F1: V Austrálii vyhrál Rosberg, druhý Riccardo vyloučen

Nico Rosberg vyhrál první Velkou cenu letošní sezony formule 1.
Rosberg se ujal vedení hned po startu a až do posledních metrů jej domácí Daniel Ricciardo stíhal marně. V cíli je dělilo téměř 25 vteřin. To ovšem Australan ještě netušil, že o pár hodin později o životný výsledek přijde.
Strategii týmu Mercedes neohrozilo ani vyjetí zaváděcího vozidla,...
.. ani drobné poškození předního kola při druhé výměně pneumatik.
Nico Rosberg tak mohl na stupních vítězů slavit čtvrté vítězství v kariéře, naposledy triumfoval loni v Silverstone.
Foto: Reuters
Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 16. 3. 2014 14:09
Nico Rosberg v Mercedesu vyhrál v Melbourne očekávaný první závod letošní sezony formule 1. Druhý Riccardo byl pět hodin po závodě diskvalifikován kvůli překročení spotřeby.

Melbourne - Nico Rosberg v Mercedesu vyhrál v Melbourne očekávaný první závod letošní sezony formule 1. Druhý byl po zásahu komisařů nakonec nováček Kevin Magnussen a jako třetí klasifikován další pilot McLarenu, Jenson Button.

"Tady v Melbourne prožívám skvělé chvíle. Využili jsme všeho, čeho jsme se zatím naučili, ale pořád je před námi pořádný kus cesty. Můžeme se zlepšit a musíme se zlepšit. Ostatní nebudou spát a musíme tak být na Malajsii připraveni," řekl spokojený Rosberg, který ukončil vítěznou sérii Sebastiana Vettela započatou loni v červenci.

Závod jsme sledovali živě ZDE

Ricciardo přišel o životní výsledek

Na druhém místě Grand Prix Austrálie sice k velké radosti domácích fanoušků dojel Daniel Ricciardo v Red Bulllu. Jenže Australan byl nakonec pět hodin po skončení Grand Prix vyloučen, protože jeho vůz překročil maximální spotřebu paliva 100 kg na hodinu.

Red Bull nelenil a okamžitě se proti trestu svého pilota odvolal. "Tým i výrobce motoru Renault jsou přesvědčeni, že dodávka paliva do něj byla plně v souladu s pravidly," stojí ve vyjádření Red Bullu.

Smutný Ricciardo jen prohodil: "To je mimo mojí kontrolu. Já jsem závodil, co nejlépe to šlo."

Za vším hledej senzor

Pravidlo o nižší spotřebě paliva platí až od letošního ročníku. Během závodního víkendu došlo navíc k úpravě frekvence průtoku z 10 Hz na polovic a ředitel závodu Charlie Whiting zástupce všech stájí varoval, že FIA bude nařízené změny konfigurace palivového systému pečlivě kontrolovat.

Red Bull měl se senzorem, který onen systém kontroluje problémy už v sobotu. Po jeho výměně ale neupravil palivový režim podle požadavků FIA.

"Během závodu zástupci FIA zjistili z telemetrických dat příliš vysoký průtok paliva. Dali týmu šanci ho během Grand Prix upravit do souladu s pravidly, ale tým se rozhodl tak neučinit," uvedlo ve svém prohlášení ředitelství Velké ceny Austrálie.

Když Marussia nechce startovat 

Podle očekávání byl dnešní závod plný technických problémů. Krátce po startu musel odstoupil vítěz kvalifikace Lewis Hamilton. Obhájce titulu Vettel ujel pouhých pět kol, když i on pak musel svůj pomalý vůz odstavit v boxech.

Po sérii trablů v testech i v prvních dnech závodního víkendu v Austrálii začala i samotná Velká cena. Pří výjezdu monopostů do zaváděcího kola zůstal na startu stát Max Chilton s Marussií. A druhý vůz této pilotovaná Julesem Bianchim stáje "zhasl" krátce před startem.

To znamenalo, že závodníky čekalo další zaváděcí kolo, o něž byla Grand Prix zkrácena na 57 okruhů z původních 58. Navíc obě Marussie musely startovat z boxů.

Na druhý pokus už start vyšel a do vedení se bleskově dostal Rosberg před Ricciarda a držitele pole position Hamiltona. Naopak hodně ztratil Vettel, jehož vůz jakoby ztratil výkon.

Ztráty už na začátku bitvy o body

Hned po v první zatáčce nedobrzdil Kamui Kobajaši svůj Caterham a „torpédoval“ nešťastného Felipeho Massu ve Williamsu.

"Udělal to samé jako Grosjean ve Spa, měl by taky dostat zákaz startu v příští Velké ceně!" rozčiloval se Massa na adresu Japonce.

Ten na svém twitteru nejřív přiznal chybu a Brazilci i celému svému týmu se omluvil, ale pak na základně analýzy zadních brzdy vlastní zavinění odmítl.

