reklama

Hamilton versus Rosberg. Čeká Mercedes rozkol?

Zatímco Nico Rosberg se po Monaku směje, Lewis Hamilton přemýšlí o odvetě. Zatímco Nico Rosberg se po Monaku směje, Lewis Hamilton přemýšlí o odvetě. autor: Reuters
Ničivé požáry často založí nepatrná jiskra. A v boxech týmu formule 1 Mercedes to po nedělní Velké ceně Monaka už vážně doutná.

Analýza - Ničivé požáry často založí nepatrná jiskra. A v boxech týmu formule 1 Mercedes to po nedělní Velké ceně Monaka už vážně doutná.

Jasný favorit šampionátu má dva velmi vyrovnané jezdce, ani jeden z nich nechce ztratit šanci být mistrem světa. Nico Rosberg touží vyrovnat svého otce Kekeho, šampiona z roku 1982, zatímco Lewis Hamilton na druhý titul čeká už dlouhých šest let.

"Já ne, to on!"

To, co se stalo - hlavně v sobotu - v Monaku, je jen vyvrcholením rostoucího napětí mezi duem špičkových pilotů. Paradoxně byste v boxech F1 - snad s výjimkou dua Fernando Alonso, Kimi Räikkönen u Ferrari - nenašli rozdílnější dvě povahy v jedněch barvách. Ale o to by právě mohl být jejich souboj pikantnější.

Pokud si někdo myslí, že "malou týmovou válku" začal Rosberg v Monaku, tak se mýlí. Kde odstartovala, to se ovšem nedozvíte. Oba závodníci jsou malí kluci na pískovišti: "Já ne, to on si začal!"

Mapa, která nikam nevede

Podle Rosberga to byl Hamilton, kdo jako první evidentně porušil pravidla hry. V předchozím závodě v Barceloně totiž na obranu své vedoucí pozice použil jinou motorovou mapu, než jakou měl z boxů nařízenou.

Ne, že by se Brit s gpskou v ruce vydal hledat jiný motor, mapa v tomto případě znamená nastavení parametrů agregátu tak, aby byl buď výkonnější (ale s větším apetitem) nebo naopak šetřil palivo, byť s drobnou časovou ztrátou.

Jenže Hamilton se brání s poukazem na to, že stejný trik použil i Rosberg v Bahrajnu, když s ním bojoval o vedení. A teď "Babo, raď"...

Chyba, nebo úmyslné "parkování"?

Ovšem hrátky s motorem jsou naprostou trivialitou proti zbrani hromadného monackého ničení, již údajně předvedl Rosberg. Britskému jezdci až do nejdelší smrti nikdo nevymluví, že Němec v závěru kvalifikace neodstavil svůj monopost v únikové zóně (a tím si v podstatě zajistil pole position) jen tak.

Více o událostech sobotní kvalifikace v Monaku včetně videa čtěte ZDE

Neděle, to už byl jen efekt padajícího domina. V samotné Grand Prix to byl totiž Rosberg, kdo měl jako vedoucí pilot právo přijet první do boxů ve chvíli, kdy před jezdci krouží zaváděcí vozidlo.

Však si také frustrovaný Hamilton příštích několik kol vyléval do rádia srdce, proč nejel do depa první on, když už bylo jasné, že safety car vyjede na trať.

Jako Senna a Prost?

Z podobných malých křivd se ovšem rodí velké průšvihy. Nejslavnější rivalita v historii F1 mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou, která vyvrcholila dvěma vzájemnými kolizemi, začala také kvůli maličkosti.

"Byli jsme dobří přátelé. Všechno odstartovalo v Imole, kde jsme měli dohodu a ta padla," připomněl Prost úvod Velké ceny San Marina 1989, v němž ho Senna předjel i přes dohodu o "neútočení" v první zatáčce.

U Mercedesu jsou si nebezpečí vědomi a rychle hledají řešení. Šedá eminence týmu Niki Lauda je zklamaný z toho, co se stalo při vyhlašování vítězů monacké Grand Prix.

"Chápu, že je Lewis z druhého místa otrávený. Ale je nepřípustné, když tam je a ani svého týmového kolegu nepozdraví," uvedl Lauda.

Emoce v křížku s chladnou hlavou

Rakouský ex-šampion mimoděk narazil na nejslabší Hamiltonovu stránku. Brit totiž hodně podléhá emocím. Vždyť právě kvůli zbytečným chybám pramenícím z frustrace z konfliktu s tehdejším týmovým kolegou u McLarenu Alonsem přišel ve své premiérové sezoně o téměř jistý titul.

Rosberg možná není tak skvělý závodník, ale dokáže jezdit hlavou a šetřit vůz. Ostatně to počítání má tak nějak vrozené. Jeho otec dokázal být před 32 lety mistrem světa s jedinou vyhranou Velkou cenou.

Ať už budou mít navrch emoce, nebo chladný kalkul, ve formuli 1 nás ani přes jednoznačné kralování jedné stáje nečeká nuda.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

reklama