Lopraise čeká dilema: Srdcem Tatru, nebo rozumem MAN?

Radek Vičík Radek Vičík
21. 1. 2015 6:00
Rozhovor s Alešem Lopraisem, který v letošní Rallye Dakar musel opustit tradiční značku Tatra a s vozem MAN skončil čtvrtý. Teď řeší svoji budoucnost.
Aleš Loprais za volantem vozu MAN.
Aleš Loprais za volantem vozu MAN. | Foto: Instaforex Loprais Team

Praha - Pouhých pár týdnů před startem Rallye Dakar musel Aleš Loprais přesednout ze své tatry do vozu MAN. Český jezdec ale dokázal i s  relativně nevyzkoušeným kamionem zabojovat a v cíli slavil výborné čtvrté místo.

Spolupráce s nizozemskou stájí Veka Racing mu navíc dala možnost poznat, jak fungují velké týmy, a teď má synovec šestinásobného šampiona Dakaru Karla Lopraise náročnou volbu. „Je to rozhodně dilema. Srdce říká tatra a rozum říká větší tým,“ říká 35letý jezdec.

Těsně po dojezdu soutěže jste se čtvrtým místem nebyl příliš spokojený. Změnil jste nakonec názor a považujete ho za úspěch?

Jsme první poražení za Kamazem, to tak prostě je. I kdybychom dojeli druzí, tak jsme první poražení. Ze začátku jsem si říkal „to je špatný, prohráli jsme“. Ale musím stát nohama na zemi. Vím, jak to všechno proběhlo narychlo, kolik jsem s tím autem najel… Bylo to málo a vůbec nic v dunách. Vzhledem k tomu je to velmi slušný výsledek, za který se nemusíme stydět. Ostatní týmy nám v cíli gratulovaly, něco takového nečekaly. Člověk si to uvědomuje postupně.

Jak se vám jelo s MANem?

Vůz mě mile překvapil, choval se špičkově, nemohu na něj říct jediné špatné slovo. Samozřejmě se na každém Dakaru objeví drobné technické problémy, ale letos jich bylo opravdu minimum a i díky tomu jsme byli tak vpředu. Stála za tím také týmová podpora. Určitě mi pomohlo, že mám za sebou někoho, na koho se mohu spolehnout, a soustředit se jen na řízení. Nemusíte se pak starat, jestli máte dostatečně natankováno, jestli se má vyměnit převod, jestli mají kluci vyměněno dost peněz nebo jestli mají vyřešené všechny celní formality. To je jediná cesta, jak se dá na Dakaru v budoucnosti uspět.

Jak to vidíte na Rallye Dakar 2016: Tatra, nebo MAN?

Je to rozhodně dilema. Srdce říká tatra a rozum říká větší tým. Ten v současné době nemáme tak velký a dneska udolat kamazy znamená - bez ohledu na značku – mít velký tým. Budeme to všechno relativně brzy řešit a v dubnu bych už chtěl mít jasno. Sezona běží rychle.

Je stále ve hře také případná spolupráce s Buggyrou, která měla letos na Rallye Dakar nejrychlejší tatru?

Otevřené to určitě je, rozhodnutí může padnout na kteroukoliv stranu. Nicméně musíme vybrat tu nejlepší variantu ze všech možných.

Vždycky se něco děje z nějakého důvodu. Kdyby prošla homologace Královny na letošní Dakar, nebyl bych donucen k takové zásadní změně a dneska bych nehovořil o tom, že bych mohl dál pokračovat s nějakým větším týmem. Vždycky jsem historicky patřil k Tatře a českému automobilovému sportu, ale je třeba si uvědomit, jakým směrem se Rallye Dakar vyvíjí. Netvrdím, že pojedu s MANem nebo s nějakým dalším týmem, sám ještě v této chvíli nemám jasno. To nastavení je hlavně v jezdeckém složení, pak se následně rozhodnu, protože u mě je to především o jezdcích.

Dosáhli byste podobného výsledku na tatrovce?

Myslím, že ano. Už jsme s tatrou jednou kamazy porazili a nechali jsme jich sedm za sebou. Není důvod, proč ne. Ale měli jsme štěstí, protože nás nepostihly žádné vážnější problémy. Je to jak na Tour de France, potřebujete mít za sebou rychlého domestika, který vám kryje záda. Ten pak v momentu problému neskutečně pomůže. A to my v našem týmu teď nemáme.

V čem jsou největší rozdíly mezi kamazem, MANem a tatrou?

Dneska na první pozici místo techniky stavím lidi. Je to jednoznačně o zkušenostech pilotů, o vyježděnosti, sehranosti posádky i kvalitní navigaci. Všichni přemýšlí, jak Kamaz zpomalit, ale já říkám „pojďme se bavit o tom, ať jsme stejně rychlí“. Ta možnost tady je, musí to být opravdu ve velkém týmu.

Jak moc byste mohl mluvit do vývoje vozu MAN, pokud byste zůstal u něj?

Překvapilo mě to, protože duchovní otec té techniky a autor úpravy auta, Němec Artur Klein, mi sám řekl: „Pojďme se pobavit, a co bude třeba, to komplet uděláme“. Už jsem jim nahlásil nějakých šestnáct bodů, které by se na voze měly změnit, a se vším souhlasili. Je to jen otázka času. Teď záleží na tom, jestli budeme společně pokračovat, zatím nechci nic tlačit. Každopádně tah na branku tu je a oni si váží mé zpětné vazby. Je pro ně straně důležitá, aby to jejich techniku posunulo kupředu. Navíc ti lidé by za nás dýchali, v posádce byla neuvěřitelná atmosféra. Když jsme vyhráli etapu, čtyři minuty v kuse tleskali.

Jaký by byl osud tatry „Královny“, pokud byste se rozhodl pokračovat v MANu?

Královnu čeká ještě veliká budoucnost, ať už to bude v jakémkoliv závodě. Vedle Dakaru jezdíme ještě Rallye Hedvábné stezky nebo například Marockou rallye.  Už loni dokázala na Dakaru vyhrát dvě etapy a byla hodně vpředu. Jenže máme pořád jedno auto, zatímco Kamaz má na testování v arzenálu těch aut osm. Čtyři jela Dakar, dvě Africa Eco Race a dvě zůstala doma. A tím je jejich vývoj logicky rychlejší.

Resumé ale v žádném případě není jasné. Rozsekneme to až podle jednotlivých bodů, které jsem zmiňoval: počet asistenčních kamionů, počet jezdců, kteří pojedou jako domestici, a vůbec podmínek, protože to je také o financích.

 

Právě se děje

Další zprávy