Video z kolizi po startu GP Austrálie najdete ZDE

U Hamiltonova Mercedesu se ovšem brzy objevily problémy. Tým chvíli Brita volal do boxů, chvíli zase ne, aby nakonec jeho pouť Velkou cenou Austrálie skončila ve čtvrtém kole. Podle informací z boxů za to mol jeden válec motoru, který vypověděl poslušnost.

Jen o kolo víc se v Melbourne svezl Vettel. Než se pohybovat někde v druhé desítce bez šance zrychlit, rozhodli se v Red Bullu monopost mistra světa odstavit.

"Ve druhém zaváděcím kole jsem z neznámého důvodu ztratil výkon. Bude to těžká sezona. Na začátku vypadlo všechno v pohodě, ale neměl jsem žádný výkon z baterie a motor odešel," řekl smutný Vettel BBC ještě během závodu.

Bottas boural i předjížděl

Mezi tím jel Rosberg vlastní závod jen s časem, když soupeřům kolo co kolo ujížděl. Výborně se dnes předvedl Valtteri Bottas, který se z 15. příčky na startu dostal až na šestou pozici.

Jenže pak Fin svoji snahu přehnal, škrtnul si o zeď a přišel o pravou zadní gumu. Protože pneumatika zůstala ležet na trati, vyjel safety car. To byla voda na mlýn Jensona Buttona v McLarenu, který jako první měnil pneumatiky a rázem se ocitl na šestém místě.

Bottasovi v boxech vrátili „ztracenou“ pneumatiku Fin se znovu vydal na spanilou stíhací jízdu, kterou proměnil v konečné páté místo. Díky tomu má Williams už teď víc bodů než za celý loňský rok.

Magnussen zopakoval debut Hamiltona

Button využil také druhé zastávky v boxech k posunu vpřed, se když díky jejímu lepšímu načasování před Fernanda Alonsa ve Ferrari.

Rosberg pojal závod stylem start-cíl. Ricciarda na druhém místě začal v  závěru ohrožovat Magnussen, ale Australan si taktickou jízdou svoje první stupně vítězů pojistil.

Ovšem Ricciardovi radost vydržela jen asi pět hodin, pak byl vyloučen. Dán Magnussen tak překonal skvělý debut Hamiltona v McLarenu z roku 2007, který ve své premiérové Grand Prix obsadil třetí místo.

"Přípravy nám vyšly perfektně. Nikdy před tím jsem ve formuli 1 nezávodil a testování bylo omezené, takže děkuji týmu za skvělou práci," řekl 21letý Magnussen.

Podobně jako Dán bodoval ve své premiéře ve formuli 1 také 19letý Danill Kvjat ve voze Toro Rosso, který byl po úpravě výsledků devátý. Italský tým díky němu a osmému Jeanu-Ericovi Vergnemu dostal na průběžné sedmé místo v Poháru konstruktérů. Například Lotusu nedojel ani jeden vůz a loňský vítězný tým je tak na nule.

Vítězný Rosberg v Melbourne dojel pro čtvrté vítězství v kariéře a celkově 200. pro monopost poháněný motorem Mercedes. Po 29 letech zopakoval triumf svého otce Kekeho, který zvítězil 3. října 1985 v historicky první Grand Prix Austrálie v Adelaide.

Šampionát pokračuje Velkou cenou Malajsie, které se v Sepangu pojede 30. března.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

Velká cena Austrálie, úvodní závod mistrovství světa vozů formule 1:

P. jméno tým čas/ztráta
1. Nico Rosberg Mercedes 1:32:58.710
2. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes -26.7
3. Jenson Button McLaren-Mercedes -30.0
4. Fernando Alonso Ferrari -35.2
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes -47.6
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes -50.7
7. Kimi Räikkönen Ferrari -57.6
8. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault -60.4
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault -63.5
10. Sergio Perez Force India-Mercedes -85.9
11. Adrian Sutil Sauber-Ferrari -1 kolo
12. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari -1 kolo
13. Max Chilton Marussia-Ferrari -2 kola

Průběžné pořadí MS:

P. jméno tým body
1. Nico Rosberg Mercedes 25
2. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 18
3. Jenson Button McLaren-Mercedes 15
4. Fernando Alonso Ferrari 12
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 10
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 8
7. Kimi Räikkönen Ferrari 6
8. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 4
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 2
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1

Pohár konstruktérů:

P. tým body
1. McLaren-Mercedes 33
2. Mercedes 25
3. Ferrari 18
4. Williams-Mercedes 10
5. Force India-Mercedes 9
6. Toro Rosso-Renault 6
7. Sauber-Ferrari 0
8. Marussia-Ferrari 0
9. Lotus-Renault 0
10. Caterham-Renault 0
11. Red Bull-Renault 0
 

Právě se děje

Další zprávy