reklama

Případ sympatického smolaře Massy: Mistrem světa byl 20 vteřin, s formulí 1 se loučí už podruhé

Felipe Massa Felipe Massa autor: Williams Martini Racing
Od příští sezony přijde formule 1 definitivně o populární postavu Felipeho Massy. Brazilec dá ve 36 letech světu Velkých cen definitivně vale. Zůstane po něm bilance 15 sezon a 11 vítězství.

Sao Paulo - Pokud by se mezi fanoušky pořádala anketa o nejsympatičtějšího pilota formule 1 poslední dekády, určitě by byl na čelných místech Felipe Massa.

Sezona formule 1 skončila. Projděte si kompletní výsledky a pořadí Sezona formule 1 skončila. Projděte si kompletní výsledky a pořadí Prohlédněte zde

36letý Brazilec patří ke světu Grand Prix od roku 2002, nejlepší roky prožil u Ferrari a pro Williams je tak důležitý, že mu napoprvé nakonec nedovolil ukončit kariéru a prodloužil ji ještě o letošní sezonu.

Vítězstvími v juniorce přímo do formule 1

Felipe Massa se narodil v Sao Paulu a celé dětství mohl téměř z okna sledovat dění na okruhu, na němž se v neděli tak emotivně loučil s brazilskými fanoušky. V sedmi letech poprvé usedl do motokáry, a když mu bylo 17, řídil svoji první formuli.

Pak přišel raketový vzestup. Po vítězství v brazilské Formuli Chevrolet, italské  a evropské Formuli Renault 2000 a evropském šampionátu Formule 3000 debutoval v březnu 2002 ve formuli 1. V Sauberu odjel slušnou nováčkovskou sezonu, třikrát se vešel do bodované šestky.

Následující rok ale musel ustoupit německému duu Heinz-Harald Frentzen, Nick Heidfeld a testoval pro Ferrari. Šéfům v Maranellu se však Massa natolik zalíbil, že po dalších dvou letech v Sauberu ho povolali místo krajana Rubense Barrichella jako dvojku k Michaelu Schumacherovi.

Téměř zlaté časy ve Ferrari

Massa se hned v roce 2006 ukázal v tom nejlepším světle, vyhrál své první dvě Grand Prix a celkově skončil třetí. Jenže nejlepší rok měl teprve přijít.

Felipe Massa, Ferrari Felipe Massa odjel ve Ferrari 140 Velkých cen. Foto: Reuters

Sezoně 2008 kralovali dva muži. Jen 166 cm měřící Massa a 23letý mladík v kokpitu McLarenu Lewis Hamilton. Do posledního podniku sezony, jímž byla Velká cena Brazílie, přijel miláček domácího publika se ztrátou sedmi bodů (tehdy brala bod jen nejlepší osmička a vítězství bylo za 10 bodů) na Brita.

V tropickém lijáku Massa kontroloval situaci a proťal cílovou pásku jako vítěz. V té chvíli zažil nejsladších 20 vteřin kariéry, po nichž ale následovalo největší zklamání života. Lewis Hamilton se totiž v poslední zatáčce dokázal dostat před Toyotu Tima Glocka, dojel pátý a čtyři body byly přesně tolik, kolik potřeboval na udržení prvního místa a zisk titulu.

Finiš Velké ceny Brazílie 2008:

Massa sice po závodě vystoupal na nejvyšší stupínek, ale místo radosti nezakrýval slzy zklamání. "Byl to den plný emocí. Udělali jsme všechno, ale prohráli jsme o bod. To je prostě závodění. Měli bychom být hrdí na náš závod i celý šampionát. Byl to jeden den v životě, kdy jsem se hodně naučil," řekl tehdy brazilský jezdec.

Od té doby se už nikdy nedostal do boje o titul a nevyhrál ani další Velkou cenu. Počítadlo triumfů se zastavilo na čísle 11.

Williams Formula One driver Massa of Brazil crashes with his car in the first corner after the start of the German F1 Grand Prix at the Hockenheim racing circuit V Německu před třemi lety skončil Massa ve Williamsu hlavou dolů. Foto: Reuters

Před sezonou 2014 opustil po osmi letech Maranello a zakotvil ve Williamsu. Týmu pomáhal svými zkušenostmi a hlavně v letech 2014 a 2015 se hodně zasloužil o to, že se stal nejlepší stájí se zákaznickými motory Mercedes. Pak ale roli britského týmu převzalo Force India.

Massa měl původně končit už před rokem a také se s brazilskými příznivci patřičně rozloučil. Jenže pak přišla rychlá rošáda, v níž Valtteri Bottas u Mercedesu nahradil čerstvého mistra světa Nica Rosberga, jenž náhle ukončil kariéru. A protože Williams měl v týmu jen nováčka Lanceho Strolla, nechal se Brazilec umluvit ještě na další sezonu.

Ale ta je téměř odjetá a Massa skutečně míří pryč z formule 1. Kam, to ještě není jisté, ve hře je třeba Formule E.

reklama