reklama

Expert Pavel Turek: Formule 1 je především byznys

Pavel Turek Pavel Turek autor: Archiv Pavla Turka
Pavel Turek patří meze největší tuzemské experty na formule 1. Co bývalého manažera McLarenu na současné F1 těší, co mu vadí a jaké výzvy ho lákají v jeho vlastním podnikání?

Praha - Pavel Turek patří mezi největší tuzemské experty na formule 1. Vždyť sám v této branži profesionálně působí už dvě desetiletí.

Co bývalého manažera McLarenu na současné F1 těší, co mu vadí a jaké výzvy ho lákají v jeho vlastním podnikání? O tom se rozdělil se čtenáři Aktuálně.cz v následujícím rozhovoru.

Kdybyste měl tu možnost, kterou osobnost z více než 60leté historii formule 1 byste chtěl osobně poznat? Proč právě ji a o čem byste si s ní chtěl popovídat?
"Asi bych mohl zauvažovat o některé z žijících osobností, ale u ní by velmi pravděpodobně nebylo nemožné se s ní skutečně někde setkat a popovídat si. Proto odpovím možná trochu neoriginálně, protože určitě nejen mě bude svým způsobem fascinovat představa možnosti setkat se a popovídat si s tragicky zesnulým Ayrtonem Sennou. A roli v tom nutně nemusí hrát osobní preference, ale objektivně vzato byl Senna výjimečný jezdec, což jistě uznají i ti, kdo mu příliš nefandili. Stejně jako například u Michaela Schumachera bychom i v Sennově kariéře našli nějaké ty kontroverzní okamžiky, ale jeho oddanost závodění a rychlosti dodnes inspiruje mnoho závodníků. Zajímavé by bylo s ním pohovořit třeba o přístupu k závodění, ale nejen mě by určitě také zajímalo, jak by se dnes s odstupem času díval na svoji legendární rivalitu s Alainem Prostem. A v neposlední řadě bych se ho určitě zeptal, co se v onu osudnou neděli 1. května 1994 opravdu stalo..."

F1 míří tam, kde budou financovat její rozvoj

Formule 1 se stále více stěhuje z Evropy a do kalendáře se přidávají na její úkor Grand Prix na jiných kontinentech. Vyvažuje zisk nových teritorií v zemích, kde je F1 spíš jen atrakcí a tribuny často zejí prázdnotou, „ztráty“ skalního evropského publika?
"Formule 1 je především byznys, a to nejen z pohledu jejích vlastníků, ale i účastníků, tedy týmů. Majitelé formule 1 chtějí vydělávat a týmy mají sponzory, případně automobilky, které chtějí z účasti v tomto sportu těžit. A pro formuli 1 nové země jsou ochotné za závody platit víc než ty evropské, zatímco zároveň představují důležité trhy pro sponzory a automobilky. To je hlavní důvod, proč se formule 1 stěhuje z Evropy, sám Bernie Ecclestone říká, že Evropa bude za pár let „dobrá tak akorát pro turisty“, protože se světový obchod bude odehrávat jinde. Pokud by se to formuli 1 nevyplatilo, nestěhovala by se.
Z pohledu evropských fanoušků nás samozřejmě může mrzet, že nám formule 1 odjíždí pryč a opouští nenapodobitelné tradiční okruhy, na kterých se často jezdí ty nejlepší závody. Ale odjíždí tam, kde budou schopní lépe financovat její neustálý rozvoj a s tím těžko můžeme něco udělat."

