Tři Češi mezi elitou. Zkušené harcovníky Abrahama a Kornfeila doplní nováček Salač

Radek Vičík Radek Vičík
8. 3. 2019 10:36
Po třech letech bude mít Česko ve světovém šampionátu silničních motocyklů v celé sezoně trojité zastoupení. Znovu to budou dva stálí jezdci v Moto3 a jeden v MotoGP. Vedle ostřílené dvojce Karel Abraham a Jakub Kornfeil se utká se světovou špičkou nováček Filip Salač.
Filip Salač (vlevo) a Jakub Kornfeil s motocykly KTM třídy Moto 3 v barvách týmu Redox PrüstelGP.
Filip Salač (vlevo) a Jakub Kornfeil s motocykly KTM třídy Moto 3 v barvách týmu Redox PrüstelGP. | Foto: Martin Husár

Kornfeil a Salač se sejdou v barvách Redox PrüstelGP. Poprvé se tak ve třídě Moto3 ve světovém šampionátu objeví stáj pouze s českými jezdci.

Kornfeil má za sebou nejúspěšnější sezonu, kterou zakončil na osmém místě konečného pořadí šampionátu. Vrcholem bylo pole position v Brně a z něho pak vybojovaná třetí příčka. Rodák z Kyjova se navíc proslavil i skokem přes ležící motorku v Le Mans, díky němuž se stal hvězdou sociálních sítí.

Katar byl svědkem prvního pádu

V barvách polotovárního týmu KTM, jehož druhý jezdec Marco Bezzecchi byl loni celkově třetí, má Kornfeil oprávněně velké ambice. "Několik rychlých jezdců z Moto3 odchází do vyšší kategorie, ale i tak nás čeká silná konkurence. Cítím se připravený na nadcházející sezonu, mým cílem je pravidelné umístění v top 5 nebo i v top 3," řekl při únorovém představení týmu.

Že to vůbec nebude snadné, naznačily poslední testy v dějišti prvního závodu sezony v Kataru. Nejlepší čas mu v součtu tří dnů stačil na osmnácté místo.

"Během testů se odehrálo docela dost věcí. První den byla trať hodně špinavá, takže jsme druhý den všichni hodně zrychlili. Ale já jsem v žádném případě nezrychlil o tolik, o kolik bych si přál. Motorka přitom funguje skvěle. Sám sobě musím vytknout, že jsem prostě nedokázal zajet takové kolo, na které si myslím, že bez problémů mám," uvedl sebekriticky 25letý závodník.

Poslední den přišel navíc první letošní pád. "Byl to pád ve velké rychlosti, při kterém jsem úplně zničil kombinézu. Nakonec je ale vše v pořádku a cítím trošku jen palec na ruce," dodal Kornfeil.

Poprvé v kariéře jezdce mistrovství světa bude mít v týmu českého parťáka: "Na Filipa se těším a věřím, že budeme velmi silná dvojice."

Salače čeká velká premiéra

Sedmnáctiletý Salač, závodící s přímou podporou českého Autoklubu, přišel - podobně jako v roce 2010 Kornfeil - z Red Bull Rookies Cupu. Mladoboleslavský motorkář loni dlouho bojoval o vítězství, po smolném Aragonu byl nakonec pátý.

To už byl v hledáčku manažera Floriana Prüstela, který mu nabídl smlouvu v Moto3. "Dostat se do mistrovství světa je snem každého jezdce a já budu navíc startovat ve skvělém týmu, který v loňské sezoně bojoval o titul," zářil Salač spokojeností.

Ani novic ve světovém šampionátu nepřichází s malými cíli. I když ho čeká náročná seznamovací sezona s motorkou, řadou okruhů a soupeři, chce dojíždět na co nejvyšších pozicích. "Mým cílem je stát se nováčkem roku a pohybovat se v top 10. Celou zimu jsem trénoval ve Španělsku a věřím, že se mi bude dařit," řekl.

V Dauhá byl při závěrečných testech na nový ročník o 0,6 vteřiny pomalejší než Kornfeil. Za tři dny v Kataru najezdil více než sto kol a po zpomalení od Itala Niccola Antonelliho v pokusu o nejlepší čas z toho byla celkově 24. pozice.

"Docela mě to mrzí, protože s šesti desetinami vteřiny ztracenými za Antonellim bych se posunul o hodně výš. Na druhou stranu není pozice v testech tak důležitá. Naopak jsem moc rád, že jsem spokojený s motorkou. Vím, kde mám rezervy a kde můžu zrychlit," domnívá se Salač krátce před svým debutem v MS.

Z Ducati zase na Ducati

To Karel Abraham už může mít v kolotoči Grand Prix vlastní inventární číslo. V mistrovství světa debutoval v době, kdy Salačovi byly čtyři roky, a letos ho čeká už osmá sezona v MotoGP.

29letý závodník se po dvou letech rozloučil s barvami stáje Jorge "Aspara" Martineze, která MotoGP opustila. Abraham však hned našel nové místo. Zůstane v sedle Ducati, jeho novým týmem je další španělská parta - Reale Avintia Racing.

Po boku mistra světa Moto2 Esteveho "Tita" Rabata usedne na Desmosedici GP18, tedy loňskou evoluci závodní motorky z Boloně. U Martineze přitom závodil na Ducati vždy o dva roky starší, než jaký byl aktuální model továrního týmu.

"Oproti dřívějšímu modelu je rozdíl obrovský. Motorka drží a dělá, co chci. Je skvělá a máme potenciál jezdit dobře," citovala Abrahama agentura ČTK.
"Myslím si, že po testech jsem na první závod připravený. Motorka je skvělá, tým taky a já teď musím ještě víc zatáhnout," uvedl Abraham na sociálních sítích po testech, kde mu patřily pozice těsně za top 20.

Elektrická novinka

V MotoGP byl největším přestupem příchod Jorgeho Lorenza z Ducati do Hondy, kde nahradil končícího Daniho Pedrosu. V japonském týmu tak pojedou dva elitní Španělé, protože obhájce titulu Marc Marquez logicky vítězné barvy neměnil.

Marquez bude jediným motocyklistou, který bude obhajovat loňský titul. Šampion Moto2 Francesco Bagnaia pojede v elitní kategorii v týmu Pramac Ducati, mistr světa Moto 3 Jorge Martin zase poskočil do "moto dvojek" a zůstává věrný značce KTM.

Světový šampionát startuje v neděli 10. března tradičním závodem pod umělými světly v Dauhá, devatenáctidílný seriál vyvrcholí 17. listopadu ve Valencii. Ani letos nebude chybět Grand Prix České republiky, na Masarykově okruhu se pojede 4. srpna. Novinkou v rámci pěti vybraných závodních víkendů je seriál elektrických motocyklů MotoE, jenž bude mít zatím jen status Světového poháru.

 

Právě se děje

Další zprávy