reklama

Kam s nimi? Tři šampiony formule 1 stále trápí nejistota

Jenson Button, Sebastian Vettel a Fernando Alonso se před dvěma lety sešli na stupních vítězů GP Singapuru. Jenson Button, Sebastian Vettel a Fernando Alonso se před dvěma lety sešli na stupních vítězů GP Singapuru. autor: Pirelli Motorsport
Vyhráli dohromady sedm titulů mistra světa formule 1, ale Sebastian Vettel, Fernando Alonso ani Jenson Button nemají stále jasno, za jaký tým pojedou v příští sezoně. Nebo to aspoň tají...

Praha - Vyhráli dohromady sedm titulů mistra světa formule 1, ale Sebastian Vettel, Fernando Alonso ani Jenson Button nemají stále jasno, za jaký tým pojedou v příští sezoně. Nebo to aspoň tají...

"Vím, co dělám"

Podle všech indicií má nejblíže rozuzlení své další budoucnosti stále ještě úřadující šampion Vettel. Když se ho v červenci novináři při testech v Silverstone ptali, jestli by necítil kariéru za nedovršenou, kdyby nikdy neusedl do Ferrari, tajuplně prohodil: "No ale já se vážně nechystám končit."

A bum, neuběhly ani tři měsíce a z Red Bullu přišla šokující zpráva, že Vettel jede v týmu poslední sezonu a má namířeno pryč.

Německý jezdec se v pátek večer před říjnovou Velkou cenou Japonska v hotelu narychlo sešel se šéfem týmu Christianem Hornerem, aby mu oznámil, že hodlá předčasně ukončit kontrakt.

Pro Hornera to byl jistě velký šok, ale jako zkušený manažer věděl, že závodníka nemá smysl držet v týmu násilím. "Asi dostal od Ferrari velmi atraktivní nabídku," jakoby mimoděk prozradil novou destinaci čtyřnásobného mistra světa.

Od té doby je u Vettela i Ferrari na toto téma ticho po pěšině, ale zřejmě to platí jen do chvíle, než se vyřeší "problém Alonso".

"Zatím nejsou žádné novinky, ale vím, co dělám. Doufám, že to budu moci zveřejnit brzy. Pro mě je však zásadní, že vím, co se děje," prohodil Vettel na otázku o své budoucnosti.

Kdo dá přes 20 milionů eur?

Alonso přišel do Ferrari jako spasitel, který má pro tým z Maranella vyhrát první titul v této dekádě. Jenže dvojnásobný světový šampion to s rudým vozem z Maranella nikdy nedotáhl výše než na druhé místo konečného hodnocení a letos s podprůměrným monopostem předvádí doslova "psí kusy", aby se udržel aspoň v první pětce.

S takovými výsledky není divu, že 33letému jezdci dochází trpělivost. Přece jen má před sebou nejvýše tak 3 až 4 sezony a pak vzhůru do závodnického "důchodu". Jak to vypadá teď, Ferrari není zrovna tím týmem, který by měl dovést svého pilota k vavřínům.

Takže pro Alonsa vyvstává jasná otázka: kam teď? Red Bull nepřicházel v úvahu. Rakouský nápojový gigant má dost vlastních mladých nadějí. "Fernando je skvělý závodník, ale naší filozofií je investovat do mládí a dát mladým jezdcům šanci," řekl rezolutně Horner, když jako Vettelova nástupce vyhlásil ruského mladíka Daniila Kvjata z Toro Rossa.

Jenže vedle Ferrari a Red Bullu už tu není moc týmů schopných a ochotným zaplatit jezdci - byť tak skvělému - za sezonu více než 20 milionů eur. Vzhledem k aktuální situaci na trhu tak vychází jako logická volba McLaren. Legendární britský tým bude mít od nové sezony motory Honda a Japonci si v týmu přejí mít velkou hvězdu. Ostatně dnešní zvěst od "dobře informovávaného zdroje" z Wokigu této variantě nahrává.

Sám Alonso zachovává ledový klid. "Nemyslím, že je nějaká hranice, do níž je potřeba cosi ohlásit," uvedl Španěl.

"Nemusím nikomu nic dokazovat"

Jeho osud je do značné míry spjat s dalším šampionem, který nemá jasno - Jensonem Butonem. McLaren totiž stále váhá, koho a jestli vůbec si ze stávajícího páru Button a Kevin Magnussen někoho nechá.

Pro Japonce by byla dvojice mistrů světa lákavou představou, navíc Button za Hondu tři roky jezdil, takže dobře zná mentalitu lidí z Dálného Východu. Ale jestli by dva tak skvělí "kohouti na jednom smetišti" dělali dobrotu, toť otázka. Boss McLarenu Ron Dennis má asi dodnes noční můry z toho, co v roce 2007 vyváděli Alonso s Lewisem Hamiltonem.

Button ale věří, že ve formuli 1 zůstane. "Nejsem připraven skončit se závoděním, to určitě ne. Nemusím nikomu nic dokazovat, to dělám už patnáct let," prohodil šampion z roku 2009.

reklama