reklama

Nekonečný příběh: V Le Mans znovu všichni nahánějí Audi

Hned čtyři tovární týmy nasadí letos v Le Mans své hybridní speciály elitní třídy LMP1. Zleva stojí v první řadě Porsche, Audi, Toyota a Nissan. Hned čtyři tovární týmy nasadí letos v Le Mans své hybridní speciály elitní třídy LMP1. Zleva stojí v první řadě Porsche, Audi, Toyota a Nissan. autor: Nissan Newsroom
Od roku 2000 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans bojují všichni soupeři s vítězným týmem Audi. Jak to bude tento víkend?

Praha, Le Mans - Od roku 2000 je to ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans stále ten stejný příběh: kdo porazí Audi? Za uplynulých patnáct let se to povedlo pouze jednou Bentley (což byla jen koncernová evoluce staršího modelu Audi) a jednou domácímu Peugeotu. Zbývajících třináct ročníků stáli na nejvyšším pódiu jezdci týmu se čtyřmi spojenými kruhy. Jak to bude tento víkend?

"Naše práce směřuje k přípravě na závod. Nepamatuji si, že bychom se někdy speciálně zaměřili na kvalifikaci. V předchozích závodech a testech jsme identifikovali řadu oblastí, v nichž musíme pokročit. Děláme vše proto, abychom uspěli," řekl sportovní šéf Audi Wolfgang Ullrich.

Koncentrovat na úspěch se tento 65letý rodák z Vídně umí, pod jeho vedením značka nevyhrává jen v Le Mans, ale také v DTM a vyrobila i velmi úspěšný sportovní vůz R8 LMS pro soukromé vytrvalostní týmy.

Porovnání technologií hybridů pro letošní Le Mans:

Králové změn z Ingolstadtu

Audi v nejslavnějším vytrvalostním závodě roku předvádí neuvěřitelnou variabilitu a schopnost vypořádat se se všemi možnými změnami pravidel. Když na okruhu Circuit de la Sarthe kralovaly benzínové motory, nejspolehlivější postavili v Ingolstadtu.

Pak byly v kurzu diesely a bylo to Audi, které pokořilo jejich největšího světového producenta. Peugeot sice roku 2009 vyhrál, ale když v následujícím roce ze závodu pro poruchy vypadly všechny tovární vozy, zatroubili šéfové francouzské značky na ústup.

A do třetice ve chvíli, kdy organizátor závodu ACO začal protěžovat hybridy, opět to bylo Audi, které postavilo vítězný speciál. Audi R18 e-tron quattro je dieselový hybrid s pohonem čtyř kol a odlehčeným šasi, který v Le Mans vyhrál poslední tři ročníky a aspiruje na titul i letos.

Kristensen už jen na tribuně

To už ovšem bude v jeho kokpitu chybět "Mister Le Mans" Tom Kristensen. Rekordní devítinásobný vítěz slavného vytrvalostního závodu na konci loňské sezony pověsil helmu na hřebík a teď se věnuje propagaci a testování vozů Audi po celém světě.

I bez něj má německý tým ve svých třech vozech řadu skvělých jezdců včetně obhájců loňského triumfu a celkově už trojnásobných vítězů Marcela Fässlera, Andrého Lotterera a Benoita Tréluyera.

Podobně jako loni Audi nestartuje do závodu jako jasný favorit, ale Němci mohou spoléhat na svoji největší devízu, na spolehlivost. Jen výjimečně v historii závodu odstoupil jejich vůz pro technickou závadu, obvykle to byly havárie.

Nehoda Audi Allana McNishe v Le Mans 2011:

Hybridy lákají světové výrobce

Zájem o vytrvalostní závody mezi světovými výrobci automobilů roste, takže v elitní třídě LMP1 se letos utkají hned čtyři tovární hybridy. Proti Audi nastoupí Toyota (obhájce titulu mistrů světa z MS ve vytrvalostních závodech - WEC), koncernový "sourozenec" Porsche a jako nováček Nissan.

I když jsou pravidla pro všechny stejná, každý tým zvolil jinou koncepci hybridního pohybu a uspořádání vozu vůbec. "Nikde jinde než v Le Mans nevidíte tak širokou škálu odlišného řešení konfigurace vozů, rekuperace a ukládání energie. Proto je Le Mans a celý seriál MS ve vytrvalostních závodech tak atraktivní," domnívá se Chris Reinke, šéf projektu Le Mans u Audi Sport.

Nejavantgardněji to vzali u Nissanu, jehož konstruktéři umístili motor netradičně před kokpit, vůz má navíc pohon předních kol. Speciál GT-R LM Nismo ovšem provázejí výrazné "dětské nemoci" a letos si bude muset o vítězství nechat jen zdát.

Po 14 letech bez Čechů

Naopak především Porsche v nedávných testech ukázalo zdravé sebevědomí, protože nejlepší čas zajel bývalý pilot formule 1 Mark Webber. Německý tým se může pochlubit také jedním současným jezdcem F1, Nico Hülkenberg si na Force India vymínil právo startu v Le Mans.

"Selfie" Nica Hülkenberga s jeho Porsche:

Zájem o start v Porsche měl i dvojnásobný formulový šampion Fernando Alonso, ale tomu nakonec udělal čáru přes rozpočet jeho nový zaměstnavatel, tým McLaren.

Závod 24 hodin Le Mans startuje v sobotu v 15:00 hodin našeho času a mezi piloty 56 přihlášených vozů čtyř kategorií poprvé od roku 2001 roku chybí český zástupce. Nestartuje ani Tomáš Enge, vítěz třídy GTS z roku 2003 a roku 2009 celkově čtvrtý, ani jeho týmový kolega zpřed šesti let Jan Charouz, jenž byl v absolutní Top 10 celkem pětkrát.

reklama