Ferrari se znovu trápí. Spásu hledá ve změně pravidel

Radek Vičík Radek Vičík
9. 4. 2014 6:00
Nejslavnější tým historie formule 1 letos zatím paběrkuje, v Poháru konstruktérů je na tom hůře než Force India.
Prezidenta Luca di Montezemola pohled na pomalé monoposty bolí.
Prezidenta Luca di Montezemola pohled na pomalé monoposty bolí. | Foto: Scuderia Ferrari

Analýza - Formule 1 má za sebou úvodní tři závody. Jenže tempo, v jakém po sobě závody následovaly, vůbec neodpovídá tempu monopostů Ferrari.

Italská stáj zariskovala a proti svým zvyklostem angažovala hned dva mistry světa. Po bok Fernanda Alonsa se vrátil Kimi Räikkönen, který v roce 2007 jako zatím poslední jezdec vybojoval pro squadru z Maranella titul mistra světa.

Motory Mercedes mizejí v dáli

Jenže místo výbušného koktejlu dvou naprosto rozdílných osobností se Ferrari trápí se slabým motorem a pomalým vozem, který se v nedělní Velké cena Bahrajnu musel sklonit nejen před dvojicí monopostů Mercedes a Red Bull, ale také vozy Force India a Williams.

Klíčovým problémem Ferrari je výrazně nižší maximální rychlost než u vozů poháněných Mercedesem. To bylo příčinou chudé zisku z Brahrajnu, kde Alonso a Räikkönen získali dohromady tři body.

Motor Ferrari je na tom, co se maximální rychlosti týče, stejně špatně jako Renault. Ale u Red Bullu si s touto nevýhodou poradili mnohem lépe, když Daniel Ricciardo bojoval až do posledních metrů o třetí místo.  Italové mají totiž navíc potíže i s trakcí při výjezdu z pomalých zatáček a jejich vozy mnohem víc ničí pneumatiky.

Ve vedení Ferrari to vře. Prezident italské značky Luca di Montezemolo z nedělní Velké ceny v Sáchiru utekl dvanáct kol před koncem. Sice přišel o závěrečný dramatický sprint po návratu zaváděcího vozidla do boxů, ale ti tak toho viděl víc než dost.

Trpící šlechtic začal jednat

„Nelíbí se mi, když vidím Ferrari v takovém stavu. Lidé zodpovědní za motory musí v továrně pořádně zabrat, aby učinili velký krok kupředu. Od tohoto závodu jsem nečekal mnoho, ale určitě víc, než jaký byl pak výsledek. Vidět Ferrari jet na rovinkách tak pomalu bolí!“ postěžoval si di Montezemolo italským novinářům.

Ale nebyl by to italský aristokrat, aby nezačal jednat. Ještě před závodem v Bahrajnu odletěl do Londýna, kde si vyjednal urgentní schůzku s bossem formule 1 Bernie Ecclestonem. Jejím cílem bylo nastartovat jednání o změnách pravidel.

Je téměř jisté, že by Italové nedokázali vrátit kormidlo F1 od hybridních technologií zpátky ke „klasickým“ motorům. Ale je tu spousta věcí, kde se dají udělat změny. Můžeme začít metodikou a způsobem měření průtoku paliva, před přes samotnou hodnotu maximální dovolené spotřeby, větší počet motorů na sezonu nebo kratší závody, při nichž se agregáty tolik neopotřebují.

"Mercedes udělal lepší kus práce"

K obrovské di Montezemolově smůle se ale v neděli v Sáchiru nepotvrdily obavy z toho, že „nová“ F1 bude nudná. Místo toho byla k vidění jedna z nejdramatičtějších Velkých cen této dekády.  Proto Italova hanlivá slova o „taxikářském závodění“ už tak nevyznějí.

Další ranou snahám Ferrari o úpravu pravidel uštědřil Jean Todt. Šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA ) bez obalu řekl to, co si myslí spousta lidí v zákulisí Grand Prix.

„Ferrari, Mercedes I Renault věděly pět let, s jakými motory se bude od letošního roku závodit. Mercedes prostě udělal lepší kus práce. Přicházet už teď s nějakými závěry je to samé, jako kdyby George Lucas nebo Brad Pitt řekli o svém dalším filmu ‘nechoďte na něj do kina’,” řekl Todt německému magazínu Auto Motor und Sport.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy