reklama

95 let emocí v Monze: Smrtelný zmatek, vyjednavač Andretti i (skoro) rozkradený monopost

Italové jsou vášnivými fanoušky i při závodech formule 1, po Velké ceně v Monze vždy davy zaplaví cílovou rovinku. Italové jsou vášnivými fanoušky i při závodech formule 1, po Velké ceně v Monze vždy davy zaplaví cílovou rovinku. autor: Pirelli Media
Šampionát formule 1 se rozloučí s Evropou tradiční zastávkou v Monze. Velká cena Itálie se v Královském parku s výjimkou sezony 1980 jezdí nepřetržitě od startu mistrovství světa v roce 1950.

Monza, Praha - Tím, čím je v kalendáři formule 1 pro celebrity závod v ulicích Monaka, tím je pro fanoušky milující pach spáleného benzinu podnik v Monze. Dějiště víkendové Velké ceny Itálie je místem závodům zaslíbeným.

Sezona formule 1 skončila. Projděte si kompletní výsledky a pořadí Sezona formule 1 skončila. Projděte si kompletní výsledky a pořadí Prohlédněte zde

V Královském parku umístěném jen 20 kilometrů od centra Milána se závodí už neuvěřitelných 95 let. Ovšem první verze okruhu z roku 1922 měla i s použitím legendární klopené dráhy rovných deset kilometrů.

To současná trať Autodromo Nazionale Monza měří "jen" 5793 metrů a je po rekordním sedmikilometrovém Spa-Francorchamps a městské trati v Baku třetím nejdelším okruhem, na nichž se v současnosti závody F1 jezdí.

Nejrychlejší i nejkratší

Monza byla vždycky "chrámem rychlosti". Vždyť právě zde padl dosud platný rychlostní rekord (372,6 km/h v podání Juana Pabla Montoyi ve Williamsu v roce 2005) a odjela se tu i nejkratší Grand Prix všech dob (roku 2003 stihl Michael Schumacher objet vypsaných 247,585 km za ani ne 75 minut.

Ovšem rychlost s sebou přináší i nebezpečí, nehody a často i smrt. První oběť přišla hned v tréninku na úvodní Grand Prix Itálie v Monze roku 1922, byl jí rakouský pilot Fritz Kuhn. Nejhorším okamžikem novodobé formule 1 v Královském parku byla GP v roce 1961. To monopost Němce Wolfganga von Tripse vyletěl těsně před zatáčkou Parabolica po kolizi s Jimem Clarkem mimo trať a při dopadu mezi diváky zahynul nejen jeho pilot, ale také 14 fanoušků (podle některých zdrojů dokonce 15).

Vedle entuziasmu tifosi se nejednou ukázal i pověstný italský "sklon k anarchii", který bohužel stál i životy. Typickým příkladem byla havárie v sezoně 1978.

F1, VC Itálie 1978: Ronnie Peterson Tragická scéna požáru Petersonova Lotusu v roce 1978. Foto: F1 Archives

Po uspěchaném startu, kdy monoposty ze zadních řad byly ještě v pohybu a byly tak rychlejší než rozjíždějící se čelo startovního roštu, zůstal v hořícím voze zaklíněný Ronnie Peterson. I když Švéda jeho kolegové piloti vyprostili živého, talentovaný jezdec druhý den zemřel na následky vdechnutí jedovatých zplodin hoření.

Na trati tehdy vypukl takový zmatek, že policisté hermeticky uzavřeli okolí nehody a k Petersonovi se nemohl dostat ani oficiální lékař formule 1 Sid Watkins. Cestu mu musel doslova vyhádat pozdější šampion Mario Andretti. Američan využil svých italských kořenů a neoblomné karabiniéry přesvědčil o tom, že muž dobývající se k ohnivému peklu není paparazzi, ale člověk, na němž závisí život jeho stájového kolegy z Lotusu.

Neplánovaný striptýz Benettonu

Špatný den měli italští policisté také po skočení závodu v roce 1999. Giancarlo Fisichella tehdy v první šikaně vylétl z trati a pořadatelé nechali jeho Benetton celou dobu stát na trávě.

Poté, co Heinz-Harald Frentzen proťal vítězně cílovou čáru, se tifosi vrhli na trať a "po cestě" na cílovou rovinku začali rabovat osamocený Benetton B199. Až po chvíli se k němu dostali policisté, ale to už na voze chyběly mnohé části včetně obou spoilerů. Benetton nakonec avizovanou žalobu na pořadatele nepodal, ale i tak to byla pro italské organizátory pořádná ostuda.

Fanoušci se snaží získat suvenýry z Fisichellova Benettonu v roce 1999:

Doufejme, že v neděli při 67. Grand Prix formule 1 na okruhu v Monze (v kalendáři tato trať chyběla pouze v roce 1980) podobné divoké scény neuvidíme. Velká cena Itálie startuje v neděli ve 14:00 a závod můžete sledovat v našem on-line přenosu ZDE. Grand Prix vysílá stanice Sport2, hodinu před startem začíná předzávodní studio.

reklama