Peška a Abrahama čeká Sachsenring, německé Brno

Radek Vičík Radek Vičík
12. 7. 2007 10:00
Německá trať hostí 10. podnik MS silničních motocyklů

Praha/Sachsenring - Okruhy v Brně a německém Sachsenringu mají hodně společného. Nejen v současnosti tím, že hostí motocyklovou elitu, ale také podobnými zákrutami minulosti.

Na silnicích mezi Chemnitzem a Zwickau se jel první závod 26. května 1927 - tři roky před Brnem -  při návštěvě 130 000 nadšených diváků. Záhy se vžil název Sachsenring, který trať oficiálně začala nést v roce 1937.

Na rozdíl od brněnského Masarykova okruhu, který byl známý především díky závodům automobilů, byla německá 8,7 km dlouhá trať dějištěm hlavně motocyklových klání.

Ostatně tak "krátká štreka" by tehdejší automobilové elitě byla málo, v Brně jezdci kroužili po trati dlouhé 29,1 km.

Po letech válečných hrůz se rychlé stroje do obou míst vrátily shodně v roce 1949. Brněnská grand prix na zkráceném 17,8 km dlouhém okruhu hostila kompletní elitu rodící se formule jedna.

Do ochozů tehdy přišlo 400 000 diváků. Na obnovenou premiéru Sachsenringu to bylo dokonce o 100 000 lidí více!

Zatímco v Německu se od začátku trať profilovala především jako motocyklová, první brněnské závody na dvou kolech se jely až v roce 1950. Proto se ze zařazení do kalendáře mistrovství světa radovali dříve v NDR (kam Sachsenring po rozdělení Německa spadal).

První tamní velká cena se jela roku 1961. A hned v prvním závodě, v kubatuře do 50 ccm, mohli mít východní Němci radost z triumfu svého jezdce. Do cíle dojel první Ernst Degner na stroji MZ.

Zároveň to bylo jediné vítězství jezdce s poznávací značkou DDR na Sachsenringu. I když Němec na nejvyšším stupni vítězů ještě jednou stanul.

O Sachsenringu rozhodovala politika

Československo bitvy světové elity sladovalo i mimo světový šampionát, protože krásná přírodní trať už dávno lákala jména jako Redman, Baltisberger či Hocking. Poprvé se oficiální Velká cena Československa jako součást MS konala roku 1965.

Lukáš Pešek čeká na další velký úspěch. Bude se v Německu radovat stejně jako po vítězném závodě v Číně?
Lukáš Pešek čeká na další velký úspěch. Bude se v Německu radovat stejně jako po vítězném závodě v Číně? | Foto: Reuters

Čechoslováci se na rozdíl od svých severozápadních sousedů domácího triumfu nikdy nedočkali. Ale v roce 1966 vyhrál v NDR ve třídě do 500 ccm František Šťastný.

Na dlouhých 41 let to byl poslední úspěch tuzemského závodníka mezi světovou extratřídou, na který navázal až letos Lukáš Pešek v Číně - více čtěte ZDE.

Druhé vítězství Němce se stalo osudným další budoucnosti Sachsenringu. Roku 1971 byl ve dvěstěpadesátkách nad síly všech soupeřů Dieter Braun z NSR.

A protože desítky tisíc východoněmeckých diváků zpívaly při vyhlašování vítězů západoněmeckou hymnu, byly do Sachsenringu napříště zvání pouze závodníci ze spřátelených socialistických zemí.

Pohár míru a přátelství, jak se neoficiální šampionát "východního bloku" jmenoval, však nemohl náročné diváky uspokojit, a tak vznikla dodnes trvající tradice putování Němců za kvalitními závody do Brna.

Tamní trať, která se z politických důvodů už dávno nesměla honosit názvem Masarykův okruh, si mistrovství světa silničních motocyklů udržela do sezony 1982.

Pak už ani přes veškerou snahu fanoušků nebylo možné na sice krásné ale velmi nebezpečné trati šampionát hostit. 

Na původním Sachsenringu se oproti tomu závodilo až do roku 1990, ale jak už bylo výše řečeno, nejednalo se o klání absolutní světové špičky.

Nové Brno vzniklo dříve a má větší rozlet

V tehdejší NDR byl motorismus na vedlejší koleji, protože prostředky šly hlavně do olympijských sportů. Na stavbu nového moderního automotodromu tak nebyl o ani pomyšlení.

Zato u Brna v letech 1984 až 1986 vyrostl pouhých deset kilometrů od boxů původní trati moderní areál, do kterého se po pěti letech vrátil světový šampionát. A s výjimkou roku 1992 ho už neopustil.

V Německu se mezitím politici zamýšleli, jak pozvednout chemnitzslký region. Díky tomu přišel nápad postavit zcela nový Sachsenring.

Stávající trať je umístěna dokonce přímo v areálu původního "ringu" a kromě závodního okruhu je její součástí také tréninkové bezpečnostní centrum německého autoklubu ADAC.

První závody se jely v roce 1996 a už o dva roky později se sem přesunula německá grand prix z Nürburgringu. Letošní ročník tak bude jubilejním desátým za sebou na tomto okruhu.

Španěl Jorge Lorenzo je králem letošního ročníku třídy do 250 ccm.
Španěl Jorge Lorenzo je králem letošního ročníku třídy do 250 ccm. | Foto: Reuters

Na rozdíl od Brna se na německém okruhu kromě MS silničních motocyklů žádné jiné významné mezinárodní závody neuchytily. Na Sachsenringu se přitom konalo MS superbiků i německý šampionát cestovních vozů DTM.

Naopak tamní pořadatelé některé závody organizují v Česku. Například Most na přelomu srpna a září hostí závod německého šampionátu silničních motocyklů v režii německé trati.

Blízko k sobě oba automotodromy mají i  co se samotné trati týče. Vyznačují se nezvyklým převýšením, které mnoho nových či upravených tratí postrádá.

Zatímco ale v Brně je několik delších táhlých stoupání, Sachsenring má jeden významný kopec.

Velká cena Německa silničních motocyklů se jede 15. července a z celého závodního víkendu počínaje pátkem, připravuje Aktuálně.cz podrobné zpravodajství včetně bohatých fotogalerií.

 

Právě se děje

Další zprávy