Formule se periodicky vrací do USA, kde se jí ale marketingové vůbec nedaří. Začalo se díky povedenému okruhu v Austinu a chystanému závodu v New Jersey blýskat na lepší časy?
"Minulý rok se odehrál vydařený návrat formule 1 do USA v Austinu, ale až čas ukáže, jestli si závod udrží pozornost amerických diváků. Ale právě protože předchozí pokusy s formulí 1 ve spojených státech nebyly úspěšné, existuje zde nemalá snaha teď věci dělat jinak a zajistit tomuto sportu lepší podporu. O to, aby byla formule 1 v USA úspěšná, stojí nejen její majitelé, ale také týmy, které vyslovily ochotu pomáhat s propagací. Například Red Bull se loni projel se svým monopostem v ulicích New Yorku. Dá se tedy očekávat, že by úspěch mohl být větší než v posledním případě v Indianapolisu.
Letos se měla do kalendáře přidat Grand Prix v New Jersey, ve které se osobně hodně angažuje Bernie Ecclestone, ale zatím to nevyšlo a tento městský závod by měl mít premiéru příští rok. Ten by se tak měl stát druhým a zřejmě ještě významnějším pilířem formule 1 ve Spojených státech. Američané mají své oblíbené závodní série a faktem zůstává, že doba není nakloněná velkým investicím do propagace, ale myslím si, že formule 1 má teď dobře vykročeno k tomu, aby se znovu pevně etablovala v USA.

Pravidla by se neměla často měnit

Šampionátem rok co rok otřásají různé více či méně ostré debaty a skandály ohledně technických pravidel (difusory, pneumatiky, motory). Jaká pravidla by byla podle vašeho názoru pro F1 ideální?
"Co se týče skandálů a polemik kolem techniky, můžou někdy vypadat velmi vážně a řešit se přes různé protesty a řízení u FIA, ale jsou nedílnou součástí formule 1 a svým způsobem i jejím kořením, které ji zpestřuje. Špičkoví inženýři jsou velmi dobře placeni za to, aby v pravidlech hledali skulinky, využívali je, a získávali tak výhody pro své týmy. To je v pořádku a průzkumy veřejného mínění potvrdily, že většina fanoušků chce, aby formule 1 zůstala tímto soubojem špičkové techniky, která posouvá hranice.
Ideální pravidla? Formule 1 teď bohužel prochází finanční krizí a většina týmů startovního pole má větší či menší problémy naplnit své rozpočty. Reálně hrozí, že některé stáje budou muset v dohledné době ukončit svoji činnost, v současnosti čelí velkým potížím dokonce čtvrtý nejstarší tým startovního pole – Sauber. Pod pojmem ideální pravidla se proto budou v dohledné době skrývat stabilní regule, které budou pro týmy relativně finančně nenáročné. To se teď ale moc nedaří, protože příští rok přijdou velké změny točící se kolem nových přeplňovaných šestiválcových motorů.
Pokud se oprostíme od finanční otázky, která teď dominuje, tak si myslím, že se formule 1 nevydala v posledních letech špatným směrem. Asi všichni chceme vidět atraktivní závody, ve kterých jezdci spolu bojují na trati. K tomu významně přispělo svými pneumatikami Pirelli, i když se mu také nepovedlo úplně všechno, a DRS, které pomáhá při předjíždění tím, že částečně kompenzuje aerodynamické ztráty způsobené těsným následováním jiného vozu. Jistě, dá se dlouze debatovat o tom, co jsou a co nejsou umělé prvky, a určitě nejsem zastáncem příliš velkých zásahů do přirozeného závodění, ale také bychom neměli zapomínat, že to není tak dávno, co byly předjížděcí manévry v závodech téměř výjimečné a jezdci dojížděli do cíle tak, jak odstartovali.
Pokud to všechno dáme dohromady, tak ideální pravidla by měla být dlouhodobě relativně stabilní, aby nebyla pro týmy moc drahá, měla by nechat dost prostoru pro kreativitu inženýrů a měla by zajistit určitou míru atraktivity závodění, aniž by zaváděla příliš umělé elementy."

Vrátí se doba, kdy se automobilky předháněly v tom, která z nich bude v F1 nejlepší, nebo je čas „továrních“ týmů už definitivně pryč?
"Neřekl bych, že je ta doba definitivně pryč. V tomto ohledu se formule 1 vyvíjí v cyklech, které kopírují ty hospodářské. V současné krizi automobilky šetří, kde můžou, a proto se před pár lety rozhodly odejít BMW, Toyota a Honda. Jen Ferrari a Mercedes se teď účastní s vlastními týmy, přičemž Renault působí jako dodavatel motorů. Je velmi pravděpodobné, že až světové hospodářství znovu stabilně vydá cestou růstu, tak se automobilky začnou do formule 1 vracet. Možná budou trochu opatrnější než dřív, možná to budou jiní výrobci, ale jsem přesvědčený, že se vrátí. Formule 1 je vrchol motorsportu a jeden z nejsledovanějších sportů na světě, což z ní dělá pro automobilky výjimečnou platformu s celosvětovým dosahem. A od příštího roku nové motory zajistí jistou relevanci k technickému vývoji v automobilovém průmyslu, což je dalším lákadlem. První vlaštovkou je v tomto ohledu Honda, která se v roce 2015 vrátí, i když zatím jen jako dodavatel motorů týmu McLaren.“

Nejkomplexnějším pilotem je asi Alonso

Koho považujete za nejlepšího pilota formule 1 současnosti? Tedy bez ohledu na jeho výsledky, čistě z hlediska jezdeckého umění.
"Z hlediska čisté rychlosti je na vrcholu čtveřice Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Kdo z nich je absolutně nejrychlejší, si netroufám říct. Ale ve formuli 1 nejde jen o rychlost, jde také o konzistenci a o schopnosti pracovat s týmem. V tomto komplexním hodnocení bývá v paddocku nejvíce oceňován Fernando Alonso, i když špatný určitě také není Sebastian Vettel, který formuli 1 poslední roky dominuje. U něj si ale někteří nechávají rezervu v hodnocení s tím, že by chtěli vidět, jak by se dokázal prosadit i v jiném týmu, než je Red Bull."

Čím se F1 za 30 let změnila, že (snad jen s výjimkou Kimi Räikkönena) úplně vymizely charizmatické osobnosti, jako byli James Hunt či Ayrton Senna?
"Změnila se tím, že se od garážového sportu stala velkým byznysem, kterému mimo závodní trať dominují finance a zájmy sponzorů. Týmy si dávají velký pozor, aby jezdci neřekli něco, co by mohlo pobouřit veřejnost, což by ve svém důsledku vadilo sponzorovi, který je s daným jezdcem nebo týmem spojen. Je ale otázkou, do jaké míry je tento postup správný, protože právě ohromná popularita Kimiho Räikkönena, který je velice bezprostřední, naznačuje, že fanoušci nejsou dvakrát nadšení z jezdců, kteří jsou svými týmy velmi kontrolováni ve svých aktivitách a vyjádřeních."

Bernie je schopný obchodník

Jak z vlastní zkušenosti hodnotíte osobnost bosse F1 Benie Ecclestonea a výsledky jeho „panování“ nad seriálem.
"Bernie Ecclestone je v první řadě velice schopný obchodník, pak také stratég a do jisté míry i vizionář. Asi jako každá známá osobnost má své odpůrce a příznivce, ale faktem zůstává, že se formule 1 ze zmíněného garážového sportu posunula do sfér miliardového byznysu právě díky němu. On vede formuli 1 jako byznys se všemi pozitivy a negativy, které k tomu patří. Pozitivní určitě je, na jakou úroveň se tento sport za jeho vlády pozvedl, a to na všech úrovních, od technologické, přes finanční až po organizační. Formule 1 se pod jeho vedením stala synonymem vrcholu, a za to jsou mu vděční v první řadě všichni její účastníci, protože si v ní můžou prožívat své sny. Ocení to jistě také mnozí fanoušci, že se jejich sport stal absolutním vrcholem motorsportu. Ecclestone často dělal kroky, při kterých si mnozí klepali na hlavu, ale které se později ukázaly být nezpochybnitelným úspěchem, za všechny jmenujme noční závod v Singapuru.
Na druhé straně mu ale také budou mnozí leccos vyčítat. Některé týmy mu mají za zlé, jakým způsobem přerozděluje příjmy formule 1 mezi její účastníky. Někteří pořadatelé závodů mu budou vyčítat, jak astronomické sumy musí platit, aby u nich mohla formule 1 jezdit. Evropští fanoušci mu asi nebudou děkovat za již zmíněné stěhování jejich oblíbeného sportu mimo kontinent. No a konečně majitelé formule 1 s ním teď mají co řešit kvůli obvinění z korupce, kterému čelí v Německu."

