reklama

Elektrickým formulím kralují nechtění piloti F1 s motory velkých automobilek

Sébastien Buemi ze stáje Renault e.Dams vyhrál dva  prvních čtyř podniků aktuální sezony Formule E. Sébastien Buemi ze stáje Renault e.Dams vyhrál dva prvních čtyř podniků aktuální sezony Formule E. autor: Jed Leicester/LAT/Formula E
Letošní sezoně Formule E kralují bývalí piloti formule 1 Sébastien Buemi a Lucas di Grassi. Roste zájem automobilek o elektrickou formuli, vítězství slavily pohonné jednotky Renault, Audi i Citroën

Londýn, Praha - Formule E má za sebou po sobotním závodě v ulicích Buenos Aires třetinu své historicky druhé sezony a podobně jako v premiérovém ročníku jsou nejvíce vidět "odložení" jezdci formule 1. Vede expilot Toro Rossa Sébastien Buemi o pouhé čtyři body před bývalým jezdcem Virginu Lucasem di Grassim.

Z první osmičky průběžného pořadí nemá jakékoliv zkušenosti s F1 pouze momentálně čtvrtý Loic Duval z Francie (ten ovšem před třemi lety vyhrál 24 hodin v Le Mans), ostatní byli minimálně testovacími jezdci. Tak silný je vliv Grand Prix na nejekologičtější formulový šampionát.

Buemi mláem vyhrál i z posledního místa

Mnoho pilotů využívá termínového sladění s kalendáře MS ve vytrvalostních závodech (WEC) a budou bojovat za volantem prototypů a sportovních vozů i ve slavném Le Mans. Ze zmiňované první osmičky "éček" zatím na startovní listině WEC chybějí jen Jérome d'Amrosio a Robin Frijns, byť oba už zkušenosti se sportovními vozy mají.

Aktuální pořadí Formule E po čtyřech podnicích:

Podle dílčích statistik by měl mít Buemi v čele šampionátu výraznější náskok. Švýcar z úvodních čtyř podniků stál dvakrát na pole position, zajel tři nejrychlejší kola a v cíli se radoval ze dvou triumfů.

Jenže tuto bilanci mu kazí až 12. místo z malajské Putrayi, zatímco jeho brazilský pronásledovatel di Grassi stál zatím vždy na stupních vítězů a právě v Malajsii vyhrál. Buemi měl namále i v sobotu v argentinském podniku, kde se na druhé místo probil během 35kolového závodu z posledního místa na startovním roštu.

"Upřímně je mi smutno za tým, protože jsme měli na vítězství. Ale samotný závod v Buenos Aires byl skvělý. Věděl, že kromě da Costy, jenž zůstal stát, musím všechny ostatní soupeře předjet. A to se mi pak skoro i podařilo. Měl jsem i štěstí, když mi přišel vhod safety car," uvedl Buemi v cíli argentinského závodu Formule  E.

Tovární motory kralují

Postavení Buemiho a di Grassiho v čele šampionátu dokazuje, jakou vážnost mu přikládají přední světové automobilky. Od nové sezony 2015-16 (Formule E to má stejné jako fotbalové ligy a vyvrcholí začátkem prázdnin dvojzávodem v centru Londýna) je totiž povoleno instalovat do jednotného šasi vlastní pohonnou jednotku - tedy elektromotor, invertor, převodovku a chlazení.

To sice stále nevymýtilo bizarní výměnu monopostu v půlce závodu kvůli nedostatečné kapacitě baterie, ale přece jen se ukazuje náskok těch výrobců, kteří mají velké zkušenosti s elektromobily.

Buemi pilotuje vůz zaštiťovaný Renaultem, za di Grassim stojí Audi a vítěz z Argentiny Sam Bird pilotuje monopost stáje Virgin napojený na DS - prémiovou značku Citroënu.

Naopak patrný je úpadek loňského šampiona Nelsona Piqueta juniora. Ve voze čínské stáje NEXTEV s jejím vlastním pohonným systém v této sezoně paběrkuje a je se čtyřmi body až patnáctý.

Senna porazil Prosta

Šampionát pokračuje už 12. března v Mexico City a díky nulovým emisím se pak může představit v centrech amerického Long Beach, Paříže, Berlína, Moskvy a na závěr v už zmiňované britské metropoli.

Formule E v rámci své propagace počátkem roku oživila legendární duel Prost versus Senna. Do kokpitu virtuálních závodních vozů usedli nositelé slavných jmen v londýnské Gfinity Areně, kde Bruno - synovec Ayrtona Senny - zdolal na trati okruhu v Long Beach svého soupeře z elektrického šampionátu, syna Alaina Prosta Nicolase, v poměru 2:1.

Prost versus Senna 2016:

reklama