Mercedes zaskočil rivaly revoluční novinkou. Je to jako běh v žabkách, diví se Vettel

Radek Vičík Radek Vičík
27. 2. 2020 15:33
Mercedes to se svojí dominanci ve formuli 1 myslí vážně a už v testech představil revoluční technickou novinku. Volant pohyblivý nejen do stran, ale i dopředu a dozadu má šetřit pneumatiky a zlepšit jízdní vlastnosti monopostu.
Lewis Hamilton v Mercedesu při prvních testech F1 v Barceloně 2020
Lewis Hamilton v Mercedesu při prvních testech F1 v Barceloně 2020 | Foto: Reuters

Onen technologický zázrak má zkratku DAS. Po dešifrování z toho v češtině vychází cosi jako dvouosé řízení. Jednoduše řečeno, při testech v Barceloně se volant Stříbrných šípů nenatáčí jen klasicky vlevo a vpravo, ale piloti s ním mohou na řídící tyči tahat dopředu a dozadu.

Systém DAS v akci:

Tahle vymoženost je přes řídicí systém mechanicky propojená s přední nápravou a podle polohy volantu "v ose y" se mění geometrie kol. To se hodí hlavně v dlouhých pomalých zatáčkách, kde pak pneumatiky tolik netrpí, nezahřívají se a neopotřebovávají se tak rychle.

I když jezdec Mercedesu Valtteri Bottas přiznal, že s tímto nápadem pracovali v dílnách v Brackley už celý rok, zástupci konkurence koukali minulý týden na DAS jako čerstvě vyorané myši.

"Vypadá to divně. Představte si, že jste zvyklí běhat ve sportovní obuvi, a pak vás někdo požádá, abyste běhali v žabkách. Půjde to, ale budete muset zvolit totálně jiný styl. Jistě, není to takový velký extrém, ale je to něco nového a ze začátku se v tom nejspíš musíte cítit podivně," uvedl pilot Ferrari Sebastian Vettel.

"Klobouk dolů před Mercedesem za takovou inovaci. Je skvělé něco takového v F1 vidět," netajil se sportovní ředitel Renaultu Alan Permane, uznáním práce konkurence.

Techničtí komisaři FIA zaskočeni nebyli, protože Mercedes s nimi novinku - samozřejmě ve vší tajnosti - průběžně konzultoval. Obhájce titulu evidentně jen šikovně využil mezery v předpisech a oficiálně nejde o žádnou změnu odpružení za jízdy, nýbrž o součást řídícího systému vozu.

Díky tomu může pohyblivý volant vesele používat. Ale jen letos. Od příštího roku, kdy přijde radikální změna technických regulí, je "pro jistotu" už zakázaný.

Každá desetina se počítá

K čemu je vlastně ta novinka dobrá a proč je tak revoluční? Drobná změna sbíhavosti kol v řádu desetin stupně totiž při brzdění do zatáčky pracuje proti fyzikálním zákonům, které působí na pneumatiky velkými silami. Navíc se tím vylepšuje i rovnováha vozu, s nímž se pak lépe manévruje.

Takové natočení nápravy by ale bylo na škodu na rovince, takže potažením volantu se kola vrátí do původní polohy. A tím se znovu šetří gumy a získává se i něco málo na maximální rychlosti. Další benefitem je mírná redukce spotřeby.

Suma sumárum může vůz díky podobným kejklům s přední nápravou v  jednom kole získat podle charakteru okruhu tu jednu, tu dvě a někde i pět desetin. A to jsou už rozhodující rozdíly pro zisk pole position.

Přes Vettelovu nedůvěru už ostatní týmy spekulují, jak by něco takového vmontovaly do svých monopostů. Jenže jak přiznal boss Ferrari Mattia Binotto, nejde o nic snadného. Na dokonalé vyladění vlastního DASu je podle jeho názoru potřeba minimálně polovina sezony. Kvůli tomu a "obavám z legálnosti" se Ferrari nakonec rozhodlo nic podobného nevymýšlet.

Chystá se souboj právních kliček

V Barceloně se mezitím roztočila kola monopostů při druhých letošních předsezonních testech. DAS v nich samozřejmě nasadil znovu jen Mercedes. Konkurence mezitím přemýšlí, jak ho o možnou výhodu co nejdříve připravit.

Jednou z otázek je, jestli pohyblivý volant nenarušuje pravidlo o parc fermé, kde po skončení závodu "soutěžící nesmí upravovat žádnou část vozu ani provádět změny v nastavení odpružení".  A k tomu by změnou geometrie kol i u stojícího monopostu mohlo dojít.

Dalším jablkem sváru je fakt, že při úpravě sbíhavosti kol se přímo za jízdy mění nějaké ty milimetry světlá výška vozu nad vozovkou. Tady je ale protiargument Mercedesu jasný - každý vůz má už dnes v dlouhých táhlých zatáčkách systém umožňující "připlácnutí" formule k trati. A ten je zcela legální.

Další možností je přesvědčit příslušné technické delegáty, že DAS není součástí řízení, ale zasahuje do odpružení. A to už se za jízdy na trati regulovat nesmí.

Oficiální protesty zatím ještě nepadly, jenže do startu sezony v Melbourne v půlce března se nejspíš dočkáme souboje právníků a technických analýz.

 

Právě se děje

Další zprávy