reklama

Klidný Macík si svým tempem vybojoval třetí místo. Kolomý jel bez spojky a Prokop se šplhal vzhůru

Martin Macík. Martin Macík. autor: Big Shock Racing
Druhá část maratonské etapy Ralllye Dakar prověřila jezdce i techniku. Vedle toho účastníci slavné soutěže bojují také s nevyzpytatelným bolívijským počasím.

Tupiza - Vysoké hory, všude kolem bláto. Podle těchto neměnných bolivijských not se odehrávala i osmá etapa Rallye Dakar. Ale čeští jezdci se nenechali drsnými podmínkami vyvést z rovnováhy a znovu byli mezi nejlepšími. 

Martin Macík mladší v LIAZu sice jel s ohledem na to, že šlo o druhou část maratonské etapy, přesto dokázal žlutý kamion týmu Big Shock Racing posunout na třetí místo průběžného pořadí.

"Jsme už neuvěřitelně sehraní. Dnešní opravy jsme zvládli ukázkově. Dáváme do toho všechno. Máme před sebou pár posledních etap a ty si chceme naplno užít," libuje si 29letý pilot, který přiznal, že jeho strategie byla jednoduchá: být v pohodě a "jet si svou", zodpovědně a vyrovnaně. 

Ale náročný itinerář etapy žádnou velkou pohodu nedovolil. "Rozmanitá etapa nás vedla pískem, kamením i bahnem vysoko do hor. Auta tu ztrácela výkon a první oprava na sebe nenechala dlouho čekat. Bohužel jsem zase utrhl tlumič, tentokrát na pravém zadním kole, a také brzdu. Takže jsme museli zastavovat na opravu a ztratili asi deset minut," popisuje rodák z Benešova.

Ve vysokých nadmořských výškách pak začal zlobit nový motor vlastní týmové konstrukce, který nejel úplně na plný výkon. "Je to závada, kterou nevidíš. Způsobilo ji bahno. Voda se dostala do elektriky a začalo zlobit turbo, což nás trochu přibrzdilo. Ale do cíle jsme se dostali bez problémů a v dobrém čase. Až si Frantu vezmou mechanici do parády, bude zase šlapat jako hodinky," popisoval dobrodružství s technikou v cíli Macík, který byl v neděli klasifikován na sedmém místě.

"Klobouk dolů!"

Technika pozlobila i další české želízko v ohni v soutěži kamionů, Martina Kolomého. V jeho případě to byla spojka závodní Tatry Phoenix.  "V první půli dnešní etapy se nám dostal prach do spojky a začali jsme mít velké problémy. Jsme strašně rádi, že jsme v cíli. Měli jsme i pár výletů z trati, někdy velká zábava. Opravdu se pořadatelům tato etapa povedla," říká pilot Buggyry..

"Musím Martina opravdu pochválit, jak si se vším umí poradit. Odjet téměř 300 kilometrů bez spojky nedokáže jen tak někdo, a navíc s pátým nejrychlejším časem? Klobouk dolů!" nešetří slovy uznání Kolomého navigátor Jiří Stross.

Grafika: Program, výsledky, mapy, videa. Vše o Rallye Dakar 2018 Grafika: Program, výsledky, mapy, videa. Vše o Rallye Dakar 2018 Prohlédněte zde

Ovšem ne každý Čech na Dakaru si závodění v Bolívii pochvaloval. Už tradičně ho kritizoval Josef Macháček.

"Po více než 800 ostrých kilometrech jsem přijel do bivaku a zjistil, že budu spát na silnici. Ať žije Bolívie…" prohodil suše pětinásobný šampion čtyřkolkářů na slavné rallye.

Šedesátiletý jezdec na čtyřkolce během etapy také havaroval. "Naštěstí jen při nižší rychlosti jsem otočil stroj vzhůru nohama. Valily se na mě nepříjemnosti, vzal jsem si dvě levé rukavice a pak zabloudil," vyprávěl Macháček z týmu Barth Racing. 

Shrek z posledních sil šplhal po ostré stěně řečiště 

Martin Prokop, který si mezi automobily "jistí" sedmu pozici, se svým Fordem málem uvízl v korytě řeky.

"Hned v první části pořadatelé nastražili jeden chyták v podobě sjezdu a výjezdu do úzkého řečiště s měkkým hlubokým pískem. Na chvíli jsme tam uvízli a museli se Shrekem jezdit dopředu a dozadu a snažit se najít řešení, kudy ven. Už jsem se bál o spojku, tak jsem se rozhodl zariskovat a vybral jsem velmi ostrou stěnu, kterou zdolala jen nějaká motorka. Shrek tam jako zázrakem vyšplhal a mohli jsme pokračovat," popisoval jihlavský jezdec.

Pořadatelé si na závodníky připravili navigační chytáky, s jedním takovým se prala i česká posádka. "Zásadní zlom nastal, když jsme špatně odbočili a jeli několik kilometrů špatným kurzem. Zjistili jsme to, až když jsme trefili velkou díru, která by normálně měla byt v roadbooku," líčil Prokop.

"Vracení se nás stálo spoustu drahocenného času a kontakt s polským soupeřem Przygonským v Mini. Ale nebylo to všechno, ve velbloudí trávě jsme bohužel nenašli jeden waypoint a museli jsme se vrátit na poslední, který jsme vzali, abychom se zase chytli správného kurzu," dodal pilot, jenž byl v etapě nakonec desátý.

Z pouště plné bouraček do vodního gejzíru. To byla první polovina Dakaru Z pouště plné bouraček do vodního gejzíru. To byla první polovina Dakaru Prohlédněte zde

V pondělí účastníci Rallye Dakar o ostré závodní kilometry přijdou, pořadatelé devátou etapu zrušili. "Včera tu byla nějaká velká bouřka a vyplavila bivak. To je jeden z důvodů, proč se devátá etapa ruší. Další důvod je, že někde po cestě do Salty je zaplavený most a nejde se tam dostat, proto pořadatelé hledají nějakou alternativu," vysvětloval problémy s tratí manažer Buggyry Jan Kalivoda. 

"Bivak je provizorně na silnici, která je hlavní tepnou do Argentiny. V pondělí v 9.00 ráno ji chtějí otevřít, aby po ní mohli projet také místní obyvatelé. Bivakujeme tu v příkopě, všichni jsou naštvaní," dodal šéf týmu Barth Racing Michal Burkoň.

Video z provizorního bivaku v Tupize:

Jak vypadá aktuální situace na Dakaru 2018? Kde jsme si postavili bivak? Kde dnes budou jezdci trávit noc?

Zveřejnil(a) BARTH Racing dne 14. Leden 2018
reklama