Může formule sloužit všem? Systém KERS ukáže

Ondřej Roubínek
15. 7. 2008 14:00
Formule se podle šéfa BMW může stát průkopníkem
BMW chce využít vývoj systému KERS pro monopost F1 i v sériové produkci.
BMW chce využít vývoj systému KERS pro monopost F1 i v sériové produkci. | Foto: Reuters

Mnichov - Formule jedna má prý jedinečnou šanci, jak využít miliony eur plynoucí do vývoje jejích monopostů i pro obyčejné řidiče.

Podle šéfa stáje BMW Sauber by se F1 měla stát průkopníkem systému KERS, tedy Kinetic Energy Recovery Systems (systém rekuperace kinetické energie).

Technologie, která hromadí a ukládá energii získanou při brždění a znovu ji využívá při akceleraci, bude od příští sezony povinnou pro všechny vozy formule jedna.

Michael Schumacher v boxech Ferrari.
Michael Schumacher v boxech Ferrari. | Foto: Reuters

Čtěte také:
Ferrari a McLaren uzavřely mír. Peníze dají na charitu
Nová móda ve formuli. Kovadlinu vyzkoušel i McLaren

"V BMW jsme vždy brali projekty formule jedna jako výzkumnou laboratoř pro sériovou produkci. Se systémem KERS to nabývá úplně nové dimenze," uvedl na oficiálních stránkách šampionátu šéf stáje BMW Mario Theissen.

"Zavedení KERS ukáže, jestli formule jedna dokáže plnit roli průkopníka v zavádění nových technologií i do běžné výroby," tvrdí ředitel sportovní divize německé automobilky.

Využití v sériové výrobě

"F1 si prožije křest ohněm, když bude muset vylepšit systém, jehož životnost a spolehlivost zatím není na úrovni, jež by umožňovala jeho zavedení do sériové výroby automobilů. Vývoj formule tak bude muset běžet na plné obrátky," poznamenává Theissen.

Nová pravidla pak umožňují stájím, aby využily buď elektrické nebo mechanické technologické řešení.

Čtěte také: Auta budoucnosti: Spalovací motor se zuby nehty drží

BMW Sauber se rozhodl pro hybridní systém sestávající z kombinace elektrického motoru a generátoru.

V souladu s nařízením vedení formule jedna systém získá z brždění tolik energie, aby mohl poskytnout 60 kW navíc během 6,5 sekundy akcelerace.

BMW už sice používá systému "recyklace" brzdné energie u některých typů aut běžné produkce.

Ale ačkoliv podstata zařízení ve formuli nebude úplně odlišná, jeho efektivita a velikost - kompletní systém by měl vážit méně než 40 kilogramů - by z něj mohly udělat daleko účinnější prostředek k ušetření energie a pohonných hmot.

 

Právě se děje

Další zprávy