"Přísahal bych, že jsem ho vypnul." Za Hamiltonovu chybu může "kouzelné tlačítko"

Radek Vičík Radek Vičík
7. 6. 2021 7:27
Lewis Hamilton byl v neděli v Baku blízko k zisku důležitého náskoku v čele šampionátu formule 1. Jenže místo návratu na čelo pořadí udělal pilot Mercedesu školáckou chybu a skončil až patnáctý.
Chyba Lewise Hamiltona v Mercedesu při restartu Velké ceny Ázerbájdžánu F1 2021
Chyba Lewise Hamiltona v Mercedesu při restartu Velké ceny Ázerbájdžánu F1 2021 | Foto: Reuters

Virtuální pořadí mistrovství světa formule 1 se během Velké ceny Ázerbájdžánu přesýpalo jako písek v hodinách. Až do 46. kola jel v čele Max Verstappen a Hamilton na třetím místě marně stíhal dalšího pilota Red Bullu Sergia Péreze.

Pak ale přišel osudný defekt, který Verstappena poslal mimo hru. Do restartu vjížděl Hamilton jako momentální lídr šampionátu s náskokem 14 bodů na Nizozemce. Ten mohl ještě narůst, protože se mu podařilo být rychlejší než Mexičan a aspoň na chvíli být v čele závodního pole.

Jenže pak přišla začátečnická chyba. Obhájce titulu tvrdě probrzdil, vyjel mimo trať a propadl se do hloubi pole. Protože se v Baku jela už jen sprint na závěrečná dvě kola, neměl sedminásobný mistr světa dost času se probít zpět na body a skončil až patnáctý. To znamenalo, že je dál o čtyři body druhý za Verstappenem.

Nezvyklá minela Hamiltona moc mrzela. Nebývá zvykem, aby v boxech dlouhé minuty zůstal v kokpitu Stříbrného šípu a zpytoval svědomí, jako tomu bylo v neděli odpoledne v Ázerbájdžánu.

Moc dobře totiž věděl, že si za všechno mohl sám. Ještě na trati se ptal svého závodního inženýra, jestli náhodou nenechal zapnuté "kouzelné tlačítko". "Přísahal bych, že jsem ho vypnul," procedil do rádia.

Všechnu sílu dopředu

Za šifrou "kouzelné tlačítko" se ukrývá systém, který pilotům Mercedesu umožňuje lépe zahřát brzdy a pneumatiky během zaváděcího kola a restartu za safety car. Zjednodušeně řečeno: přivádí brzdou sílu na přední nápravu, čímž zahřívá brzdové disky a tím i gumy.

Ale běda, když ho použijete při pevném startu. To se musí rozdělení brzdné síly vrátit do ideálního nastavení pro daný okruh. Hamilton se však obává, že ono tlačítko při nájezdu na startovní rošt zase aktivoval.

"Nejsem si úplně jistý, ale nějak jsem zapnul přepínač, v jehož důsledku brzdil jen předek. Máme tlačítko, které pomáhá udržovat teplotu předních brzd. A jak Pérez vyrazil, musel jsem ho nechtěně přepnout. Brzdy se pak prostě zasekly a já jel přímo," popsal Brit, jak se v první zatáčce ocitl mimo trať a přišel o důležitý náskok vůči rivalovi v Red Bullu. Zároveň tak ukončil sérii 54 Velkých cen po sobě, v nichž dokázal bodovat.

 

Právě se děje

Další zprávy