reklama

Hurá do elektriky, volají Němci. Nový trend ohrožuje Le Mans i DTM, dotkne se také formule 1?

Na monopostu i kombinéze aktuálního šampiona Formule E Lucase di Grassiho je znak Audi jasně viditelný. Na monopostu i kombinéze aktuálního šampiona Formule E Lucase di Grassiho je znak Audi jasně viditelný. autor: FIA Formula E
Němci se nadchli pro závodění elektřinou poháněných vozů. Audi už ve Formuli E úspěšně působí. Značky BMW, Merceedes a naposledy Porsche oznámily, že do seriálu vstoupí.

Praha, Berlín - Je tichá, baterie zatím vystačí jen na půlku závodu, přesto má být Formule E budoucností světového motorsportu. Aspoň to si myslí šéfové nejvýznamnějších německých značek a mění účast ve "fosilních" šampionátech za elektrickou formuli.

Video: Buemi řádil v boxech jako bůh pomsty, druhý titul šampiona Formule E mu pak utekl mezi prsty Video: Buemi řádil v boxech jako bůh pomsty, druhý titul šampiona Formule E mu pak utekl mezi prsty Čtěte zde

Ke germánskému úprku do světa baterií se začalo schylovat už s premiérovou sezonou FE 2014-15 (nesmíme zapomenout, že "elektriky" se organizují podobně jako fotbalové ligy systémem podzim-jaro). Mezi prvními deseti týmy na startu byla také stáj Audi Sport ABT, spojující v té době ještě neoficiální tovární účast s úspěšným týmem ladičů vozů se čtyřmi spojenými kruhy ABT Sportsline.

Když se předloni na podzim otevřela možnost instalovat do jednotného šasi Spark vlastní pohonnou jednotku, stala se účast Audi už jasně tovární záležitostí. Letos vše završil zisk titulu šampiona pro Brazilce Lucase di Grassiho. Německá značka navíc loni ukončila své působení v Le Mans, kde mezi lety 2000 až 2014 13krát vyhrála slavnou čtyřiadvacetihodinovku.

Dobré jméno díky bateriím

Uzavření tohoto drahého programu bylo jedním z dopadů aféry dieselgate která donutila celý koncern Volkswagen výrazně šetřit na závodění a věnovat se hlavně přípravě vozů pro soukromníky, jako jsou sportovní vozy třídy GT3 nebo cestovní auta specifikace TCR. Tedy oblasti, které si na sebe dokážou vydělat.

Rosbergův návrat, zdivočelý Kamaz, bestie z Turína i setkání legend. To vše byl letošní Goodwood Rosbergův návrat, zdivočelý Kamaz, bestie z Turína i setkání legend. To vše byl letošní Goodwood Prohlédněte zde

Ovšem Formule E v sobě nese vedle testů nových technologií PR gloriolu "bezemisního" závodění. Zřejmě i proto se mezitím do šampionátu vedle zakladatelského Renaultu nahrnuli další automobiloví výrobci: Jaguar či Citroën.

A to je jen začátek, protože další sezony budou svědkem invaze německých značek. S pátou sezonou bude od roku 2018 veta po výměnách monopostů v boxech, jedno auto bude muset dokázat dojet na své baterie až do cíle. Což je vzhledem k všeobecné elektrizaci civilního vozového parku a deklarovaným zákazům prodejů aut na fosilní paliva pro koncerny velká výzva.

BMW se Le Mans nevzdává, Porsche ano

Jako první ji vyslyšelo BMW, které už začátkem letošního roku nechalo pro pátou sezonu Formule E homologovat svoje pohonné jednotky. Bavorská firma se ovšem nevzdává "klasického" závodění a příští rok nasadí svůj vůz ve třídě GTE Pro v Le Mans.

Le Mans Mythique aneb Opravník oblíbených omylů z nejtěžšího závodu světa Le Mans Mythique aneb Opravník oblíbených omylů z nejtěžšího závodu světa Prohlédněte zde

Naopak Porsche po třech vítězstvích v řadě v Le Mans opustí francouzskou čtyřiadvacetihodinovku a místo vývoje hybridního vozu se vrhne do Formule E.

Tím jedna ze značek koncernu VW značně zamotala hlavu francouzským pořadatelům, protože mezi elitními hybridy LMP1 po postupném odchodu obou německých týmů zůstává jen Toyota. Dokonce se už objevily spekulace, že se v této třídě, kde by japonským vozům mohly konkurovat jen některé nehybridní (a tudíž výrazně znevýhodněné) speciály, nebude příští rok udělovat ve světovém šampionátu ve vytrvalostních závodech titul mistrů světa.

Vydrží Stříbrné šípy ve formuli 1?

Velké problémy má před sebou také německý šampionát cestovních vozů DTM. Zástupci Mercedesu totiž dali světu najevu, že po více než 30 letech účasti v různých reinkarnacích této série bude příští sezona tou poslední. A od roku 2019 (tedy stejně jako Porsche) se Stříbrné šípy objeví na startu Formule E.

DTM 2015: Edoardo Mortara (Audi RS 5 DTM), Pascal Wehrlein (Mercedes-AMG C63 DTM) a Martin Tomczyk (BMW M4 DTM) Souboj tří značek bude v DTM minulostí. Foto: DTM Media

"Bylo to velmi těžké rozhodnutí, ale musíme jít dál. Přišel čas začít psát novou kapitolu naší historie motoristického sportu," uvedl sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.

O tom, že se příklon k elektrickému závodění dotkne i programu formule 1, nechtějí u Mercedesu ani slyšet. Ale obvykle velmi dobře informovaný Eddie Jordan, bývalý majitel vlastní stáje F1 a nyní televizní komentátor, je přesvědčen, že co nevidět přijde ze Stuttgartu zpráva i o konci ve světě Grand Prix. Ostatně, co chtít víc po třech letech kontinuálního vyhrávání a zisku titulů mezi jezdci i týmy?

DTM bude znovu kusem jen o dvou hercích

Pro DTM bude odchod Mercedesu velmi bolestivou záležitostí, protože na startu tak zřejmě zbudou jen vozy Audi a BMW. Seriál navíc čeká za dva roky revoluce, budou závodit zcela nové vozy se čtyřválcovými motory podle platformy Class One společné s japonským šampionátem Super GT.

Nový boss DTM, bývalý úspěšný pilot formule 1 Gerhard Berger, ale zůstává optimistou. "Pro všechny to bylo velké překvapení. Už se stalo, že v DTM startovaly jen dvě značky (mezi lety 2006 až 2011 Audi a Mercedes, pozn. red.), tak nevidím důvod, proč by tomu tak nemohlo být znovu. DTM přežije i bez Mercedesu," domnívá se Rakušan, jenž v čele populárního seriálu stanul teprve letos na jaře.

reklama