reklama

Formule 1 startuje ostrý útok na Vettela a ruský trh

Sebastiana Vettela čeká asi nejtěžší obhajoba titulu mistra světa formule 1. Sebastiana Vettela čeká asi nejtěžší obhajoba titulu mistra světa formule 1. autor: Reuters
Formule 1 podle nových pravidel hledá jezdce, který po čtyřech letech sesadí z trůnu Sebastiana Vettela.

Praha/Melbourne - Nedělní Velkou cenou Austrálie začne minimálně v tomto tisíciletí nejočekávanější sezona formule 1.

Dvaadvacet pilotů se postaví na start s monoposty poháněnými úplně novými motory, které ovšem v testech právě nevynikaly spolehlivostí. Navíc na jezdce čeká celá řada dalších technických omezení, která ještě víc prověří jejich schopnosti řídit nejen rychle, ale zároveň šetrně k technice a palivu.

Kolotoč miliard

Formule 1 je také velký kolotoč peněz. Držitel práv na šampionát, společnost Formula One Group, ročně utrží kolem 1,5 miliardy dolarů (téměř 30 miliard korun). Ale to je jen kapka v moři vzhledem k tomu, o jaké částky usilují hlavní sponzoři.

Šampionát 1 je vlajkovou lodí nápojového gigantu Red Bull. Jeho majitel Dietrich Mateschitz šel tak daleko, že v seriálu vlastní téměř pětinu startovního pole. Kromě stejnojmenného týmu totiž před pár lety přikoupil bývalé Minardi, které závodí pod italským překladem nápojové značky - jmenuje se Toro Rosso.

Cirkus F1 nabral směr cirkus

Boss F1 Bernie Ecclestone ovšem není s výší svých příjmů spokojen, a tak hledá nové trhy. Letos se mu otevře ten, aspoň co do rozlohy země, největší na světě. 12. října se začne psát nová kapitola v historii šampionátu, protože v Soči odstartuje poprvé v historii Velká cena Ruska.

I když současná krize kolem Krymu ruskou ekonomiku destabilizuje, pořád je v téměř 150mliionové zemi dost početná skupina zákazníků ochotných utrácet za produkty propagované právě prostřednictvím Velkých cen.

Podle informací odborného webu just-drink.com činí roční obrat jen v sektoru nealkoholických nápojů v Rusku kolem 15 miliard dolarů (skoro 300 mld. Kč).

Ukousnout co největší koláč z této sumy už Mateschitzovi stojí za to, aby angažoval ruského pilota. Navíc Daniilo Kvjat není jen tak nějakým placeným jezdcem. Loni vyhrál šampionát GP3, tedy jakousi „třetí ligu“ v rámci hierarchie F1.

Rusové mohli mít na startu hned dva jezdce, ovšem 18letý Sergej Sirotkin nakonec dělá u Sauberu „až“ trojku. O tom, že na cestě vzhůru pomáhá i ten správný pas, by mohl vyprávět Švýcar Fabio Leimer. Byť loni vyhrál pomyslný předstupeň před formulí 1 - seriál GP2 -, místo mezi elitou na něj nezbylo.

Red Bull v nesnázích

Teď ale všechny zraky motoristických fanoušků míří do Melbourne, kam s největší nejistotou cestuje obhájce titulu. Red Bull se během testů potýkal s celou řadou technických problémů.  Vítězný vůz z předchozích čtyř let neujel bez poruchy víc než dvacet kol.

„Nečekal jsem, že budeme mít v této fázi testů ještě tolik potíží,“ přiznal obhájce titulu Sebastian Vettel po posledních testech v Bahrajnu.

Jednou ze slabin vozu jsou motory Renault, které se v testech ukázaly v tom nejhorším světle. Všechny týmy s francouzským agregátem na palubě měly časté poruchy. Nejvíc potíží dělalo přehřívání motoru. Red Bullu tak nezbylo než u monopostů zvětšit chladicí otvory, aby Vettel a Daniel Ricciardo ujeli aspoň nějaké kilometry.

Enge šampiony nezatracuje

Red Bull trápí nejen nové šestiválcové turbomotory Renault o objemu 1600 cm, které nahradily stávající atmosférické V8 o objemu 2,4 litru. Změněná pravidla totiž narušila celou koncepci vítězných strojů konstruktéra Adriana Neweyho, která byla založena na využití vhánění výfukových plynů do difuzoru nebo umístění baterií vedle převodovky.

Tyto „triky“ jsou ale značně omezené a naopak je velký důraz kladen na systém rekuperace kinetické energie (dříve KERS, nyní ERS-K). Předsezonní problémy ještě nemusí znamenat, že Red Bull je mimo hru. Přesvědčený je o tom Tomáš Enge, dosud jediný český pilot startující v Grand Prix formule 1.

„Red Bull při testech prokazoval rychlost.  Spolehlivost se dá zlepšit, ale s rychlostí nenaděláte nic. Příkladem je McLaren, který ať se loni snažil sebevíc, s vozem na nejlepší prostě nestačil,“ připomněl Enge.

Mercedes se veze na úspěšné vlně

Zatímco u Red Bullu teď horečně přepočítávají výkresy, u Mercedesu si mnou ruce. Jeho motory se při testech ukázaly jako nejrychlejší a také po stránce spolehlivosti německá značka svého francouzského soupeře porážela. Pro Red Bull je situace o to nepříjemnější, že bylo úplně zjevné, který tým motory Mercedes používá.

„To, že Red Bull není vpředu, je pro formuli 1 dobře. Je smutné říkat takové věci, ale je pravda, že byli příliš dominantní,“ pustil se do svých soupeřů Jenson ButtonMcLarenu, který také používá motory Mercedes.

Jestli je ale opravdu možné Red Bull odepsat, to se uvidí až v neděli v 7:00 hodin našeho času, kdy v Melbourne startuje první závod letošní sezony. Závod můžete sledovat živě na stránkách Aktuálně.cz, přímý přenos vysílá TV Nova.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

reklama