Těžká dakarská generálka. Prokop po havárii sepsul pořadatele, Tománkovi šlo o život

Radek Vičík Radek Vičík
11. 10. 2019 14:30
V nesmírně těžkou prověrku jezdců i závodních speciálů se proměnila Marocká rallye, která byla pro většinu účastníků generálkou na lednovou Rallye Dakar.
Havarovaný Ford Martina Prokopa na Marocké rallye 2019
Havarovaný Ford Martina Prokopa na Marocké rallye 2019 | Foto: Martin Prokop via Facebook

V marocké poušti vážně havaroval Martin Prokop a jeho navigátor Jan Tománek skončil v nemocnici. Nehodě se nevyhnul ani dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso, problémy s technikou provázely nový kamion Iveco pilotovaný Martinem Macíkem mladším.

Prokop boural v pondělní třetí etapě. Spolujezdec Tománek byl s krevní sraženinou v hlavě transportován na kliniku v Marrákeši. "Dobrá zpráva o Jendovi Tománkovi! Hematom na mozku je velmi malý a není nebezpečný. Bude muset zůstat čtyři až pět dní v nemocnici," zahlásil Prokop o den později.

Celá etapa jako by byla prokletá. Problémy začaly už na 75. kilometru. Na nebezpečném místě havaroval kromě jiných i Alonso.

"Jednalo se o nebezpečné místo, které mělo být označeno třemi vykřičníky. Ovšem v roadbooku nebyl ani jeden. To byla chyba. Nemůže se stát, že dvoj- nebo třívykřičníkové místo není v itineráři označeno vůbec. My jsme tam měli problém taky. Dostali jsme ránu, hnul jsem si s krkem a 'načali' jsme auto, takže další jízda vůbec nebyla komfortní," uvedl jihlavský jezdec pro web Dakarmania.cz.

Pořadatelé hazardovali s Tománkovým životem

Konečná jeho posádky přišla 70 kilometrů před cílem. "Byla to nehoda, jakou jsem nikdy nechtěl zažít. Jedete naplno, najednou před sebou vidíte tři čtvrtě metru vysokou překážku a víte, že nemáte šanci ji přejet. Zase šlo o nebezpečí druhého nebo třetího stupně, ale v itineráři nebylo vůbec žádné varování," popsal Prokop místo, kde závodní trať křížila jiná vyvýšená pouštní cesta.

Českého závodníka naštval přístup pořadatelů. U rozbitého Fordu zastavily hned dvě posádky, které Prokopovi se zraněným Tománkem pomohly, ale lékařská pomoc byla pomalá a neprofesionální.

"Trvalo patnáct minut, než vůbec odstartoval vrtulník. Lékařské zabezpečení při Rallye du Maroc nebylo dobré. Jsme zvyklí na určitou úroveň. Trvalo hodinu a půl, než vrtulník z místa nehody odletěl. A to jen proto, že záchranáři se nedokázali dohodnout, co se má udělat. V posádce vrtulníku navíc nebyl paramedik. Nevím, jestli to byl všeobecný doktor, ale záchranář to nebyl určitě. Jendu jsem nakonec z auta vyndával já. Doktor ani neuměl zafixovat krk. Bylo to vážně hrozné, do nemocnice se Jenda dostal až čtyři hodiny po nehodě. " uvedl 37letý závodník, který zatím neřeší, jestli vůbec na start Dakaru nastoupí.

"Auto je úplně zlikvidované. Takhle těžkou nehodu jsem ještě nikdy neměl. Ale Dakar teď vůbec není na pořadu dne. Důležité je, aby byl Jenda v pohodě," prohlásil Prokop.

Šampion F1 po bouračce hledá pozitiva

Alonso se má právě po marocké soutěži rozhodnout, zda přistoupí po formuli 1, Le Mans a IndyCar na další výzvu své bohaté kariéry. Španělský pilot sice nakonec viděl cíl Marocké rallye, ale po havárii byl klasifikován na 26. místě. Na Giniela de Villerse, kolegu z týmu Toyota Gazoo South Africa, ztratil 77 hodin. Z toho 70 hodin činily tresty.

Třetí etapa Alonsovýma očima:

I přes neuspokojivý výsledek si Španěl z afrického závodu odvezl něco pozitivního. "Byly to náročné dva týdny testování a závodů. Jsem šťastný, že jsem se dostal do cíle. Soutěž mi hodně otevřela oči. Teď vím, jak to bylo náročné pro celý tým, auta i samotné posádky. Náš výkon měl výkyvy, ale ukázali jsme náš potenciál za volantem Toyoty Hilux," uvedl Alonso.

O tom, zda na start Dakaru skutečně nastoupí, se fanoušci a soupeři dozvědí 24. října, kdy bude oficiálně ohlášeno složení posádek stáje Toyota Gazoo South Africa.

Macíkovi pomohly "zlaté české ručičky"

Na start premiérového ročníku Rallye Dakar v Saúdské Arábii se určitě postaví  Martin Macík mladší, jenž přivezl do Maroka nový kamion Iveco.

Pro posádku vozu nosícího jméno Karel byla smolná druhá etapa. Na 70. kilometru vypověděla službu převodovka a posádka zůstala stát uprostřed pouště. Na silnici vůz odtáhl Jaroslav Valtr, který nastoupil v identickém Ivecu z dílen Big Shock Rangu v Sedlčanech. Po následném odtažení kamionu do bivaku se po demontáži ukázalo, že selhala repasovaná součástka převodovky.

Martin Macík mladší v Ivecu na trati Marocké rallye.
Martin Macík mladší v Ivecu na trati Marocké rallye. | Foto: Big Shock Racing

Tento díl ale Macík neměl s sebou. Přesto se ho podařilo v Maroku nakonec sehnat. "Nebyl to sice úplně přesný kus, který bychom potřebovali, nebyl nový, ale Češi si vždycky dokážou poradit," popsal boj s technikou mechanik David Švanda.

Nad ránem byl kamion připravený k dalšímu závodění, byť Macíka tížila velká penalizace.

"Po Maroku můžu říct, že s Karlem se dá letět mnohem rychleji než s Frantou. Je jasné, že řešíme dětské nemoci nového auta, ale proto jsme tady. Byl to očistec, neskutečná rozbíječka. Dlouho jsem nezažil tak šílené etapy. Jsme dost zničení a Karel taky. Trať byla tvrdá, udrncaná, dlouhá. Ale jsme strašně rádi, že jsme to všechno zvládli," prohlásil 30letý jezdec, který teď bude přípravu na Dakar prokládat dalšími díly ze série populárních besed Posedlí Dakarem.

 

Právě se děje

Další zprávy