Hrozí pilotům bulimie? Ve formuli jde o každé kilo

Radek Vičík Radek Vičík
7. 10. 2013 14:59
Nová technická pravidla, která začnou ve formuli 1 platit od příští sezony, opět zmenší jezdecké pole. Větší šanci budou mít malí a lehcí piloti.
Kdo z nich půjde kvůli svojí výšce a váze z kola ven?
Kdo z nich půjde kvůli svojí výšce a váze z kola ven? | Foto: Reuters

Praha – Nová technická pravidla, která začnou ve formuli 1 platit od příští sezony, opět zmenší jezdecké pole. Ne, že by nějaký z týmů kvůli motorům o objemu 1,6 litru zkrachoval, ale větší šanci budou mít malí a lehcí piloti.

Za všechno mohou nové agregáty v kombinaci s upravenou minimální vahou vozu. Ta ze stávajících 642 kg vzroste na 690. Jenže nové motory budou oproti těm stávajícím těžší o víc než o 48 kg, které Mezinárodní automobilová federace (FIA) ke hmotnosti přidala. Šetřit vahou se tak začne na jezdcích.

Mnohé hvězdy to vidí jako velký problém. „V budoucnosti budou úplně přehlížet vyšší závodníky. Takový jezdec, i když bude nejlepší na trati a v nejlepší fyzické kondici, nebude mít proti malým závodníkům šanci. Pět kilo navíc znamená ztrátu dvou desetin vteřiny na kolo. Podle mě to není fér. Není to nic nebezpečného, tak proč minimální váhu nezvednout o pět nebo deset kilo. Je hezké říct někomu, ať zhubne, ale někteří piloti prostě už s váhou níž jít nemohou,“ uvedl Jenson Button.

Pozor na bulimii

Jezdec McLarenu sám o sobě říká, že je na hraně. Váží 74 kilo a tvrdě dbá na svoji linii.

„Mám v těle šest procent tuku a pro náš vůz je má hmotnost to jen tak. Vůbec nejím sacharidy. Celý rok mám jen omezené dávky jídla s vysokou dávkou proteinů,“ dodal mistr světa z roku 2009.

Touha po nízké hmotnosti může mít na zdraví jezdců až fatální vliv. Jak přiznal expilot F1 David Coulthard ve své autobiografii, při začátku kariéry jako teenager trpěl bulimií.

Talent už nestačí

Pokud neprojde navrhované zvýšení minimální hmotnosti vozů, za které se vedle jezdců stavějí také zástupci většiny týmů, bude pozice mnohých vysokých a tím pádem těžších pilotů ohrožena.

Jen kvůli tomu může skončit slibně nastartovaná kariéra 26letého Nico Hülkenberga. Německý talent totiž měří 184 cm a váží stejně jako Button.

V boxech formule 1 se šušká, že právě kvůli své váze přišel o šanci pilotovat příští rok Ferrari a u Lotusu si hodně rozmýšlejí, jestli po Räikkönenovi vezmou jeho, nebo o 15 kilo lehčího Felipeho Massu.

„Něco podobného to bylo v roce 2009, když se zaváděl KERS a závodníci museli hubnout. Bohužel jsem takový, jaký jsem: vysoký a mezi těmi těžšími. Ale jsou tu jezdci, kteří váží ještě víc,“ brání se Hülkenberg.

„Trestá to vysoké jezdce.“

Šéf Red Bullu Christian Horner, který bude mít příští rok v týmu dva „přiměřeně“ těžké jezdce, považuje celou situaci za nefér.

„Teoreticky nás to netrápí, ale trestá to vysoké jezdce, jako jsou Mark (Webber) a Nico (Hülkenberg). Byl by to faktor v případě, že bychom s nimi chtěli podepsat smlouvu. Neměli by odnášet to, že měří víc než metr osmdesát,“ řekl boss nejlepší stáje F1 současnosti.

Nedávná historie šampionátu zná případ jezdce, který doplatil na svoji výšku. Velký britský talent Justin Wilson měřil 193 cm. A i když mu Minardi před deseti lety postavilo monopost „na míru“, nakonec bývalý soupeř Tomáše Engeho v F3000 raději odešel do zámořských sérií Champ Car a následně IndyCar.

Inu doby, kdy se v polovině 80. let exmistr světa Alan Jones při návratu do F1 se svými 90 kily jen tak nasoukal do monopostu Lola, jsou nenávratně pryč.

 

Právě se děje

Další zprávy