Má některých z  mladých českých pilotů šanci navázat na zatím jediného Čecha ve formuli 1, Tomáše Engeho? Co byste jako znalec zákulisí motoristického sportu takovým nadějím poradil?
"Bohužel se opět musíme vrátit k finančnímu aspektu závodění, který se kvůli současným poměrům prolíná celým tímto rozhovorem. Postup do formule 1 nebyl nikdy snadný, ale dnes platí, že většina startovního pole bere při angažování jezdců v menší či větší potaz, kolik s sebou přináší sponzorských peněz. Motorsport nebyl nikdy levným sportem a dnes je kvůli těmto nárokům ještě dražší. Bohužel tedy platí, že pro postup do vyšších pater jezdec potřebuje silné a oddané sponzory. V Česku teď není nikdo, kdo by měl k možnému postupu do formule 1 blízko, ale určitě máme několik jezdců, kteří jsou svými dovednostmi a talentem na srovnatelné úrovni s mnoha svými zahraničními kolegy, kteří se do kokpitů formule 1 probíjejí. Ale ani ti to nemají jednoduché, jako příklad můžeme zmínit britského pilota Maxe Chiltona, který ač pochází z finančně ne úplně slabých kruhů, tak svoji kariéru financuje tak, že se výměnou za příspěvky vzdal části svých potenciálních budoucích příjmů ve prospěch sponzorů."

Z F1 do víru podnikání

Pomáhá vám ve vašem byznysu to, že vás lidé znají z televizní obrazovky nebo je to někdy spíš na škodu, protože jste díky tomu v určitě „škatulce“?
"Určitě to pomáhá. V mnoha případech mi to otevírá dveře, úvodní setkání jsou jednodušší, prolamuje to ledy. Na druhé straně to také znamená, že lidé mají vysoká očekávání, protože vědí, z jakého prostředí přicházím. Je ale pravda, že neznám profesionálnější a dokonalejší obchodní prostředí, než je formule 1."

Nejnovějším obratem vaší profesní kariéry je sázka na nové technologie, o nichž budete také hovořit na konferenci „Restart kariéry aneb jde to!“. Co vám tato nová profesní výzva dává?
"Ve formuli 1 se pohybuji bezmála 20 let. Mojí hlavní náplní práce na závodech je aranžmá marketingových akcí a aktivit pro top týmy, jako jsou McLaren či Red Bull Racing. V průběhu let jsem se navíc začal zajímat i o jiné než marketingové obory. Formule 1 je velmi potentní prostředí, a toho využíváme bezezbytku k množení obchodních příležitostí. V dnešní době se angažuji ve společnostech, které podnikají v oblasti prodeje elektronických knih a módy na internetu a v oboru telekomunikací."

Restart kariéry aneb jde to!

Přemýšlíte o restartu kariéry nebo hledáte impuls, jak tu svoji pořádně nakopnout? Inspirujte se konferenci, kde vystoupí například Iveta Radičová, Aleš Michl nebo bývalý manažer stáje F1 McLaren-Mercedes, Pavel Turek.

Konference začíná ve čtvrtek 18. července v 9:00 na adrese HUB, Drtinova 10, Praha 5

Více informací najdete na: www.restart-kariery.cz

reklama