Piloti formule 1 se zlobí. Sami musí zaplatit miliony

Ondřej Roubínek, rou
23. 1. 2009 15:45
Jezdci nechtějí zdraženou licenci podepsat
Lewis Hamilton by při nových cenách zaplatil za mistrovskou sezonu 218 920 eur.
Lewis Hamilton by při nových cenách zaplatil za mistrovskou sezonu 218 920 eur. | Foto: Reuters

Londýn - Mezi piloty formule jedna a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) doutná další spor. Jezdcům se vůbec nelíbí nové zdražení superlicence, jež je opravňuje závodit v F1, ani zvýšení poplatků za získané body v sezoně.

Piloti se bouřili už loni, kdy za licenci museli zaplatit místo 1 725 eur rovných deset tisíc eur.

Za každý dosažený bod pak FIA inkasovala místo necelých pěti set eur dva tisíce.

Fernando Alonso se tehdy za jezdce nechal slyšet, že s takovým postupem nemůže souhlasit. "Je to hodně závažná situace. Shodli jsme se, že nárůst oproti minulému roku o 500 - 600 procent rozhodně není fér," zlobil se před rokem dvojnásobný šampion.

Čtěte více: Více peněz? Na to zapomeňte, vzkazuje Ecclestone týmům

Z tábora pilotů pak prosakovaly informace, že by se závodníci mohli odhodlat i ke stávce během Velké ceny Británie, ale k tomu nakonec nedošlo.

Letos sice FIA nesáhla k tak razantnímu zvýšení, ale jezdci jsou přesto znepokojení.

Cena licence stoupla o čtyři sta eur (nyní tedy činí 10 400 eur) a cena jednoho bodu se zvýšila o stovku - na 2 100 eur. Navíc musí piloti zaplatit i povinné pojištění ve výši 2 720 eur.

Řekněte, kolik vyděláváte, pak uvidíme, jestli jsou poplatky moc vysoké, vyzývá Max Mosley.
Řekněte, kolik vyděláváte, pak uvidíme, jestli jsou poplatky moc vysoké, vyzývá Max Mosley. | Foto: Reuters

Řekněte, kolik vyděláváte, vyzývá Mosley

Třeba loňský vítěz by podle nového návrhu musel za minulou sezonu zaplatit celkem 218 920 eur (více než šest milionů korun). Letošní navýšení sice podle FIA pokrývá jen inflaci, piloti se ale nechtějí jen tak vzdát.

Podle serveru autosport jezdecká asociace pilotů F1 vyzvala své členy, aby licenci nepodepisovali a FIA zatím nic neplatili.

Asociace se také snažila přimět šéfa FIA Maxe Mosleyho, aby zvýšení poplatků zrušil.

Mosley je prý ochoten jednat, ale jen za předpokladu, že mu jezdci poskytnou údaje o svých příjmech, aby mohl posoudit, jestli jsou poplatky opravdu příliš vysoké.

Nyní chtějí piloti - stále bez licencí - počkat, jak se k jejich protestu postaví asociace týmů F1, jejíž pravidelné jednání proběhne začátkem února.

Týmy se ale zřejmě za jezdce příliš bít nebudou - spor o superlicence by totiž mohl zastínit jejich úspěchy při jednání s FIA na poli omezování výdajů.

 

Právě se děje

Další zprávy