Piloti kosmických lodí, nebo ustrašená parta školáků? Svět formule je znovu na rozcestí

Radek Vičík Radek Vičík
13. 7. 2016 12:04
Svět Grand Prix je na rozcestí a fanoušci se ptají: jsou piloti formule 1 nejlepšími závodníky světa, jak se bossové šampionátu holedbají, nebo jen loutkami v rukou týmových inženýrů a stratégů?
Dnešní formule 1 je tak sofistikovaný systém, že stačí igelitový sáček na trati a je zaděláno na malér.
Dnešní formule 1 je tak sofistikovaný systém, že stačí igelitový sáček na trati a je zaděláno na malér. | Foto: Reuters

Praha - Nebýt Hamlet kralevicem dánským, leč pilotem formule 1, zřejmě by dnes nad Sennovou lebkou meditoval: "Bavit se do rádia o nastavení vozu, nebo se nebavit? To je, oč tu běží!"

A nemeditovala by jen slavná divadelní postava. Oni teď v pedoku Grand Prix dumají tak nějak všichni. Nedělní trest deseti vteřin pro upovídané duo Nico Rosberg - Mercedes připomněl, že mlčeti je stále zlato.

Příliš mnoho ovládacích prvků

Fanoušci jsou rádi. Poslední roky se množily stížnosti na to, že závodníci jsou jen prodlouženou rukou manažerů a týmových stratégů. Však také éterem létaly různé rady ohledně nastavení vozu tak často, jako koncem druhé světové války kaťuše na Berlín.

Mnoho televizních diváků v důsledku toho nabylo dojmu, že formuli 1 dokáže v podstatě řídit každý, vždyť to hlavní mu napovídají do uší rovnou z boxů.

Jenže, jak už to tak v životě bývá, skutečnost je o dost komplikovanější. Jistě, hvězdy "starých dobrých časů" si místo řešení nastavení auta mohly dovolit zapískat "Happy Birthday" svému týmovému šéfovi, jenže taky měly na starosti v podstatě jen řízení, řazení a maximálně další dvě tři tlačítka.

Vývoj volantů F1:

Juan Manuel Fangio, Niki Lauda ani Ayrton Senna nemuseli ve své době řešit žádné vychytávky typu ERS, DRS a bůh ví, jak se všechny ty novoty skryté pod kapotou monopostů F1 vůbec jmenují.

Dobrodružství ve vaně

Ono to srovnání řízení formule 1 s pilováním kosmické lodi je velkohubé jen na první pohled. Jistě, ve Velkých cenách se neletí za hranici stratosféry, ale komplikovanost řídicích systémů a konec konců i počet obětí dobývání vesmíru a závodů F1 jsou srovnatelné.

Zkuste si vyrazit na 300 km dlouhý výlet posazeni do vany s dvěma zpětnými zrcátky velikosti dámské pudřenky a k tomu se v rychlosti 300 km na volantu proklikávat menu o desítkách položek. Představa nic moc, což?

Ani závodníci světa Velkých cen nejsou zákazy komunikace povětšinou nadšení. Jenže jednou se dali na tohle řemeslo a navíc, vždyť právě ve formuli 1 jsou ti nejlepší z nejlepších, jak se aspoň holedbají bossové seriálu. Nebo z nich je jen ustrašená parta školáků, kteří musí v lijáku jet za sebou seřazeni jako kachny cestou do rybníka?

 

Právě se děje

Další zprávy