reklama

Mizející koně, stažené zadnice i kola do véčka. Macík se v úvodu Dakaru vůbec nenudil

Rallye Dakar 2020, 5. etapa: Martin Macík ml., Iveco Rallye Dakar 2020, 5. etapa: Martin Macík ml., Iveco autor: Big Shock Racing
Martin Macík mladší si na letošním Dakaru zatím na nudu stěžovat nemůže. V každé z úvodních pěti etap zažil dávku emocí, které by jinému stačily na celý rok.

Souboj s rychlými Rusy a Bělorusy, českým rivalem i nástrahami tratě a techniky. To vše už si Macík užil na prvním Dakaru na Blízkém východě.

Do Saúdské Arábie přivezl nový kamion pojmenovaný Karel a inovovanou posádku. Tu vedle pilota tvoří osvědčený navigátor František Tomášek a nový mechanik David Švanda. A všichni si v kabině i mimo ni užili pořádné "vzrůšo".

Už v neděli, v první etapě, se ozval motor, který na chvíli ztratil výkon. "Jediný zádrhel, který jsme zaznamenali, byl menší výkon asi ve třetině etapy, ale víme, čím to je, a nešlo o nic zásadního," mínil 30letý pilot. Jak se ovšem ukázalo, koně pod kapotou se neztratily naposledy.

Honička okořeněná skokem

V pondělí začala naháněná s Kamazy a vozy MAZ. V zápalu boje si Karel doslova zalétal. "Dost se prášilo. Za jednou z bugin jsme vjeli do díry a šli jsme do vzduchu. Letěli jsme chvilku levá, pravá, horní, dolní, ale dopadli jsme dobře, auto to vydrželo a jelo se dál," popsal nechtěný výlet mimo saúdskoarabskou zemi Macík.

Malým očistcem si prošel i kopilot Tomášek. Na videu z kabiny to vypadalo, že se o něj pokouší infarkt. "Žádný infarkt. Žebírko mi skříplo nerv. Povolil jsem pásy, narovnal hrudník a na rovné cestě si to sedlo. Pak si mě vzal ještě pod ruce fyzioterapeut Martina Prokopa a jsem zase junák," vzkazoval navigátor žluto-černého kamionu. 

Třetí etapa přinesla opakování potíží s nižším výkonem, než na jaký byla posádka zvyklá před odesláním auta do Saúdské Arábie. A ještě k tomu v "erzetě" píchli.

"Na dlouhých táhlých rovinách jsme neměli dostatečnou rychlost, zlobil výkon. Proto nám v úvodu ostatní trochu ujeli. Pak jsme udělali pneumatiku, chvíli jsme ji dofukovali, ale ušla nám asi deset kilometrů před neutralizací. I když výměna proběhla v perfektní rychlosti, pár minut jsme ztratili," glosoval pilot úterní dění.

Dvě rezervy a dost

Středa byla ve znamení kamenitých cest ne nepodobných měsíčnímu povrchu. Na takovém podkladu nebyla nouze o defekty a posádka se klepala, aby nepřišel osudná píchla guma číslo tři.

Písek, zničující oheň, defekty. To je dakarské peklo na dohled od bájného Edenu Písek, zničující oheň, defekty. To je dakarské peklo na dohled od bájného Edenu Prohlédněte zde

"Představte si, že lezete s kamionem po skalách. No, odnesly to postupně dvě pneumatiky. A vezeme si s sebou v etapě jenom dvě náhradní. Do cíle zbývalo 70 kilometrů a šutry, kam se podíváš. Všichni jsme měli stažené zadnice. Ale David nafoukal pneumatiky, aby držely, František (Tomášek) našel nejkratší cestu a naštěstí jsme to v pořádku dojeli," uvedl pilot vozu závodícího pod hlavičkou týmu Big Shock Racing

Ale čtvrtá etapa měla i svoji pozitivní stránku. Mechanikům se konečně podařilo najít vadný kabel od čidla na turbu a Karel měl zpátky svůj výkon.

V zatím poslední odjeté etapě se ve čtvrtek účastníci Rallye Dakar vydali letos poprvé do písečných dun. Jenže i cesta k vysněnému písku v sobě skrývala záludnost.  Při jednom z nepřehledných manévrů se Ivecu ohnula spojovačka, tedy tyč spojující kola a řízení

"Kola byla do véčka a nemohli jsme pokračovat. Naštěstí jsme měli s sebou náhradní tyč. Asi půl hodiny jsme ji měnili. A jakmile bylo hotovo, vyrazili jsme na stíhací jízdu," popsal Macík nepříjemnou zastávku, která vůz se startovním číslem 504 v konečném účtování stála průběžné čtvrté místo, které na jeho úkor získal Aleš Loprais.

Sto kilometrů jedete jen v prachu, popisují zážitky po prvních etapách dakarské rallye čeští jezdci Martin Šoltys a Martin Macík Jr. Buggyra Brand, Big Shock Racing |  01:38
reklama