reklama

Hamilton, Grosjean, Vergne. Kteří piloti mají nůž na krku?

Lewis Hamilton má dostat bohatý Mercedes tam, jak by rád náležel: mezi nejlepší. Lewis Hamilton má dostat bohatý Mercedes tam, jak by rád náležel: mezi nejlepší. autor: Reuters
V neděli se na trať úvodní Velké ceny sezony formule 1 vydá 22 pilotů. Ale někteří z nich budou ještě pod větším tlakem, než ostatní.

Praha - V neděli se na trať úvodní Velké ceny sezony formule 1 vydá 22 pilotů. Všichni chtějí uspět, ale někteří z nich jsou ještě pod větším tlakem, než ostatní.

Proč? Protože rok 2013 bude klíčový pro jejich další kariéru pilota F1. A je jedno, jestli jde o úspěch v nové stáji, potvrzení místa v té stávající nebo boj o postup do "vyššího levelu".

Britská hvězda v německém autě

Rok 2013 trošku připomíná éru těsně před druhou světovou válkou, kdy nejlepší britský pilot vyslyšel lukrativní nabídku německého koncernu a usedl do Mercedesu.

I když se pozice Richarda Seamana v dramatických letech 1937 až 1939 značně liší od toho, co znamená přestup Lewise Hamiltona do Mercedesu teď, bude to pro 28letého rodáka ze Stevenage hodně těžké.

I teď Britové špatně nesou, že je závodník, kterého doslova vypiplal McLaren, odešel pryč. Ale Mercedes novou krev potřebuje jako sůl. Ve třech sezonách po bombastickém návratu vyhrála německá stáj jediný závod a ani sedminásobný mistr světa Michael Schumacher nedokázal s jejími vozy prorazit mezi elitu.

To se má příchodem Hamiltona změnit. „Přišel čas pro novou výzvu. A já se těším, až začnu psát novou kapitolu,“ řekl Brit krátce po podepsání kontraktu.

Ale ten začátek nebyl úplně ideální, hned při prvních testech s Mercedesm v Jerezu boural. „Šlápnul jsem na brzdu a po chvilce pedál přestal fungovat. Pak už jsem se jen připravoval na ránu do ochranné bariéry,“ popsal Hamilotn kritický okamžik.

Francouz v podmínce

Romain Grosjean čekal, na rozdíl od svého týmového kolegy Kimi Räikkönena, na prodloužení kontraktu až do půlky prosince. Šéf Lotusu Éric Boullier si totiž nechal dlouho procházet hlavou, jestli dá svému chráněnci další šanci.

Grosjean se loni vrátil do formule 1 po vítězství v GP2 a střídal silné momenty s řadou výpadků. Především krátce po startu byl postrachem soupeřů.

V Belgii způsobil v první zatáčce hromadnou havárii, za kterou byl vyloučen z následujícího závodu v Monze. Jenže hned přespříští Velkou cenu, v japonské Suzuce, krátce po startu sundal Marka Webbera.

A nebyly to zdaleka jediné Francouzovy kolapsy v roce 2012. Letos má být prý  všechno jinak „Jsem o rok starší a mám také o sezonu víc zkušeností ve formuli 1,“ věří 26letý pilot.

Souboj o místo na špici

Zajímavý duel nabídne tým Toro Rosso. Do „béčka“ Red Bullu druhý rok po sobě usednou talentovaní piloti Jean Eric Vergne a Daniel Ricciardo. Jak Francouz, tak Australan patří do výchovného programu nápojového giganta.

Tedy mezi rekruty Dr. Helmuta Marka, který do formule 1 dostal taková esa jako je Sebastian Vettel nebo už dříve Juan Pablo Montoya.

A právě Vergne a Ricciardo se v přímém souboji utkají o možného nástupce Webbera. Australan má v Red Bullu smlouvu jen do konce letošního roku a kdo ví, jestli dostane nabídku ji prodloužit.

„Loňský nepovedený rok jsme hodili za hlavu a teď se s totálně předělaným autem chceme bojovat o co nejvyšší příčky, připomněl Vergne loňské tristní deváté místo v Poháru konstruktérů.

Důležitosti roku 2013 si je vědom i Ricciardo. „Musím jezdit na víc než sto procent a předvést nějaký super výsledek. Skvělé by bylo pódium. Ano, zlepšili jsme se. Ale otázkou je, nakolik se zlepšili ti kolem nás,“ filozofuje Australan.

O tom, jak se závodníci s tlakem vypořádají, hodně napoví už nedělní Grand Prix Austrálie, která v Melbourne startuje v 7:00 hodin našeho času.

reklama