reklama

F1 radikálně mládne: Piloti jdou do důchodu v pětadvaceti

19letý Rus Daniil Kvjat je názornou ukázkou toho, jak do formule 1 pronikají stále mladší jezdci. 19letý Rus Daniil Kvjat je názornou ukázkou toho, jak do formule 1 pronikají stále mladší jezdci. autor: Scuderia Toro Rosso - Peter Fox/Getty Images
V elitní kategorii dostávají stále častěji šanci mladí jezdci. Jejich kariéra ve formuli 1 se ale výrazně zkracuje.

Praha - Formule 1 se pomalu ale jistě blíží situaci pověstných rumunských sportovních gymnastek, které v 18 letech odcházely do sportovního důchodu.

Na závodních okruzích se to dnes hemží závodníky, kteří velmi brzy vstoupili do F1, ale hned se v ní neuchytili. V nějakých 25 letech věku přestali být pro svět Grand Prix perspektivní a teď si vydělávají na chleba v nejrůznějších jiných šampionátech.

„Vůbec netuším, co se mnou bude. Sháním pomoc, kde se dá, abych sehnal angažmá.“ Starosti 27letého Brita Paula di Resty jsou typickým příkladem toho, jak těžké to dnes mají talentovaní piloti formule 1 ve „středním věku“ se sehnáním místa. Zatímco dřív nebyli výjimkou závodníci vyhlížející čtvrtý křížek na krku, nyní se po třicítce může směle mluvit o čekateli na závodnickou penzi.

Neuvřitelné. "Stařešinou rodu" je Räikkönen

Stačí jeden jediný fakt a rázem pochopíte. Nejstarším jezdcem formule 1 v roce 2014 bude Kimi Räikkönen. Ano, bláznivý Fin, kterému asi pořád neskončila puberta, se v 35 letech (narozeniny oslaví až v říjnu) stane doyenem F1. V porovnání se 43 lety Michaela Schumachera (2012), 42 Jacquese Laffita (1986) nebo dokonce 55 Louise Chirona (1955) je to výrazný skok dolů.

Proměna jezdeckého pole je mnohem rychlejší, než bývalo zvykem. Časy, kdy se italský mistr podprůměru Luca Badoer 58krát marně snažil bodovat ve Velké ceně, jsou dávno ty tam. Dneska by takový pilot vydržel možná tak rok, se silným sponzorským zázemím se štěstím dva.

Bran do F1 přibývá

Konkurence je drtivá a svět plný mladých „vlčáků“, toužících po jednom z 22 vyvolených míst ve formuli 1. Dřív to bylo velice jednoduché. Ze „školních formulí“ se kariéra pěkně předvídatelně vinula přes Formuli 3 do Formule 2 a ti nejlepší dostali šanci mezi elitou. 

Jenže teď je bran do F1 mnohem víc. GP2, která převzala roli oficiálního „dodavatele mladých talentů“, konkurují Světová série Renault (WSR), znovuzrozená Formule 2, evropský i jednotlivé národní šampionáty Formule 3 nebo její slabší sestra GP3. Ostatně, ani triumf v GP2 už není automatickou letenkou ke hvězdám. Loňský mistr Davide Valsecchi ani letošní šampion Fabio Leimer místo v F1 nemají a téměř jistě ani mít nebudou.

Když Räikkönen v roce 2001 vstoupil do F1 jako čerstvý šampion britské Formule Renault 2000 (ta je ještě o stupínek níže než WSR), byl to šok. Nyní se už nikdo nediví, že místo v týmu Toro Rosso dostal čerstvý mistr GP3 - 19letý Rus Daniil Kvjat. Naopak jeho ještě o rok mladší krajan Sergej Sirotkin kromě „pouťáku“ zvaného Formula Abarth European Series nevyhrál nikdy nic světoborného, přesto měl díky penězům ruských sponzorů ještě minulý týden stále velkou šanci pilotovat Sauber. Pak ale švýcarský tým vsadil na ostřílenějšího Estebana Gutiéreze, kterému je "už " 22".

„Dneska je to hodně těžké. Je tu spousta pilotů mnohem méně talentovaných než di Resta, kteří už si místo podrželi nebo budou nováčky. A to je smutné,“ připomněl šéf McLarenu Martin Whitmarsh osud di Resty, který má jen malou šanci zůstat napřesrok v F1 a už si pomalu hledá místo v IndyCar.

Rychle dovnitř, rychle ven

Ve světě velkých peněz a tlaku na úspěch to není ojedinělý příklad. Řada mladých pilotů dostala svoje místo v F1 příliš brzy a po pár sezonách byli rázem pro svět F1 odepsaní.  

Švýcar Sébastien Buemi na začátku roku 2009 debutoval ve 20 letech, čtyřech měsících a 29 dnech jako nemladší pilot historie. Po třech sezonách v týmu Toro Rosso dostal na začátku loňského roku vyhazov.  Teď je mu 25 a závodí za Toyotu v Le Mans a dalších vytrvalostních závodech.

Španěl Jaime Alguersuari překonal Buemiho  v GP Maďarska 2009 debutanským věkem 19 let, 4 měsíce a 3 dny. Ani on v F1 nevydržel dlouho, poroučel se ve stejné době jako jeho týmový kolega v Toro Rossu. Teď se věnuje úspěšné kariéře hudebního DJ, v Barceloně má vlastní nahrávací studio a závodí už jen pro zábavu v motokárách.

Není jim třicet, přesto jsou příliš staří

 A to jsme se vůbec nezmínili o řadě vrstevníků di Resty, kteří se v době nedávno minulé museli rozloučit s vysněným volantem formule 1. Jen z loňské startovní listiny vybíráme: Jérome d'Ambrosio (F1 opustil ve 25 letech), Kamui Kobajaši (26), Vitalij Petrov (28) a Timo Glock (30).

Pro takové jezdce je návrat zpět věcí téměř nemožnou a povede se tak jednomu z deseti.  Pro ostatní zbývají role testovačů, pilotů sportovních prototypů nebo nižších formulí. V tom nejhorším případě následuje vynechaná sezona s čekáním, že se na ně snad příští rok paní Štěstěna usměje. A mezi tím formule 1 mládne a mládne. Letos byl průměrný věk jezdců na startu úvodní Grand Prix sezony 26,6 roku.

reklama