reklama

Vodní ruleta smrti, nebo zbytečný strach? Formule 1 narazila v Brazílii na své limity

Velkou část závodu si jezdci "užili" za zaváděcím vozidlem, protože na trati nebylo vidět ani na krok. Velkou část závodu si jezdci "užili" za zaváděcím vozidlem, protože na trati nebylo vidět ani na krok. autor: Reuters
Brazilská Velká cena se zařadila mezi nejdelší závody moderní historie formule 1. Strach z nehody za deště přiměl ředitelství závodu dvakrát poslat jezdce do boxů. To se stalo teprve potřetí v pestrých dějinách seriálu.

Sao Paulo – 181 minut mezi vodou a safety car. Tak by se ve stručnosti dala popsat včerejší Velká cena Brazílie formule 1, kterou dramaticky zkomplikovaly nekonečné provazce vody valící se na okruh Interlagos.

Program, výsledky a účastníci seriálu F1 Program, výsledky a účastníci seriálu F1 Prohlédněte zde

Fanoušci formule 1 se vždycky smějí Američanům, že se v NASCAR nebo IndyCar za deště nejezdí, jenže v Sao Paulu by to s posměšky bylo asi fifty fifty.

Spousta jezdců na čele s lídrem Lewisem Hamiltonem si během nekonečného kroužení za zaváděcím vozem stěžovala, že by se mělo už závodit. Jenže když už se závodilo, tak se zase rychle "lámala kolečka" a trať byla posetá úlomky kompozitů.

Navíc tu je pořád memento v podobě dva roky staré tragédie Julese Bianchiho. Počasí v Suzuce bylo tenkrát velmi podobné tomu brazilskému a Francouz vletěl pod traktor pod žlutou vlajkou. Tedy ne za normálních závodních podmínek, byť si o jeho skutečné rychlosti v době nárazu může každý myslet svoje.

Že je něco špatně, naznačilo už zaváděcí kolo. Obvykle v něm vůz vyřadí technická závada, ale Romain Grosjean promarnil historickou sedmou pozici Haasu na startovním roštu bouračkou v záludném kopci mířícím k cílové rovince. Francouz předvedl na vodě ukázkový aquaplaning, dostal smyk a formuli rozbil o svodidla.

Zničené vozy a dvě přerušení. Nejdelší brazilskou Grand Prix historie opanoval Hamilton Zničené vozy a dvě přerušení. Nejdelší brazilskou Grand Prix historie opanoval Hamilton Čtěte zde

Kvůli tomu byl start závodu odložen o deset minut a pak se stejně chvíli jelo za safety car. Když už jury "povolila opratě", pokaždé přišel nějaký malér. Nejdřív skoro na tom samém místě jako Grosjean boural Marcus Ericsson v Sauberu.

No a při dalším restartu se stal nejděsivější moment dne. Kimi Räikkönen dostal hned na startovní rovince smyk a jako kulečníková koule létal mezi svodidly z jedné strany trati na druhou. Ostatní jezdci si tak splnili "bobříka pozornosti", protože jinak by se Ferrari po sérii nárazu proměnilo v past, v níž by Fin musel spoléhat jen na kvalitu deformačních zón moderních monopostů F1.

Video z dramatické Räikkönenovy havárie:

Následné dvojité přerušení Grand Prix a váhání ředitelství závodu pustit jezdce na závodní trať je z tohoto úhlu pohledu pochopitelné. Jenže na druhou stranu, piloti přece vědí, do čeho jdou, a pokud se bojí rizika, mohou jít dělat ošetřovatele lenochodů v zoo nebo osobního bankéře.

Je to kruté, ale stín smrti k motoristickým závodům patří. Minimálně jako varovný prst limitující riziko na přijatelnou míru. Jestli ho bylo včera v Brazílii málo, nebo už přes hranu, to je už na osobním posouzení každého jezdce či fanouška. Ti brazilští další bučením a palci dolů jasně najevo, co si myslí…

Nespokojení brazilští fanoušci:

reklama