Ve Formuli E skončily staré pořádky. Předchozí šampioni Audi a Renault se perou s tvrdou konkurencí

Radek Vičík Radek Vičík
5. 3. 2018 18:14
Formule E už není jen místem, kam chodí piloti F1 dožít kariéru. Dopředu se dere "mladá krev" a brzy přijde monopost nové generace.
Německý jezdec Daniel Abt se v sobotu v Mexiku stal desátým pilotem, který v dosavadní historii čtyř sezon Formule E vystoupal v cíli na nejvyšší stupínek.
Německý jezdec Daniel Abt se v sobotu v Mexiku stal desátým pilotem, který v dosavadní historii čtyř sezon Formule E vystoupal v cíli na nejvyšší stupínek. | Foto: Audi MediaCenter

Mexico City - Zatímco většina hlavních motoristických seriálů letos ještě ani nezačala, Formule E má za sebou téměř polovinu letošní sezony. Elektrické monoposty se totiž stále drží "fotbalového" kalendáře podzim - jaro, takže sobotní závod v Mexiku byl už pátým podnikem ročníku 2017-2018.

Mexico City bylo sice svědkem premiérového vítězství německého pilota Daniela Abta ve voze stáje jeho otce a značky Audi, ale v celkovém pořadí jasně vede Jean-Éric Vergne. Expilot F1 má 12bodový náskok před jediným mužem, který zatím vyhrál v sezoně dva podniky - Felixem Rosenqvistem ze Švédska.

Francouz Vergne si je však určitě vědom osudu svého krajana Sébastiena Buemiho, jenž měl loni po půlce předchozí sezony náskok 43 bodů, přesto se šampionem nakonec stal Abtův týmový kolega Lucas di Grassi.

Kariéra v F1 už není podmínkou

Jenže letos to na panování týmů Audi Sport ABT Schaeffler ani Buemiho Renaultu e.dams nevypadá. Poslední sezona před malou revolucí a nástupem dalších světových značek se odbývá ve znamení velké vyrovnanosti. Rosenqvist pilotuje vůz indické Mahindry, která startu v e-formuli obětovala účast v MS silničních motocyklů.

Švédovi patřil druhý závod v ulicích Hongkongu a následující podnik v marockém Marrákeši. Abychom nezapomněli, první Velkou cenu sezony ovládl Brit Sam Bird s vozem Virgin Racing, který je napojen na prémiovou značku Citroënu DS. V chilském Santiagu si pro vítězství dojel Vergne v barvách čínské stáje Techeetah. Té patří aktuální vedení v hodnocení týmů před Mahindrou a Jaguarem.

Rosenqvist je jen jedním z příkladů toho, že Formule E už dávno není nějakým "odkladištěm" expilotů F1. Zatímco v první sezoně takoví jezdci tvořili tři čtvrtiny závodního pole, v té právě probíhající je to ani ne třetina.

"Elektriky" lákají další německé značky

I když většina týmů místo jednotného hnacího ústrojí Renault používá pohonné jednotky vlastní konstrukce, stále nemůže být řeč o Poháru konstruktérů. Stejný systém zůstane zachován i od sezony 2018-2019, pro niž je připravené nové revoluční šasi Spark SRT05e. Navíc díky bateriím od jedné z firem ze skupiny McLaren skončí vysmívaná výměna vozu uprostřed závodu. Nový zdroj energie totiž postačí na celou délku Grand Prix.

Elektromobilita jako hit současnosti láká další a další světové výrobce. V rámci koncernu vystřídá Renault, jenž se zaměří na formule 1, značka Nissan.

Do Formule E má namířeno i BMW, které už nyní spolupracuje s týmem Andretti, a od sezony 2019-2020 také konkurenční Mercedes. Ten kvůli tomu letos završí své tři dekády v německém šampionátu cestovních vozů DTM. Porsche zase po třetím triumfu v Le Mans v řadě kvůli témuž kroku uzavřelo působení v elitní třídě LMP1 MS ve vytrvalostních závodech (FIA WEC).

 

Právě se děje

Další zprávy