil pořadatelům, že odstupuje.

Loprais je mezi kamiony i nadále čtvrtý. Martin Macík se udržel na 5. místě. Vede Rus Dmitrij Sotnikov s Kamazem.Trio ruských vozů se v etapě seřadilo na prvních třech místech.

"Dnes jsme rádi, že jsme dojeli. Mechanik Petr Pokora celou noc nespal, protože dělal na autě. Já jsem poté trochu bojoval se servo řízením, sekalo se to a pravotočivé zatáčky byly utrpení. Modlil jsem se, ať jich je, co nejméně," řekl Loprais. Byl rád, že se vůbec udržel na trati. "Chvílemi to řídila církev," uvedl Pokora.

Nejrychlejší byl Anton Šibalov, průběžně vedoucí Sotnikov dojel třetí se ztrátou dvou a půl minuty. Šestý Loprais ztratil téměř deset minut, Macík byl osmý, Martin Šoltys devátý. Chilan Ingnacio Casale jedoucí s Tatrou týmu Buggyra si 5. místem vylepšil dosavadní dakarské maximum.

Macíka opět potrápila technika

Macík stejně jako v neděli měl hned v úvodu technické problémy. "Hned na začátku etapy jsme zjistili, že pravé přední kolo nám brzdí více než levé. Kdykoliv jsem zabrzdil, auto uskakovalo doprava. Takže jsme opět měli několik leteckých výletů. Jeden hodně zlý," uvedl Macík, kterého poté asi na 15 minut zdrželo i hledání jednoho z navigačních bodů.

Ani to ale nebylo vše, posádka týmu Big Shock! Racing měla také problémy se spojovací tyčí řízení. "Asi 40 km před cílem jsme na duně udělali další spojovačku. Jakmile jsem šlápnul na brzdu, vytočily se kola, kously se do písku a spojovačka byla zase ohnutá. Takže posledních 40 km jsme dojížděli s roztaženými koly," řekl Macík. Průběžné páté místo uhájil jen těsně, na šestého Bělorusa Alexeje Višněvského má k dobru už jen deset sekund.

Macík ale hledí spíše před sebe. "Ztráta není velká, což je super po tom všem. Takže zítra zase mákneme. Karel už bude znova v topu a zase pojedeme, jak chceme a umíme," řekl navigátor František Tomášek. Na čtvrtého Lopraise ztrácí 22 minut.

"Bylo to brutálně rychlé"

Michek se v průběžném pořadí motocyklistů posunul na 15. místo. V čele zůstal José Ignacio Cornejo z Chile, který byl letos poprvé nejrychlejší a zvýšil náskok na druhého Australana Tobyho Price na 66 sekund. Michek zaostal za lídrem soutěže o více než šestnáct minut.

"Bylo to brutálně rychlé, jsem moc rád, že jsem po maratonských etapách v cíli. Měl jsem problémy s konektorem na řídítkách, v navigačním panelu mi nešel ukazatel kilometrů. Musel jsem malinko zvolnit a v tankovačce to opravit," uvedl Michek, jenž v závěru ztratil, když hledal dva kontrolní body.

Boj s dunami, kamením i o holý život. To byla první polovina Rallye Dakar Boj s dunami, kamením i o holý život. To byla první polovina Rallye Dakar Prohlédněte zde

"Ke konci bylo hodně písčitých pasáží. Bohužel jsem se musel vracet pro dva waypointy, nabral jsem tři až čtyři minuty ztrátu. Naštěstí jsem je sebral všechny," dodal jezdec týmu Orion Moto Racing Group.

Michkův týmový kolega Milan Engel zajel 35. čas a posunul se na 26. místo průběžného pořadí. Hned za ním dojel Libor Podmol a do čtvrté desítky se vešel i David Pabiška, jenž je i nadále pátý mezi jezdci bez asistence.

Etapa byla konečnou pro jednoho z favoritů Xaviera de Soultraita z Francie, který byl po havárii přepraven do nemocnice v Tabuku. Dvaatřicetiletý tovární jezdec Husqvarny figuroval po neděli na průběžné 4. pozici. Podle informací pořadatelů rozsah zranění určí až lékařské vyšetření, po nehodě byl při vědomí.

Nejlepší dílčí výsledek na letošním Dakaru si připsal čtyřkolkář Tomáš Kubiena, jenž dojel čtvrtý. Průběžně je ale i nadále šestý s více než dvouhodinovým odstupem na pátého Chilana Itala Pedemonteho.

V kategorii prototypů zajel druhý čas Josef Macháček a druhý je i průběžně. "Dnes jsme jeli takticky. Nechtěli jsme udělat gumu a také ani bloudit. Musím pochválit Pavla (Vyorala), který dobře navigoval. Plno aut jelo proti nám a bloudilo. Musím uznat, že se nám naše taktická jízda vyplatila. Bylo to zase náročný a jsem rád, že jsme úspěšně v cíli," řekl jezdec týmu Buggyra Zero Mileage Racing.

Rallye Dakar - 8. etapa (Sakaka - Naúm, 709 km celkově/375 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 2:56:56, 2. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -52, 3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -3:03, …9. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -21:37, 35. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -57:45, 49. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:55:42.

Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 29:36:49, 2. N. Al-Attíja, Baumel -4:50, 3. Sainz, Cruz -38:55, …8. Prokop, Chytka -3:18:24, 42. Ouředníček, Křípal -19:20:40.

SSV: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 3:37:45.

Průběžné pořadí: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 36:13:48.

Prototypy: 1. Quintero, Zens (USA, Něm./OT3) 3:44:05, …2. Macháček, Vyoral -16:51, 13.. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -1:48:18.

Průběžné pořadí: 1. Quintero, Zens 36:23:19 …2. Macháček, Vyoral -4:07:02, 10. Enge, Tošenovský -14:59:00.

Motocykly: 1. Cornejo (Chile/Honda) 3:08:40, 2. Price (Austr./KTM) -1:05, 3. R. Brabec (USA/KTM) -2:50, …17. Michek -16:06, 35. Engel (oba ČR/KTM) -40:57, 36. Podmol (ČR/Husqvarna) -44:45, 38. Pabiška -46:57, 42. J. Brabec -1:09:52, 43. Krejčí (všichni ČR/KTM) -1:13:46, 55. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:37:08.

Průběžné pořadí: 1. Cornejo 32:00:11, 2. Price -1:06, 3. Sunderland (Brit./KTM) -5:57, …15. Michek -1:07:59, 26. Engel -4:21:11, 37. Pabiška -7:06:26, 38. Podmol -8:10:10, 48. Lhotský -13:36:57.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 4:20:40, …4. Kubiena (ČR/Yamaha) -20:15.

Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 40:08:45, …6. Kubiena -5:05:12.

Kamiony: 1. Šibalov 3:19:40, 2. Karginov -2:19, 3. Sotnikov (všichni Rus./Kamaz) -2:28, …6. Loprais (ČR/Praga) -9:52, 8. Macík (ČR/Iveco) -12:13, 9. Šoltys (ČR/Tatra) -12:43, 11. Valtr st. (ČR/Iveco) -18:40, 20. Tomeček (ČR/Tatra) -2:03:15

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 32:34:18, 2. Šibalov -43:28, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) -1:13:15, 4. Loprais -1:29:11, 5. Macík -1:51:46, …10. Šoltys -3:08:54, 12. Valtr st. -6:40:05, 17. Tomeček -24:48:49.

Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Revuelta, Sanchez (Šp./Toyota) 27 bodů, …3. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 46.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 646, …5. Klymčiw, Vlček 5297.

reklama