reklama

Fascinující příběh mexického plagiátora. Bohatý synek si úspěch ve formuli 1 nekoupil

Héctor Rebaque se dočkal velkého triumfu až v roce 1983 v zámořském seriálu CART. Héctor Rebaque se dočkal velkého triumfu až v roce 1983 v zámořském seriálu CART. autor: IndyCar Media
Dnes se ve formuli 1 každé kopírování techniky přísně kontroluje a trestá. Mexičan Héctor Rebaque, jenž dnes slaví 65. narozeniny, a jeho příběh z roku 1979 jsou ale jasným důkazem toho, že ani kopie vítězného monopostu nemusí vést ve světě Grand Prix k úspěchu.

Mexičan Sergio Pérez si loni dojel pro premiérové vítězství ve formuli 1 ve voze týmu Racing Point potrestaného za plagiátorství úspěšného Mercedesu. Přitom o 41 let dříve jeho krajan Héctor Rebaque startoval ve formuli, která byla bezelstnou kopií dvou jiných úspěšných speciálů.

Tanec s koly i skok na přední sklo. Při závodě na 24 hodin není čas ztrácet čas Tanec s koly i skok na přední sklo. Při závodě na 24 hodin není čas ztrácet čas Prohlédněte zde

Nikdo se tomu tehdy nedivil, o protestech ani nemluvě. Možná proto, že Rebaque HR100 byl totální propadák…

Rebaque, syn úspěšného developera a architekta, se narodil 5. února 1956 v mexickém hlavním městě. Měl rychlost v krvi, protože otec Héctor starší závodil na okruzích i v automobilových soutěžích. Po ukončení kariéry založil Team Rebaque, který dláždil jeho synovi cestu na výsluní.

Raketová cesta do formule 1

Héctor junior na okruzích debutoval v 15 letech a už o rok později se zúčastnil dvanáctihodinovky v Sebringu. V osmnácti se po boku krajanů Guillerma Rojase a Freddyho van Beurena objevil dokonce ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jenže jejich Porsche 911 vydrželo pouhých 46 kol.

To všechno byla pouhá předehra k velkému debutu. Bohatý mexický synek zaujal Alexandera Fermor-Hesketha, třetího barona z Heskethu. Britský šlechtic v ekonomické tísni, který předtím do světa formule 1 zavedl VIP stany se šampaňskými a opulentními hostinami, pro něj v roce 1977 připravil v šesti Velkých cenách třetí monopost.

Mladý Mexičan se v podprůměrné formuli kvalifikoval jen jednou a na Hockenheimringu ho pak stejně zradil motor. Další rok se proto vrátil pod hlavičku Teamu Rebaque. Podle hesla "pro nás je dobré jen to nejlepší" si stáj pořídila Losus 78, s nímž na konci sezony slavil Mario Andretti titul.

Miláček fanoušků Rossi byl jen krůček od formule 1, odhalil bývalý boss Ferrari Miláček fanoušků Rossi byl jen krůček od formule 1, odhalil bývalý boss Ferrari Čtěte zde

Jenže co dokázal ostřílený Američan bravurně zvládat, s tím měl málo zkušený pilot z Mexika plné ruce práce. Několikrát vypadl už v páteční předkvalifikaci, která prosévala v té době velmi početné závodní pole před samotným bojem o účast ve Velké ceně.

Nejsvětlejším bodem bylo šesté místo v GP Německa a s ním spojený jediný bod. Ten Rebaquea nasměroval na konečné 19. místo ročníku 1978.

Mexičané se nevzdali, v následující sezoně si od Lotusu pořídili jejich nový typ 79. S ním se sice Héctor junior pravidelně kvalifikoval do Grand Prix, jenže na body ne a ne dosáhnout.

Kus z Lotusu a tu něco z Williamsu

Team Rebaque proto požádal o pomoc zkušeného Američana Rogera Penskeho. Zadání bylo asi takové: Postavte nám skvělý vůz a nemusí být vůbec originální. Načež Penskeho lidé v dílnách na britské základně v Poole vyrobili formuli, která by dnes nesměla ani vystrčit přední spoiler z boxů.

Konstruktéři Geoff Ferris a John Barnard se více než inspirovali dvěma speciály, které podle nich ztělesňovaly to nejlepší z tehdejší techniky F1. Šasi byl v podstatě "obšlehnutý" Lotus 79, k němuž přisadili bočnice z Williamsu FW07.

Rebaque HR100 Naroubováním bočnic z Williamsu FW07 (vpravo nahoře) na Lotus 79 (vlevo nahoře) vznikl nový monopost Rebaque HR100 (dole). | Foto: Koláž: Aktuálně.cz

Monopost vypadal pěkně, ale výsledky na dráze byly tristní. Už premiéra ve Velké ceně Itálie ovšem dopadla fiaskem. Rebaque skončil v kvalifikaci daleko poslední, od postupu ho dělilo více než 3,5 vteřiny.

V Montrealu se sice do závodu dostal, avšak na ostrově Notre-Dame musel po absolvování 26 kol odstoupit kvůli poruše na šasi. Neslavnou éru kopie označené jako Rebaque HR100 ukončila další nezvládnutá kvalifikace, tentokrát v americkém Watkins Glen.

Body s Brabhamem a konečně vítězství

Po epizodě s nevydařeným plagiátem přišly pro Héctora Rebaquea paradoxně nejlepší chvíle jeho kariéry. Po ladem ležících dolarech z mexické kasičky sáhl Bernie Eccleslone, Rebaque v půlce sezony vyměnil v kokpitu Brabhamu brazilského pilota Ricarda Zunina.

Po boku obhájce titulu Nelsona Piqueta vydržel až do konce ročníku 1981. V něm získal 11 bodů a skončil celkově desátý. S nejlepším výkonem kariéry se rodák z Mexico City s formulí 1 rozloučil, načež zamířil do americké formulové série CART.

Právě zde, na okruhu Road America, se v září 1982 dočkal svého jediného velkého triumfu. Sezonu v barvách týmu Forsythe Racing zakončil konečnou 15. příčkou. Tím se také ukončila profesionální kariéra mexického pilota.

Rebaque se vydal ve stopách otce, věnuje se architektuře a developerství. Na závodění ale úplně nezanevřel. Monopost Rebaque HR100 dodnes zdobí jeho rezidenci.

reklama